reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Microsoft: 10 principů pro Microsoft Store útočí na chování Applu

11.10.2020, Milan Šurkala, aktualita
Microsoft: 10 principů pro Microsoft Store útočí na chování Applu
Microsoft se chce ukázat v lepším světle než Apple a představil 10 principů toho, jak se chce chovat ve svém Microsoft Store. Na rozdíl od nakousnutého jablka nechce blokovat jiné formy nákupu aplikací.
Spor mezi Epic Games a Applem zdaleka neskončil a společnost Microsoft se nyní snaží před veřejností ukázat jako ta, která se k vývojářům i zákazníkům chová podstatně férověji. Microsoft tak představil 10 principů toho, jak je možné na Windows dostat aplikace, jak se chce chovat a jaká budou pravidla. Jde o součást projektu koalice několika společností Coalition for App Fairness (CAF).
 
Microsoft Store
  1. Vývojáři si mohou sami vybrat, zda chtějí svou aplikaci nabídnout přes Windows Store. Jiné obchody s aplikacemi nebudou blokovány.
  2. Microsoft nebude blokovat aplikaci na základě byznys modelu vývojáře a jeho způsobu, jak chce doručovat obsah a služby včetně toho, zda je nainstalován na zařízení nebo streamován z cloudu (toto je jasná narážka na problémy herních streamovacích služeb na zařízeních Applu).
  3. Nebudou blokovány žádné aplikace na Windows na základě toho, jaký platební systém v rámci hry si vybere její vývojář.
  4. Vývojáři dostanou včas vědět všechny potřebné informace o příslušných změnách API.
  5. Každý vývojář bude mít přístup do obchodu s aplikacemi, pokud dodrží stanovené standardy a požadavky (např. na bezpečí, soukromí, kvalitu, obsah,...)
  6. Obchod s aplikacemi od Microsoftu bude vybírat rozumné poplatky, které mají reflektovat nabídky konkurenčních obchodů. Nechce nutit prodávat vývojáře prodávat něco, co nechce prodávat.
  7. Microsoft nebude bránit vývojářům komunikovat přímo s uživateli ohledně obchodních účelů.
  8. Obchod Microsoftu bude také aplikovat stejná pravidla pro své vlastní aplikace (Microsoftu).
  9. Microsoft nebude využívat neveřejné informace ze svého obchodu proti vývojářům při vývoji vlastních alternativ.
  10. Microsoftí obchod bude transparentní ohledně pravidel reklamy a marketingu, bude je aplikovat konsistentně a objektivně, bude také informovat o změnách.
V případě Windows 10 se tak Microsoft snaží využít pozice toho, že jde o otevřený systém, který se v dnešní situaci ani moc uzavřít nedá, a staví to tak do protipólu Applu, který je uzavřený jak na iOS/iPadOS, tak i na macOS. Byl bych však trochu opatrný s tím, o kolik víc je tu Microsoft ten "hodnější". Ostatně jedním z cílů tak násilné a nenáviděné propagace Windows 10 (kterou si jistě všichni ještě živě pamatujeme) mohlo být právě i protlačení obchodu s aplikacemi ve Windows 10, kde mohl mít Microsoft své provize, které by jinak nedostal (a proč by W10 dával uživatelům W7 a W8 zadarmo?). Ostatně možná vzpomínáte na Windows 10 S, které dovolovaly instalací aplikací pouze z Microsoft Store např. v zájmu bezpečnosti. Tedy ze stejných důvodů, které uvádí i Apple, vůči němuž se Microsoft nyní tak vymezuje. 
 
Dobře to jde vidět i v situaci s obchodem s aplikacemi pro Xbox. Zde Microsoft  otevřeně přiznává, že pro Xbox systém tyto principy nehodlá aplikovat. Dle jeho slov vývojáři Microsoftu investují spoustu času a peněz do vývoje hardwaru Xboxů, který je pak prodáván za nízkou cenu s nízkými maržemi nebo se ztrátou, a potřebuje si tak vybrat peníze právě na provizích z prodeje aplikací, které, světe div se, činí totožných 30 % jako u Applu, na který útočí.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama