Metan v atmosféře Marsu není k nalezení a vědci jsou zmateni

19.12.2018, Jan Vítek, aktualita
Metan v atmosféře Marsu není k nalezení a vědci jsou zmateni
Už před lety byl v atmosféře Marsu nalezen metan, což byla zásadní zpráva, protože na Zemi je to plyn spojený s životem. Problém je ten, že evropský Trace Gas Orbiter, který byl sestrojen právě pro sledování marťanské atmosféry, žádný metan nemůže najít.
Metan byl na Marsu objeven už před řadou let a byla to konkrétně sonda Mars Expres evropské ESA, která v roce 2004 hlásila jeho přítomnost. Někteří vědci ale tyto závěry zpochybňovali s tím, že Mars Express nenesl dostatečně citlivé přístroje, aby mohl metan opravdu potvrdit. Vyžadovali něco citlivějšího, než byla schopnost měřit v úrovni 10 na miliardu (10 ppb).

Nicméně o deset let později už metan hlásil i rover Curiosity v kráteru Gale a také během tohoto léta Curiosity metan opět zachytilo a začalo se mluvit o sezónním metanovém cyklu.

Jenomže v roce 2016 k Marsu dolétla další evropská sonda, a sice Trace Gas Orbiter (TGO) a už její název nám říká, že jejím primárním úkolem je sledovat atmosféru planety. Co nám ale už neřekne je to, že TGO nese dva spektrometry a oba jsou speciálně navrženy tak, aby hledaly metan v extrémně nízkých koncentracích, a to až při poměru 50 na bilión. Metan se tak navíc může hledat ve všech vrstvách atmosféry, ale je tu jeden malý problém, TGO dosud žádný nezachytila.

Tým Curiosity uváděl, že metan na Marsu pochází nejspíše z geologických procesů probíhajících pod povrchem planety, i když nemohl rovnou vyloučit i organické zdroje. Možná že právě v tom tkví řešení onoho problému. Curiosity se pohybuje po povrchu, takže pokud má metan vznikat v marťanské půdě, má k tomu ze všech zařízení nejblíže, zatímco TGO musí prohlédnout až z vesmíru skrz celou atmosféru. Nicméně to nevysvětluje, proč jeho daleko citlivější přístroje metan nezachytily a Mars Express to dokázal. Že by šlo právě o dopad oné zmíněné sezónnosti?

Dá se také říci, že tím vším byla vyloučena jedna z teorií o vzniku metanu na Marsu. Ta říkala, že byl tvořen uhlíkem pronikajícím do atmosféry planety z meziplanetárního prachu, který pak byl v metan přeměněn vlivem slunečního záření.

Sushin Atreya z vědeckého týmu Curiosity k tomu říká, že metan může vznikat na tisících různých míst pod povrchem, mezi něž patří i oblast v kráteru Gale, kde jej objevil americký rover. Sám si spočítal, že je možné, aby jej Curiosity detekoval v místech, kde se dostává na povrch, ale pak se metan stane po rozptýlení v atmosféře nedetekovatelný.