Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Lyten začíná dodávat vzorky lithium-sírových akumulátorů Li-S do automotive i armádě

14.5.2024, Milan Šurkala, aktualita
Lyten začíná dodávat vzorky lithium-sírových akumulátorů Li-S do automotive i armádě
Společnost Lyten vyvíjí lithium-sírové akumulátory a s vývojem postoupila opět o kousek dále, takže nyní dodává A-vzorky k testování. Ty zamířily nejen k automobilkám a společnostem vyrábějícím elektroniku, ale také k armádě.
Vyvíjí se mnoho variant Li-Ion akumulátorů, současně se ale zkouší i výrazněji odlišné koncepty jako např. sodíkové Na-Ion nebo lithium-sírové Li-S. Právě ty má ve vývoji společnost Lyten, do které před rokem investovala i automobilka Stellantis. Firmě se povedlo posunout vývoj nových akumulátorů opět o něco dál a nyní už je schopna produkovat A-vzorky i B-vzorky. Pokud jde o A-vzorky (funkční, nicméně limitované vzorky), tak ty nedávno začala dodávat i svým partnerům a investorům. Akumulátory tak putují pro otestování k zákazníkům v automotive v Evropě i USA (včetně již zmíněného Stellantisu), míří také k výrobcům elektroniky a armádě (ta je ještě nedostává, ale stane se tak ještě v květnu). Společnost vidí možné využití v automotive, vesmírném nasazení, letectví, dronech, obraně, mikro-mobilitě a spotřební elektronice.
 
Lyten nyní na lince v San Jose v Kalifornii (byla otevřena v květnu 2023) vyrábí jak pouzdrové akumulátory, tak i cylindrické formátu 18650 a 2170. Výše zmíněné vzorky jsou 6,5Ah akumulátory pouzdrového typu s podporou nabíjení/vybíjení C/3, nicméně letos by měla začít dodávat i cylindrické varianty. Později by se mělo dostat i na B-vzorky a C-vzorky (to už budou plně funkční verze vyráběné nástroji pro sériovou výrobu).
 
Li-S má mít výhodu v mnohem vyšší energetické hustotě, kde se počítá s tím, že budou pokrývat rozsah 300-600 Wh/kg (tedy více než Li-Ion NMC), nevíme ale, jakou energetickou hustotu mají ty, které jsou nyní dodávány. Současně by ale jejich výrobní náklady měly být srovnatelné s Li-Ion LFP a výhodou je to, že neobsahují kobalt, mangan a podobně, takže se i výrazně zkracuje "cestování" materiálů přes půlku světa k tomu, aby byly poskládány do výsledné baterie. Uhlíková stopa těchto akumulátorů má být o 65 % nižších než u běžných Li-Ion. Akumulátory mají anodu z kovového lithia a najde se zde také 3D grafen (otázkou je, co si pod tím představit, když grafen je forma uhlíku ve 2D vrstvě).
 


Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.