reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Levná ropa nesvědčí elektrovozům, jejich prodeje padají

20.1.2016, Jan Vítek, aktualita
Levná ropa nesvědčí elektrovozům, jejich prodeje padají
V posledních měsících si můžeme stále číst o klesajících cenách ropy na světových trzách, což se odráží také na koncových cenách nafty a benzinu. Pro elektrovozy je to ale špatná zpráva, jak lze vidět z vývoje prodejů.
Do budoucnosti se nepočítá pouze s elektrovozy či jinými dopravními prostředky poháněnými elektřinou z baterií. Vyvíjeny jsou také pohony využívající uskladněný vodík a autonomní vozy by mohly zajistit i to, že by mnoho lidí nemuselo ani vlastnit své auto. Namísto toho by si v případě potřeby přivolali automobil, který by k nim sám bez řidiče přijel, odvezl je na určené místo a tam si třeba počkal na dalšího zákazníka. Nicméně to je všechno zatím jen nejistá vize budoucnosti, zatímco elektrovozy jsou již řadu let realitou, která se nyní ale potýká s prudkým propadem cen ropy.





Zvláště se to projevilo ve Spojených státech, kde se elektrovozy snaží prosazovat obamova administrativa. Barack Obama ale vstoupil do svého úřadu v roce 2008, tedy právě tehdy, kdy byla cena ropy na vzestupu a vyšplhala se až na 140 dolarů za barel. Po hlubokém propadu vlivem krize se ceny sice dostaly na téměř 40 dolarů, ale brzy poté začaly opět růst a postupně se dostaly ke 120 dolarů za barel a v letech 2011 až 2014 se pohybovaly kolem 100 dolarů. Nyní se však ceny během dvou let propadly na cenu pod 30 USD, a to poprvé v tomto století.

Obama se tedy chtěl zasadit o to, aby se ještě v době jeho úřadování na americké silnice dostal milion elektrovozů, o což se pak snažily společnosti jako Tesla Elona Muska, Chevrolet a jiní. Nyní je již jasné, že tento cíl nebude splněn, neboť obamovo prezidentování skončí již v tomto roce, na silnicích se v USA pohybuje nějakých 400.000 elektrovozů a jejich obliba klesá. V posledním roce se jich prodalo nějakých 115.000, a to je o 6 procent méně než v roce 2014. Mezi to se ale nepočítají hybridy, které jsou mnohem oblíbenější a v předchozích roce se jich prodalo téměř 400.000. Ovšem i jejich prodeje klesají a zmíněný objem představuje pouze 3,4% všech nově prodaných automobilů ve Spojených státech.

Hlavní problém elektrovozů je nepřekvapivě jejich cena (tedy krom dlouhého nabíjení či omezeného dojezdu). Použitelné modely s dlouhým dojezdem jsou stále velice drahé, ale ve vývoji jsou novinky s cenou kolem 30.000 dolarů. Jedná se o Model 3 firmy Tesla, který má přijít na trh v příštím roce a nejspíše ještě dříve se ukáže nový Chevy Bolt se stejnou cenovkou, který má na jedno nabití ujet přes 320 kilometrů. Další snížení cen elektrovozů by mohlo nastat poté, co Tesla dokončí svou Gigafactory 1, jež bude zprovozněna možná už v příštím roce. V nové továrně se auta budou vyrábět efektivněji, a tedy i levněji, a to včetně baterií. Pracuje se také na prodloužení dojezdu a možnosti rychlého dobíjení, i když ne třeba na plnou kapacitu. Právě nový Chevy Bolt bude prý možné nabít na 90 % kapacity za pouhou půlhodinu, ovšem plné dobití stále potrvá několik hodin.

Zdroj: TZ KitGuru, Reuters UK
reklama