reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.2.2020, Milan Šurkala, aktualita
Vědci na MIT se snaží přijít s dalšími revolučními akumulátory, které by odstraňovaly nedostatky dnešních lithiových akumulátorů. Jejich nový počin je solid-state akumulátorem, který se nepoškozuje při nabíjení.
Tatramat (8) | 6.2.202021:09
Pokud to není nějaký fake, tak naprosto bezpečné litiové baterky vyrábí česká Heda. Resp. právě rozjíždí výrobu. https:­/­/www.he3da.com. Na netu jsou i videa, jak do baterie střílí, mlátí kladivem a zapalují a nic. Spousta lidí je skeptická a vidí v tom nějaký podvod. Nevíte o tom něco víc?
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4508) | 6.2.202021:55
No, tu fabriku mám kousek za barákem. Pokud vím, komerční výroba by měla začít v těchto týdnech. Podvod v tom většina lidí vidí proto, že majitel firmy byl v minulosti spojován s několika dotačními podvody ­(a i samotná HE3DA měla nějaká ta soudní řízení s čínskými partnery ohledně podvodů­) a málokdo věří, že by to tentokrát bylo opravdu čisté. Každopádně ty baterie zas taková revoluce nejsou. Podle všeho mají lepší výdrž, ale vzhledem ke kapacitě jsou příliš těžké a velké.
Odpovědět1  0
Withman (20) | 6.2.202022:23
Ten vývoj se snažím sledovat od počátku. Nesehnali investory v ČR, ale někdo chytrý jim dohodil činany. Ti se jim snažili ukrást patenty a dokonce i vzorek baterie. Naštestí se jim to nezadařilo, pravděpodobně kvuli tomu teď vedou spory.

https:­/­/www.denik.cz­/ekonomika­/cinane­-se­-pokusili­-ovladnout­-ceskeho­-vyrobce­-baterii­-he3da­-20181109.html

https:­/­/hlidacipes.org­/cinska­-spionaz­-u­-ceskeho­-vyrobce­-baterii­-zapada­-strategie­-pekingu­-stahovat­-domu­-nove­-technologie­/

Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 7.2.20203:50
Jestli je to reálná firma nebo podvod se ukáže teprve v momentě, kdy pustí první baterku ­"mezi lidi­". Ale osobně tomu nevěřím. ­(že by nešlo o podvod­) Údajně mají už pár let mini provoz někde snad v Letňanech. Mluvilo se o produkci řádově deseti tisík KWH kapacity za rok. Přitom nikdo na světěš nedostal ani jediný kus k otestování. Pokud je vyrábí, kam je dávají a proč? :­) A svěřit propagaci firmy známému a odsouzenému podvodníkovi? Serizní podnikatel podle mě s takovými jedinci nespolupracuje.

PS: Číňané se prý pokusili ukrást špetku onoho púdajně zázračného prášku. Přitom hodin po té, co prodají první baterku to někdo prožene spektroskopem a tajemství prášku přestane být tajné.. Takže i tohle vysvětlení smrdí.

PPS: A celkově podezřelý je i celý princip. Tvrdí, že tlusté elektrody jsou lepší. Přitom s tlustými se začínalo a postupně se přešlo na tenoučké plíšky, protože mají větší povrch. Ale připouštím, že tohle může být zjednodušené vysvětlení pro laickou veřejnost.

Každopádně buď jde o objev hodný Nobelovy ceny, nebo podvod. Časem se ukáže :)
Odpovědět1  1
pidalin (1478) | 7.2.20206:43
Taky si myslim, hlavně odmítam věřit že ňáká neznámá česká firma by měla lepší technologie než automobilky s miliardovejma rozpočtama, než Tesla a podobně, je to celý kravina. Kdyby měli reálnej produkt tak by se o to zajímala Tesla a další firmy a dávno bysme o tom věděli že fakt něco maj.
Odpovědět2  4
Milan Šurkala (4508) | 7.2.20208:18
Tesla by se o to nezajímala, protože ty baterky nejsou moc vhodné pro elektromobily ­(jsou sice bezpečnější, alespoň podle toho, co tvrdí, ale dosti těžké­). Pokud jsou reálné a budou se někde používat, tak spíše jako vyrovnávací úložiště elektrické sítě.
Odpovědět4  1
wrah666 (6205) | 7.2.20209:08
Našel jsem docela zajímavou informaci. Doposud byl celý příběh pana Procházky podávaný tak, že je geniální vědec, který vynalezl tajuplný černý prášek. Nicméně jak říkám: našel jsem k tomu něco. Vyjádření údajných čínských špionů.. ­(což jsou jediní lidé, co onen prášek viděli a sáhli si na něj a také odnesli. Protože i když dotyčného donutili ­"materiál vrátit­" tak mu těžko užízli celý bok saka i s kapsou, aby tam nezůstala ani stope. Podle číňanů se zaměstnanci he3da nijak netajili tím, že prášek jejich vynález není.. prý jde o normální volně prodejný materiál, dokonce vyráběný v Číně. Což dává daleko uvěřitelnější historku. A sice, že pan Procházka nevynalezl nanomateriál, ale prostě ho napadlo zkombinovat volně dostupné materiály jinak, než jak to dělali jiní. A prášek tím pádem pochopitelně patentovaný nemá. A dále investor uvádí, že po vložení 5 milionů E následovalo zjištění, že baterie nemají ani omylem slibované parametry a podání žaloby. Jak říkám, to už je výrazně uvěřitelnější historka.

hlidacipes.org­/wp­-content­/uploads­/2018­/05­/vyj%C3%A1d%C5%99en%C3%AD­-CDC­-ad­-HE3DA.rtf
Odpovědět2  0
kokyn1 (93) | 6.2.202022:47
No za mě je to spíše tím že už asi 3roky mluví o tom jak výroba už začíná a roky běží a kde nic tu nic... Pokaždé se vymluví stylem, že aktuálně plní zakázky pro investory.

První zmínka o H3DA ­- 2010, první zmínky o začínající výrobě 2016.... jsme v roce 2020 a kromě toho že každý rok jsme ujišťováni že výroba se už rozjíždí jsme nic neviděli a nic nevíme.

Jako u všech slibů o zázračných bateriích... až uvidím, uvěřím

btw. ted se to jmenuje magna energy storage

a nejnovější
https:­/­/www.magnastorage.cz­/single­-post­/2019­/12­/24­/V­-Horn%C3%AD­-Such%C3%A9­-byla­-v­-t%C4%9Bchto­-dnech­-vyrobena­-prvn%C3%AD­-baterie­-ji%C5%BE­-ur%C4%8Dena­-pro­-s%C3%A9riovou­-v%C3%BDrobu

Ale opět, obrázek je fajn ale viděl to někdo?
Odpovědět2  1
Tatramat (8) | 7.2.20208:33
Co jsem se díval na parametry, tak moc toho nepíšou. Ale z toho co píšou to opravdu moc velký zázrak není ­(poměr kapacity k váze není nic moc­), kromě té bezpečnosti a možnosti odebírat rychle velké proudy bez zahřívání. Což je dost velká výhoda, nevýhoda pak ta váha. Mají TUV certifikaci a i nějaká česká laboratoř to testovala. Dostalo se to do finále soutěže NASA iTech ­(víc to nešlo páč umístění se neudělují­). Jediný místo kde se zatím používají je v Americe v Nevadě, jde to sledovat online. Takže pořád nevím...
Odpovědět1  1
mlsný amatér (7) | 7.2.20209:07
Reálně použitelný elektromobil znamená, že za libovolný typ připojíte přívěsný vozík s elektrocentrálou o výkonu aspoň 15 kW a nádrží na aspoň 200 l paliva a tu elektrocentrálu s autem propojíte tak, aby se automaticky spustila v momentě, kdy se baterie vybije pod 90%. Takže baterie bude neustále plně nabitá, čímž její životnost vzroste na minimálně trojnásobek, odpadne čekání na dobití u stojanu, dojezd se zvýší na několik tisíc km, provoz se zlevní, ­(při současné ceně za dobití u rychlostojanu vychází 1 km s elektroautem na minimálně 8 Kč­/km, zatímco spalovací klasika na průměrně 2 ­- 3 Kč­/km­) a hlavně: doplnění paliva bude otázkou minuty a palivová nádrž nebude ztrácet po každém ,,dobití­" část kapacity. Problémem ovšem zůstane to, že při nehodě, pokud dojde k poškození baterií, nebo elektrovýzbroje, auto okamžitě blafne a shoří dřív, než přijedou hasiči.
Odpovědět2  3
pidalin (1478) | 7.2.20209:16
No elektromobil s menší baterkou a benzínovym agregátem by byl podle mě logickej mezikrok než se vyřeší ten problém baterií. Ono je to efektivnější, takovej agregát může bejt mnohem jednodušší a zároveň se zachovaj výhody elektromobilu ­- jednoduchej pohon, primitivní převodovka atd..a agregát by šel snadno vyměnit v případě poruchy, nemusí mít takovej výkon, větší požadavky na krátkodobej výkon ­(akcelerace atd...­) by pokryla ta menší baterie a agregát by naskočil třeba na dálnici, to by bylo podle mě docela efektivní, nevim proč to tak nedělaj.
Ale požadavky vlád jsou 100% eletromobilita takže automobilky asi nemaj čas se zabejvat takovejma kravinama. Já si myslim že ten problém pohonu pujde najednou vyřešit dost snadno až se začne blížit rok 2040 a ty miliardový automobilky najednou zjistěj že jim dochází čas a že některý státy začnou spalovací motory zakazovat....to najednou pujde vývoj 10x rychlejc.
Odpovědět0  4
Pavel Matějka (1581) | 7.2.202010:35
Obávám se, že ani sebevětší výdaje na vývoj neposunou fyzikální zákony ani chemické vlastnosti potřebných látek nikam dál.
Odpovědět2  1
pidalin (1478) | 7.2.202016:31
To už si lidi myseli hodněkrát. Vim že tady narážíme na ňáký problémy ale oni to ňák ochčijou, jako vždycky když si někdo myslel že něco nejde a někdo jinej to pak udělal.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 7.2.202011:35
Dieselelektrický pohon se používá u lokomotiv, nebo obřích důlních náklaďáků. Tam je potřeba obrovský výkon, obrovský točivý moment, regulace otáček doslova od nuly, plus to má takto jednodušší přenos síly na nápravu, než tam mít nějaké hřídele. Jenže ono to má i své nevýhody a to dost velké. Doslova. Soustrojí je obrovské a těké. U osobáku nepotřebujete takový výkon a krouťák, zato tam velikost a váha navíc docela vadí. Plus bych si nebyl jistý spolehlivostí. Ty velké jsou prakticky nezničitelné, robustní. Jenže v mini verzi se ubrousí půl milimetru a celé se to zastaví.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4508) | 7.2.202021:49
Ale vždyť dělají, resp. dělali. Podobně to měl Opel Ampera nebo BMW i3 REX, který se už nedělá a mají už jen čistě elektrickou verzi. Na principu elektromobilu s generátorem může pracovat i hybridní Honda CR­-V, elektřina pohání i BMW i8, což je supersport s generátorem v podobě tříválce 1.5 turbo, či co to tam je. Není to sice vždy totéž, ale zhruba to odpovídá tomu, cos říkal.
Odpovědět2  0
blue.sun (268) | 8.2.20209:45
Požadavky vlád jsou 100 % elektromobilů v prodeji od roku 2035 nebo 2040, dle místa. To je patnáct, dvacet let. A je to věc, která se může kdykoli měnit, i kdyby byla dána zákonem. Takže automobilky samozřejmě mají spoustu času a prostoru na řešení i jiných cest. Jo, že nechtějí nebo neumí? To je jejich chyba ­(mávám neschopnému VW­).
Toyota nemá v prodeji jediný bateriový elektromobil a požadavky na emise plní s úsměvem. Čím to asi bude? Peugeot a Citroën jsou taky připraveni. Akorát Němci prostě zachrápali a teď to zkouší lepit nepovedenými kombinacemi jako třeba neefektivní kombinace 1,4 TSI s dvouspojkou a elektromotorem.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.2.202010:15
Automobilky? Dost těžko, potřebné baterie, ani zdroje energie zatím nebyly vynalezeny. A pokud se nestane zázrak, aby se povedla jak rozumná baterka, tak fůzní elektrárny, tak za těch 15­-20 let padne tahle planeta na hubu. Pokud tuhle šílenost zrealizují. A politici jsou tak bezohlední, že to kldině udělají.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4508) | 15.2.20209:37
Tvá úvaha má jednu obrovskou chybu. To, že budou chtít státy za 20 let prodávat 100 % elektromobilů, totiž neznamená, že tu bude za 20 let 100% elektromobilita. Kdyby to u nás v ČR zavedli hned dnes a lidi by si nějakým naprostým zázrakem kupovali stejné množství EV jako si kupují spalovacích aut ­(což je nereálné kvůli tomu, že na to nemají peníze ­- EV jsou drahá, tak ani chuť ­- EV mají spoustu omezení­), tak by to zabralo zhruba 30 let. Tedy cca 2050. Reálně to může nastat tak někdy kolem roku 2070. Ostatně Norsko je toho pěkným příkladem, čistá EV tam sice tvoří na trhu s novými vozidly nějakých 44 %, ale ve vozovém parku jsou i po 10 letech brutálního zvýhodňování na pouhých 8 %.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4508) | 15.2.20209:21
Reálně použitelný elektromobil neznamená, že bude mít elektrocentrálu, protože pak to nebude EV, ale hybrid. Elektromobil může být reálně použitelný i v dnešním stavu, jako vždy ­(a naprosto ve všem­) prostě záleží na tom, k čemu to bude člověk používat. Pokud má tedy člověk kde EV nabíjet a běžně nejezdí denně mnohasetkilometrové trasy, tak je naprosto v pohodě EV použitelné i dnes ­(reálně jej používá celosvětově už 10 milionů lidí, takže očividně reálně použitelný je­). Pokud člověk jezdí často 300km+ a nemá po ruce nabíječku, tak je pochopitelně pitomost si EV kupovat.

Máš to stejné jako s fotoaparáty. To, že s kompaktem nevyfotíš kvalitně svatbu, ještě neznamená, že je to nepoužitelný fotoaparát. Jen je nevhodný pro některé účely. Kosmická raketa je také nevhodná pro let z Prahy do Frankfurtu... A tak bychom mohli pokračovat dále. Běžný člověk, který jezdí autem do práce, denně najede nějakých 40 km, tedy spotřebuje cca 8 kWh ­(za cca 30­-40 Kč, tedy pod 1 Kč­/km­), nebude mít problém každé ráno mít baterku nabitou, nebude nějak často čekat u rychlostojanu ­(protože ho bude potřebovat jen tehdy, když výjimečně pojede 300km+­)... tedy to bude zhruba ve stavu, který popisuješ. Ale jak říkám, je to o použití a přístupu k nabíječce.Pro mé trasy by byl EV naprosto ideálním vozem ­(za posledních 7 let bych rychlonabíječku potřeboval asi tak 5krát­), ale nemám to kde nabíjet, takže si ho nekupuju. Ale to, že nemám EV kde nabíjet, z něho nedělá ještě nepoužitelný vůz. Je nepoužitelný pro mě, ale může být použitelný pro jiné.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 15.2.202010:04
Ve městě jste často rád, když zaparkujete jen blom daleko do baráku. nějak si nedovedu představit, jak to nabíjet za taových podmínek. Zbourat činžáky a postavit vilky s garážemi asi nepůjde, už kvůli místu.

PS: třeba já bydlím tak, že i kdybych parkoval přímo před domem, tak by to nešlo. O kabel by se za noc přerazilo pár desítek turistů..
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4508) | 15.2.202012:02
Pořád stejný problém. Díváš se na stav v roce 2070 optikou roku 2020. Za 50 let může být nejedno parkoviště u sídliště ­(neříkám všechny­) vybaveno nabíjecími sloupky ­(v mnoha státech to funguje už i dnes­), také může být parkoviště vybaveno indukčním nabíjením, takže jsi bez kabelů. Nikdo neříká, že každý nabije své EV ve 100 % případů, ale i řešení nějaké části sníží potřebu rychlonabíjení. Když to nenabiješ tři dny v kuse, tak se taky nic takové nestane, protože nabíjecí výkon je stejně i při svém minimu ­(u nás obvykle 3,7 kW­) takový, že s ním přes noc nabiješ zhruba 2­-3denní provoz. Indukční nabíjení seženeš už dnes např. u BMW, proč by nemohlo být na některých parkovacích místech? Dnes to nemá skoro nikdo, ale opravdu takovou technologii nebude mít ve standardu každé EV za 50 let? Opravdu si myslíš, že EV bude za 50 let vypadat stejně jako dnes? Porovnej auta z roku 1970 ­(Škoda 100­) a auta dnes.

Indukční nabíjení může být za 50 let zabudováno třeba i do některých úseků dálnic, což opět sníží potřebu rychlonabíjení především tam, kde je potřeba dnes ­(u nás asi moc ne, ale v jiných státech Evropy bych to zas tak nereálně neviděl­). Solární panely také zvyšují svou efektivitu a v roce 2070 možná nabijí třeba 15 % ročního nájezdu, takže opět máš o něco nižší potřebu nabíjení pomalého ­(doma na kabelu, indukcí­) i rychlého... Hlavní výhodou EV je to, že se dá nabíjet mnoha různými způsoby a každý z těchto způsobů snižuje potřebu doplňování ­"paliva­" způsobem, který známe dnes ­(rychle na čerpacích stanicích­). Tyto způsoby sice neřeší rychlé doplnění energie najednou, ale významně snižují potřebu tohoto rychlého doplnění najednou.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 15.2.202015:47
Proto je nesmysl mít ve velkym městě vlastní auto, člověk si holt musí vybrat jestli se chce starat o plechovku a nebo žít ve velkym městě kde to bude překážet.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 15.2.202017:46
A nákup dotáhneš jak? Přiletí na zavolání? A dost lidí potřebuje auto k práci.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4508) | 15.2.202019:17
Pořád stále ten samý problém. Nemůžeš se dívat na stav v roce 2070 optikou roku 2020. Funkci Summon umí Tesla už dnes, sice zdaleka ne dokonale, ale co v roce 2070? Opravdu si myslíš, že ti za 50 let nepřijede auto samo odkudkoli kamkoli? Ke vchodu, odkud vyneseš nákup ­(pokud teda budeš ještě používat tak zoufale zastaralý způsob, že si ho budeš nosit sám a nedopraví ti ho do okna nějaký dron­), dojedeš autem a auto se samo odjede někam zaparkovat. A třeba to ani nebude tvoje auto, ale auto sdílené. Což je opět věc, která se rozšiřuje už dnes. Bavíme se zde o situaci za 50 let, propána.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 15.2.202022:09
A už jsi slyšel někdy o tom že nákup se dá nést v ruce nebo v batohu? Nebo v brašnách na kole, neni vubec žádnej problém odtáhnout i větší nákup. Kdybych měl nakupovat pro 5 lidí tak by se samozřejmě auto hodilo, to je jasný, ale když nakupuješ pro velkou rodinu tak máš zase víc rukou, když jsem byl malej tak jsme ty nákupy taky jako děti musely odtahat, bylo to uplně normální jet přes půl Prahy s igelitkama v rukách, dneska jsou lidi hrozně líný. Teď tady na vesnici mam supermarket 600 metrů od baráku, fakt nechápu co bych tady dělal s autem. Samozřejmě že je hodně situací kdy by se auto hodilo nebo je dokonce fakt nutný, ale zrovna nákupy jsou jenom výmluva lidí co si na to auto přehnaně zvykli. Lidi žili bez aut stovky let a taky nakupovat museli.
Takový věci jako pračka a podobně, to si dneska stejně jakždej objedná přes net, na to auto nepotřebuju a když chci třeba do zásoby prací prášek tak si to můžu objednat přes košík.cz nebo někomu prostě dát na benzín ať mi to doveze. Furt je levnější někomu zaplatit než živit vlastní auto který bude 80% roku stát na parkovišti a budou na něj srát mouchy.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.2.20205:43
Jasně. Auto není potřeba, když je ve sodole traktor. A když stejně není kam jít, protože JZD vytunelovali a v kluturáku hraje leda dechovka. Tohle tu nemáme. Zato tu máme MHD. Ale kdybys viděl co v ní jezdí, pochopil bys odpor. Demokratické výdobytky, feťáci, somráci, bezdomovci. Všichni smrdí na sto honů a běžně mají na kalhotch vzorky moči a stolice za pár týdnů. Věř mi, že fakt nechceš sedět na místě, kd ejelo tohle. A máš jistotu, že to posstupně sedělo na každém..

(za ­"zlých­" komárů by to první policajt sebral, před strčením do CPZ osprchoval a příště by to MHD jelo za 2­-3 roky. Tolik se tehdy dávalo za příživu. Leč ta byla zrušena, zato jsou zavedena ­"lidská práva­". Ano, řidič má právo to vyhodit, ale to obecně platí pro méně vyzrálé. Na váguse v plné zralosti se bojí sáhnout i přivolaná policie.)
Odpovědět0  1
pidalin (1478) | 16.2.202015:27
Zkoušel jsi za posledních 30 let z toho auta někdy vylézt a podívat se někam mezi lidi nebo jsi v tom zavřenej 24 hodin denně? :­-D
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.2.20201:04
O týhle firmě se mluví už roky a žádnej finální produkt zatim nikdo neviděl.
Odpovědět2  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.