Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Microsoft představil svou vizi hraní: Xbox, Windows 10, Windows Store a HoloLens

5.3.2015, Michal Hala, aktualita
Microsoft představil svou vizi hraní: Xbox, Windows 10, Windows Store a HoloLens
Vedoucí vývoje Xboxu Phil Spencer představil na Game Developers Conference v San Franciscu novou firemní strategii (nejen) v herním segmentu. Celé se to dá shrnout takto: jediné jádro OS, jediné grafické API, jediná sociální herní síť a jedno tržiště.
Pojďme to vzít popořadě. Jediným jádrem se samozřejmě myslí Windows 10. Jediné jádro zahrne v budoucnu i Xbox a bude znamenat možnost tvorby univerzálních aplikací (psali jsme o nich tady) i v podobě her. Tedy ta samá univerzální hra od mobilu, přes tablet, počítač až po Xbox. Samozřejmě všechny hry nemusí být univerzální, ale v Redmondu počítají s tím, že zástupci téhle kategorie her začnou přibývat. Samozřejmě i v případě univerzálních her platí naše dřívější výhrady.


One Windows Platform


Jediným grafickým API bude DirectX 12, které bude podobně jako jádro OS společné všem platformám včetně Xboxu One. Nové grafické API prý přinese lepší využití CPU o 50 % všude a na Xboxu One nárůst výkon GPU až o 20 % (samozřejmě z hlediska pohledu uživatele, hardwarový výkon zůstane stejný).

Xbox Live se nastěhuje do Windows 10 cestou integrace Xbox Live SDK do nového operačního systému. Herní příslušenství určené původně pro Xbox bude nově podporováno i na PC s Windows 10. Společným tržištěm bude Windows Store a v Redmondu očekávají, že se hry stanou největší kategorií aplikací na jejich úložišti.


Microsoft HoloLens


No a nakonec tu máme letos v lednu představené brýle HoloLens. Microsoft rozhodně chce dostat hraní také na tuto novou platformu a sází přitom jednak na budoucí univerzální herní aplikace, jednak zřejmě na speciální aplikace ušité na míru přímo brýlím. A možná i na to, že vývojáři upraví pro brýle některé předchozí úspěšné tituly.

A teď si to shrneme, včetně dřívějších informací. Předně se Microsoftu určitě nedá upřít, že takhle komplexní strategii napříč korporátním, domácím uživatelským a herním segmentem určitě ještě nikdy neměl. Všechno vypadá perfektně promyšlené, všechno do sebe logicky zapadá.


Logo Xbox


Na druhou stranu, každá takhle složitá strategie závisí na velkém počtu předpokladů, které se musí přetavit v realitu a to samozřejmě také v chování uživatelů. Dokud se tak nestane, jsou to skutečně jen předpoklady. Ještě vidíme, jak to všechno dopadne, ale musíme uznat, že to vypadá opravdu dobře.

Pro Microsoft bude obrovskou výhodou mít jen jedno univerzální jádro Windows, jen jedno univerzální grafické API (DirectX 12), jen jedny univerzální brýle (HoloLens), jen jedno tržiště (Windows Store) a další univerzální „dílky do skládanky“. Příslušné týmy redmondských vývojářů se mohou soustředit vždy na jeden produkt a nemusí tříštit síly vývojem a podporou paralelních řešení.

A je třeba říci, že nikdo z konkurentů (Apple, Google…) takhle ucelené řešení napříč několika segmenty (firmy, domácnosti, hráči) rozhodně nemá. Co téhle vizi říkáte vy? Má to patu a hlavu, nebo je to celé zbytečně složité?

Zdroje: Neowin, The Verge, WinBeta