reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Kanadská Electrovaya uvedla Li-Ion NCM baterie Infinity-HV s 25letou životností

25.7.2023, Milan Šurkala, aktualita
Kanadská Electrovaya uvedla Li-Ion NCM baterie Infinity-HV s 25letou životností
Kanadská společnost Electryvaya představuje své nové lithiové akumulátory Infinity-HV. Ty využívají katodu typu NCM, nicméně novinkou je keramický separátor, který dopomáhá dosáhnout vysoké životnosti na 25 let.
Dalším zajímavým akumulátorem se může pochlubit kanadská společnost Electrovaya. Ta totiž představila své nové lithiové akumulátory Infinity-HV, které využívají katodu typu NCM (tedy s niklem, kobaltem a manganem). NCM je směsí vhodnou pro vysokou energetickou hustotu i velmi slušnou životnost, která obvykle dosahuje okolo 1500-2500 cyklů (většina elektromobilů). Nedosahuje tak sice na 4000+ cyklů u LFP (levné čínské elektromobily, Tesly Standard Range, brzy Fordy a VW, úložiště k solárům), ty ale mají mnohem nižší hustotu, naopak překonává např. NCA (např. Tesly Long Range), které se pohybují obvykle okolo 1000 cyklů, nebo LCO, které najdeme ve spotřební elektronice, a kde se bavíme o vyšších stovkách cyklů. Společnosti Electrovaya se ale povedlo dostat Li-Ion NCM akumulátory dalece za schopnosti LFP.
 
Electrovaya Infinity-HV90
 
Využila keramického separátoru s velmi vysokou odolností a hovoří tak dokonce o 25leté životnosti při provozu 1 cyklus denně. To se tedy bavíme o více než 9000 cyklech. Pokud by se to použilo v elektromobilu s reálným dojezdem 400 km, tak tu hovoříme o životnosti na téměř 3,5 milionu km. Jinak řečeno, běžné auto by to přežilo 10-20krát co se týče nájezdu, a stačilo by to i na běžnou dobu, kdy jde auto do šrotu (u ICE jde v ČR o zhruba 20-22 let).
 
Životnost akumulátoru Electrovaya Infinity-HV
 
Zajímavostí je dokonce i to, že množství energie, které akumulátor může pojmout, je dokonce v prvních cca 1500 cyklech vyšší než na začátku. Např. v grafu výše při 400. až 1000. cyklu vidíme asi 2% nárůst. Ve výše zmíněném případě by tak elektromobil se 400km dojezdem a po ujetí 400 cyklů (tedy po ujetých 160 tisíc km) vůbec nemusel měnit baterii kvůli klesajícímu dojezdu, protože by jeho dojezd byl dokonce vyšší okolo +/-408 km. Druhý graf ukazuje i vliv rychlého nabíjení na životnost. Při 2C nabíjení (za 30 minut) je po 7000 cyklech na 88 % původní kapacity, při 1C (za 1 hodinu) a při 0,5C (za 2 hodiny) je po stejném množství cyklů zhruba na 89-90 %.
 
Výrobce hovoří o energetické hustotě 200 Wh/kg, což je v případě, že opravdu mluví o článcích a nikoli celých akumulátorech, na NCM akumulátory docela málo, neboť ty se obvykle pohybují okolo 240-300 Wh/kg (a NIO začíná produkci aut s NCM bateriemi s 360 Wh/kg). Společnost používá BMS 5. generace pro řízení článků a dosažení optimálních provozních vlastní akumulátoru. K dispozici budou dvě varianty akumulátoru HV-90 a HV-180, které pojmou 35 kWh, resp. 70 kWh a mohou běžet na napětí 400 V, resp. 800 V. Využití by měly najít v elektromobilech (zejména jako výměnné akumulátory pro těžká nákladní vozidla) nebo i jako stacionární úložiště energie. Předprodukční vzorky by měly opustit brány továrny v následujícím čtvrtletí letošního roku.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama