reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
24.5.2013, Pavel Kovač, anketa
V dnešní době je NAS zabydlen v mnoha domácnostech. Jsou však všechna tato zařízení využita? Nebo je naopak jejich funkčnost stále hodně omezená? Proberme si v krátkém zamyšlení, k čemu vlastně NAS v našich domácnostech slouží a jak je využíván.
Mr-Paul (35) | 5.10.201312:31
uvítal bych nějaký článek opravdu jako pro blbý jak nastavit NAS na přístup z netu, protože se mi to ani dle těch super EZ­-internet připojení a nastavení nedaří a popravdě se v tom ani moc nevyznám...jako sdílený disk v LAN jsem to nastavil v klidu :)
Odpovědět0  0
bajlek (5) | 14.6.201314:26
ZyXEL NSA310 + eSATA + USB disk jako NAS + RaspebrryPi s USB TV Tunerem ­(openelec­) + iRDA MCE remote + Harmony 300 a časem TV nebo projektor. Funguje to dovře. Malinu nevypínám, DLNA ny NAS nepoužívám na NAS mám pouze FTP + SMB + WWW a na maline vse co chci od multimediálního centra. Sem tam je potřeba něco vypnout nebo restartnout, ale jediné co bych vyměnil, je NSA310 za model s více disky. Celková investice NAS + Maline + Harmony + USB HUB + USB Tuner + iRDA MCE Remote + licence na MPEG2 9+ MikroTik RB751U­-2HnD = 4700Kč ­(neřeším kabeláž­)
DLNA mi běží na malině a s Androidím telefonkem mi to krásně všechno funguje
Odpovědět0  0
bajlek (5) | 14.6.201314:29
Zapomněl jsem dodat že USB DVB­-T Tuner jsem koupil na ebayi, iRDA MCE Remote taky ­(abych mohl používat Harmony 300­) a investice i s dopravou? Směšných 350Kč
Malina teď běží také jako TVHEADEND :­-­) a přemýšlím o koupi dalšího tuneru :­-)
Odpovědět0  0
| 18.6.20138:03
Super a lze nějak docílit i toho, aby mi běželo po síti DVB­/C od UPC včetně kódovaných kanálů ­(respektive kanály, které mám zakoupené­) ? Výběr DVB­/C tuneru je tristní a STB k tomu nechci mít připojené...LZe nějak jednoduše a levně docítlit toho,že si rozvedu DVB­/C po síti ?
Odpovědět0  0
Dano1972 | 3.6.201312:45
AMD, WAN, LAN, ULV, FULL HD, IKEA :­), Cat5e, Gbit, Atom, 365*24*100*0,00464=4065, bla,bla,bla... ked som mal 20, tak aj ja som to zral, staval si PC, uprgadoval..., ked som mal 30, tiez som to rad setingoval, tunoval, ladil... teraz mam 40, a vsetko co po zapojeni hned nefunguje ma SERE. Ja NECHCEM travit kopu casu bastlenim a vrtanim sa v technike... UZ nie. Stacilo. Mna bavi moja zena, moje deti, vylety do prirody, fotenie, hudba. Technika ma sluzit mne a nie naopak. Takze Synology DS213j + 2x WD 1TB NAS vlozit do kosika, zavazne objednat a hotovo. DOVI, DOPO.
Odpovědět3  0
Dano1972 | 5.6.201310:56
Takže ­- Synology je doma a od rozbalenia po dokončenie setup­-u neubehlo viac času, ako keď som pred časom ­"inštaloval­" LED TV. Ani router som nemusel nijako nasťahovať. Najviac času mi zabralo prevŕtanie sololitovej dosky na zadnej časti skrine, kam som NAS vložil, aby som dotiahol káble. Všetko beží ako má a nemusel som tráviť čas nad inštalovaním XP, zháňaním a nahadzovaním ovládačov komponentov, inštaláciou FreeNAS­-u a potom jeho ladením.
Odpovědět1  0
xsys (9) | 10.6.201319:08
naprosty souhlas, driv me to bavilo, ted uz ne... :)
Odpovědět0  0
durib (290) | 27.5.201313:01
Ale co když potřebuju na discích něco šifrovat? Sdílet přes různé protokoly, streamovat do sítě ­(DLNA nepočítám­), obsluhovat spousty dalších věcí...
BFU a lenivec si koupí NAS. Ostatní si postaví server s plnohodnotným OS.
A ještě k rychlosti: většina domácností jede nejlépe na ­"levných­" Cat5e kabelech, ani neví, co je 1 Gb­/s zapojení atd. Někteří dokonce tlačí data přes wifinku s 20 dbi anténou... takže asi 12 MB­/s přenos na ty filmy a fotky stačí :D
Odpovědět0  0
nameless1 (90) | 27.5.201319:14
Když to potřebujete, tak si to nekoupíte. Já to třeba nepotřebuju, tak si NAS, až se bez něj neobejdu, klidně koupím a nebudu trávit čas bastlením a správou ­"plnohodnotného serveru­". Říkejte si tomu třeba lenost, pro mě je to praktičtější. Stejně jako si třeba koupím kvůli netu router a nestavím si něco s plnohodnotným OS proto, že to jde a je to rychlejší, můžu tam nastrkat síťovek kolik chci a jde tam nainstalovat třeba i to sdílení a provozovat třeba webserver.
Odpovědět0  0
Tumbilar | 29.5.201321:44
"Někteří dokonce tlačí data přes wifinku s 20 dbi anténou...­" ­- 20 dB ­- vy máte doma místo wifi anténky parabolu? :D
Odpovědět3  0
a.l.f (7) | 21.12.201313:59
Tento komentář mě utvrdil v ­"odbornosti­" pisatele, takže zbytek jeho textu už jsem četl s velkým pobavením :­-)
Odpovědět1  1
enzo24 (10) | 26.5.201310:37
Pavel, v prvom rade velmi dobry clanok.
Domaci NAS ma urcite zmysel.. Je vela ludi, ktori sa nezaoberaju IT a casto nemaju vobec zalohovane data..
Myslim si, ze NAS sa bude postupne do domacnosti dostavat.. Vediet jednoducho rozbehat DLNA server a mat centralnu zalohu rodinnych fotografii a videa, je skvela vec aj pre cloveka mimo IT..

http:­/­/www.planex.net­/product­/nas­/image­/nas­-01g_dlna_support.jpg
Odpovědět1  0
BOYFRIEND | 25.5.201319:32
Po těžké a dlouhé úvaze, studiu možných konfigurací.. jsem dospěl k závěru, že pro NAS s vysokou konktivitou jsou náklady v domácím prostředí enormní. Považte 2 až 4 linkové připojení ­(link agregation­), nutné síťové karty nejépe od intelu, nebo použít 10Gbs infrastrukturu.. Náklady na inteligentní switch. Samotný NAS plus disky. ­/naštestí WD uvedl edici RED­/. Tolik problémů s infrastrukturou, konfigurací síťového prostředí, náklady. Vzhledem ke špatným zkušenostem s mrtvými HDD. Skončilo to HW RAID6 polem v novém BIGTOWERU.. Spotřeba proudu? Mastná:­-­(. Výkon? sekvenčně 700 MB­/s. Jenže to dělá to co má.. Rozbaluje to rychle archivy a přežije smrt 3 HDD pokud nezdechnou po sobě příliž rychle..Zálohování to není.. Ale jak zálohovat TB dat? Jiným polem na druhé straně planety.. Ale to je pro korporace ne pro domácího uživatele.. tak budeme doufat, že do toho nepráskne blesk, neukradne zloděj.. Jinak největší bolestí NASU je jejich konektivita směrem do sítě.. Jako sůl to potřebuje 10Gb ethernet, ale ten je předražený.. Do té doby je to jen na pomalou sambu nebo ftp.. žádná intenzivní editace videa, žádné intenzivní zatížení IO operací.
Odpovědět0  0
Petroman (119) | 25.5.201322:13
To jste mně koukám částečně odpověděl na otázku níže. Taky mám takový dojem, že je to lepší dát do PC.
Odpovědět0  0
nameless1 (90) | 26.5.201322:49
Naopak, zálohovat TB dat přes WAN je dle mých zkušeností naopak pro firmy neschůdné, oproti domácímu uživateli. Ono to nemusí být na druhé straně zeměkoule. A když sem práskne atomovka, tak data už nějak oželím.
Odpovědět0  0
Petroman (119) | 25.5.20138:38
Mám takovou menší otázku: Myslíte, že je pro 1 PC lepší koupit NAS s RAID 1 a nebo to zbastlit uvnitř PC. Prostě čistě pro zálohování.
Odpovědět0  0
enzo24 (10) | 26.5.20138:57
lepsie je NAS s RAID 1, otazka je kolko chcete do toho investovat.. Cisto na zalohovanie dat by mozno stacil externy disk..
Princip: ak dojde k prepatiu, HW problemu­(napr. porucha radica­), tak v 1 zariadeni moze dojst k strate vsetkych dat.. pri 2 nezavislych zariadeniach je vacsia sanca, ze data zachranite..

Odpovědět0  0
Petroman (119) | 26.5.20139:59
To je fakt, že když to bude napojené prakticky stejně, že je to ohroženější, než když to bude externě. Tedy aspoň teoreticky. Občas na techniku má totiž nájezd jedna šílená uklízečka, která to normálně bere hadrem. A to všechno! A to by mně spíše pomohl trezor :D
Odpovědět0  0
enzo24 (10) | 26.5.201310:27
No upratovacky, vedia ­"zhodit­" system lepsie ako hacker. :­-­)
bud davat externy disk do trezoru.. alebo zaliat NAS do betonu, ze trcia len kable..
zartujem ;­-)
Odpovědět0  0
radon (59) | 24.5.201323:04
poznámka pro nováčky, kteří se děsí výdajů a mají pocit, že když NAS tak pro jistotu jedině čtyřdiskový ­- je to jako s autem, někdo potřebuje čtyřkolku a jinému stačí motorová nákupní taška :­-­) Už pár let provozuji jednodiskový Synology stylem:
- fotky na PC a záloha směrem na NAS
- hudba na NAS a cca kvartálně záloha na ext. disk
- filmy nezálohuji, koukám na ně jen jednou
a je to v pohodě, spotřeba 10W a cena snesitelná.
Odpovědět1  1
nameless1 (90) | 26.5.201323:07
Jeden disk by mi fakt nestačil, když už bych ho kupoval, chci mít trochu klid duše, tak minimálně RAID 1 nebo vzájemný backup s obdobným NASem u kámoše ­- to mi přijde jako docela ideál varianta s přijatelnou cenou, jen to chce aspoň nějakou rozumnou konektivitu. A když budu chtít větší prostor, musím holt své dva disky vyměnit.
Navíc, což mi taky vadí, jednodisky jsou prostě low­-end. Což se projeví především i na nízkém výkonu...
Odpovědět0  0
Sněgulák (4) | 24.5.201322:08
Ano, i dobré NASy mají občas mouchy.. Např. můj Synology DS411j ­- když začnu na něj přesouvat stovky fotek z víkendu 4Mb jpg třeba 300kousků tak je začne ihned indexovat ­(mediální server ­- DLNA pro Telku..­).. rychlost jakékoliv práce je na 10% s bídou.. odchod na kávu.­-­-­-.. Nastavit lze jen kvalitu náhledu jinak jsem nic nenašel ­(např. odložení akce na noční hodiny­) :­-­( Zatím jej vytěžuji doma skoro sám, představa, že na tom další dva uživatelé páchají toto často tak si pomalu pružně neotevřu ani wordový dokument :­-(
Odpovědět0  0
nameless1 (90) | 26.5.201322:59
DS411j je příklad suprpomalého ARM ­(nebo kýho výra­) NASu. Ten procák nemá ani FPU, takže než otevře jeden jpeg, tak dualcore Atom, co je v těch lepších, třeba DS412+ by jich zvládl odhaduju za tu dobu tak 50 a určitě by stíhal i ještě něco navíc. No a jsme bohužel zas u ceny.
Odpovědět0  0
nagger (60) | 24.5.201312:46
Osobně ­- [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] ­- + malá case z výprodeje za 700,­- s 90W pico zdrojem ­- systémový disk 250gb 2,5­" + 2x2TB 5400 otáček přesunuty z hlavního PC ­- spotřeba za chodu všech disků kolem 30W, v klidu kolem 22W ­- po zkušenosti ­(vyhozené peníze za obyč NAS, pak Synology DS211J­) jedině takto.
mimochodem ­- kdosi výše ­- karta do pci­-e se 4 sata porty ­- kolem pětistovky ­- ale tahle deska má 4sata, což mi na domácí NAS­/HTPC stačí
Odpovědět3  1
Fangcz (27) | 24.5.201314:03
Také možnost, kdysi jsem podobným způsobem také měl postavený NAS. Jenže výhody levného PC stroje padají ve chvíli když chceš mít více než jen RAID 1. Pokud se chceš srovnat s komfortem jako u 4 diskových NAS tak prostě musíš mít lepší řadič, za cenu 500 Kč dostaneš tak maximálně HBA nikoliv RAID řadič. Dražší NAS s 4+ šachtami pro disky mají většinou procesor který umí akcelerovat paritní výpočty ­(XOR­) což běžné CPU v PC nemá.
Odpovědět1  1
nameless1 (90) | 26.5.201323:14
Za prvé. Běžné CPU v PC žádný XOR akcelerátor nepotřebuje, v pohodě i starší CPU uxoruje 5 GB­/s ­- nejsme v pravěku. To, že RAID5 na Intel SW RAIDu bývá pomalý, není způsobeno výkonem CPU, ale špatným software + hlavně špatný align, to mají NASy samozřejmě pořešené. Za druhé, NASy žádný akcelerátor taky nemají. Ty lepší, dražší, 4+, jak říkáte, mají intel procesor jako normální PC + linux SW RAID, žádné akcelerátory.
Odpovědět2  0
zoki | 24.5.201314:43
Ako tak pozerám, tak po prepočte to stojí bez diskov asi 150€. K tomu ten 2,5­" HDD a cena je ako DS 212j. A pritom to má vyššiu spotrebu a asi ten pico zdroj bude viac hučať, lebo stará skrinka. Tak ja som radšej ušetril čas stavania a taktiež čas inštalácie a konfigurovania systému. Fak by som nechcel vidieť ten čas, ktorý by som strávil nastavovaním na nejakom linuxe, aby to malo funkčnosť toho Synology. Mimochodom aj synchronizáciu dát cez cloud troch užívateľov na ich domácich a pracovných strojoch. Plus nejaký media server, FTPS server, DDNS, zabezpečiť automatickú aktualizáciu a podobné veci. Ja si totiž svoj čas cením a radšej ho strávim s rodinou.
Odpovědět4  0
Dochy (42) | 24.5.201315:11
Nevím jaký přesně zdroj použil zde kolega, ale já mám nějaký pico ATX M3 z 12V a ten je pasivně chlazený. A 12 V mám z průmyslového zdroje zálohovaného Pb akumulátorem ­(v předsíni na skříni­) ;­-­)
Celkově je to nejspíš dražší než aktuálně dostupné NASy, ale také to bylo po částech stvořeno v době, kdy mezi lidmi o nějakém NASu nebylo ani povědomí, natož aby to měl někdo doma. Sloužilo to jako router ­(1 veřejná IP adresa, 3 PC­) a NAS. Toto napájení a SSD disk pro systém jsou věci, které k tomu přibyli v posledních letech, jinak to mám cca 8­-10let ­(VIA EPIA­).
Odpovědět2  0
zoki | 24.5.201315:38
Ako v pohode. V minulosti ani iné možnosti neboli. Ale dnes sú NASy bežný tovar. A napriek tomu, že počítače sú mi prácou aj koníčkom, tak nemám potrebu vynaliezať teplú vodu. Čas mi nikdo nevráti a škoda ho počas života premrhať, ak už existujú vyhovujúce hotové riešenia. Jedine ak trea špeciálne vlastnosti, tak vtedy má zmysel sa s tým vyhrať vo vlastnej réžii.
Odpovědět0  0
naggger | 24.5.201321:00
fanqcz: na domácí server­/htpc nemám nejmenší potřebu používat ani ten RAID 1 :­) důležitá data jsou jinde. Dražší NAS... ­- mou daný odkaz ­- 4200,­- ­- systémový disky je z mrtvého notebooku ­(odešla deska­), zatím popravdě na zkoušku nelegální win 7 , přijde změna na windows home server ­- 1tisíc ­- tedy 5.200,­- ­- jestli mi ukážeš odpovídající 4 dskový NAS v podobné ceně, který se s jakoukoliv akcelerací čehokoliv vyrovná výkonem 2jádrovému Intel Ivy bridge na 2,6GHz ­(XOR mě vzhledem k ignoraci RAID nebere, ale i tak by nevyhrál­), jsi král :­)
zoki: zdravím ­"kolegu­" IT specialistu ­- tedy možná to máte na slovensku jinak, ale já jsem zatím ještě neviděl PICO zdroj s aktivním ventilátorem ­- holt zřejmě jiný kraj, že ? ­- tedy k hluku ti upřesním ­- zdroj ­- nic, CPU ­- nic ­(zvětšený bastl pasiv ­- CPU ani v hodinové 100% zátěži nejde nad 55stupňů­), 3 antivibračně uchycené 5400 otáčkové hdd ­- server je v šatně, takže o něm opravdu nevím :­) taky mám svůj čas rád, a proto jednou pořádně nastavím systém a mám klid :­) ­- rozhodně zabere míň času jedno nastavení domácího serveru, než drbání se s bastlem Synology a podobné a následné hodiny navíc ztracené pomalostí těchto paskvilů.
vynalézání teplé vody...NAS má být taková domácí krabička pro BFU ­- teplou vodu vynalézám pravidelně, když si peču domácí chléb, v obchodě taky mají hotový, ale v porovnání s domácím je dražší ­(celozrnný­) a slušně.. ­- druhý den se již ten kupovaný v porovnání s domácím nedá žrát ;­)




Odpovědět2  1
zoki | 27.5.201315:03
No hlavne, že ste majster zemegule.
Myslím, že pokiaľ sa článok zaoberá NAS boxami, tak zbytočne točíte tému, čo všetko vy dokážete za 5 korún.
NASy sú určené pre bežných spotrebiteľov, nie pre znalých IT. Aj keď je pravda, že to nie je pripravené hneď používať. Ale namontovať disky, zvládne každý trochu zručnejší. A systém z dodaného disku tiež hravo zvládne každý, čo vie čítať. Základná konfigurácia tiež nie je problém, keďže rozhranie je lokalizovaný a aj help, ktorý vysvetlí, čo aká položka znamená. Bavím sa práve o tom Synology.
Čo je ľahšie, pre bežného spotrebiteľa? Vyskladať si taký super server za nižšiu cenu, s nižšou spotrebou, tiché, výkonnejšie, ako máte vy, alebo strčiť do boxu dva disky? Čo skôr zvládne? Nainštalovať a nakonfigurovať plnohodnotný serverový systém, alebo základnú inštaláciu Synology a jeho konfiguráciu? Tie NASy sú určené pre masy, nie pre ľudí z IT.

A len tak na okraj, ste riadny masochista, keď sa chválite, aký úžasný výkon vám dá váš poskladaný server, keď vás limituje tá gigová sieťovka. Myslím, že ten dvojdiskový NAS dá podobný výkon.
Odpovědět0  1
nagger (60) | 29.5.201310:18
1­) takže pojem PICO zdroj neznáte, kecáte nesmysly a pak jste navíc arogantní ­- gratuluji k lidství :­)
2­) já někdě psal něco o 5 korunách ? opět lež
3­) tato diskuze má téma: ­"Co si o domácích NASech myslíte vy? A máte vůbec doma nějaký?­" ­- chápete ? já korektně přispěl ­- narozdíl od Vás
4­) tedy dle tématu ­- proč do toho pletete běžného spotřebitele ­- dotaz tématu je konkrétní ­- a předmět mého příspvěku to zdůrazňuje ­- ­"každému dle chuti­" ­- že se tady vztekáte jak dítě moc nechápu ­- ale Vaše volba ­- stejně jako NAS
5­)víte, co je masochista ? asi jste jen další dítě snažící se přispívat do diskuzí jako ­"dospělý­"... dvoudiskový NAS do 5 tisíc mi dá 100MB­/s ? :­) fantasto


někdo tady zmiňoval, že nepotřebuje, aby jeho NAS uměl tamhleto, tamto, toto... v podstatě nic ­- takový uživatel zase nepotřebuje NAS ­- koupí disk s LAN konektivitou a to mu stačí :­)
Odpovědět0  0
nameless1 (90) | 29.5.201310:48
Seznamte se s pojmy ­- disk s LAN konektivitou je typický Network Attached Storage :­)
Třeba u tohoto výrobce http:­/­/www.synology.com­/products­/performance.php zjistíte velmi jednoduše, který. Samozřejmě za dodržení specifikací testu.
Odpovědět0  0
FannyHugo (6) | 24.5.201311:09
Nedávno jsem řešil podobný problém. Chtěl jsem mašinu na zálohu mých vlastních dokumentů ­(které nikde nestáhnu­), neboť se mi na vlastním PC vesele hromadily, aniž by byly zálohovány. Samozřejmě, stěžejní projekty jsou na CD nebo DVD, ale všichni moc dobře víme, jak je to s životností optických médii. Záloha na pevné disky v RAID1 se mi jeví jako nejlepší řešení.

Začal jsme shánět zařízení, jež by mé požadavky splnilo. Přenosný disk jsme volit nechtěl, neboť by stejně se mnou furt cestoval a na zálohu bych ho ani neměl. Pak se objevil NAS. I když mi ceny NASU dokonce vnutkly myšlenku, že levněji vyjde když si zařízení postavím sám. Avšak u levných desek IITX jsem nenacházel řadič RAID a když, tak po sečtení nákladů na všechny komponenty jsem se dostal nad cenu NASu, který bych chtěl.

Dopadlo tak, že jsem NAS koupil. Jednak z úspory energie, ale hlavně z úspory času, jež bych stavbou podobného zařízení strávil. A i když je taková činnost mým koníčkem ­(i pracovně­), dal jsem přednost jiným koníčkům.

NAS většinou ­(né­-li vždycky­) běží na Linuxu, který je zkompilován přesně na hw, na kterém je postaven a tak jsou možné i různé úpravy přímo z konzole, které neumožňuje web management NASu. Samozřejmě omezeně, není tam plný distro.Ale taková změna MAC adresy síťové karty se hodí, když Vás ISP na jinou MAC blokuje.

Já osobně jsme s NASem spokojen, splnil mi vše co jsme očekával.

Článek je dobře napsaný, protože se na věc kouká z obou úhlů a i já jsem se v něm našel :)
Odpovědět8  0
pkolcun (75) | 24.5.20139:38
Dobry den,
Clanok pekny a suhlasim aj s vetou ­"Pokud tedy pracujete například s velkými PSD soubory s mnoha vrstvami, tak dvojitá síťová karta je téměř nutností.­"
Otazka je preco testy dvojitych sietoviek nemate v standardnej metodologii a nie su sucastou recenzii ako napriklad naposledy testovaneho Asustor?
Som si vedomy, ze to zdvojnasobuje usilie pri testovani, ale ked ma ist o poriadnu recenziu tak by to tam podla mna malo byt.
Odpovědět1  0
pkolcun (75) | 24.5.20139:42
Tak som si usil bic aj pre seba.
Preco tu nie je moznost editovat prispevky :­( ?
Odpovědět0  0
zoki | 24.5.201314:22
Vidím, že ste moc múdry. Len tak zo srandy, koľko to bude koštovať? Lebo mal som pocit, že pre domáce NAS a editovanie PSD to bude asi moc hardcore. To bude asi jednoduchšie súbory si skopírovať lokálne na SSD. Lebo na to, aby ste využili dve sieťovky, tak za prvé treba NAS, ktoré ho má, teda typicky 4 diskové a vyššie prevedenie. Ďalej vám treba do počítača dve sieťovky ­(napr. Intel­), ktoré zvládajú timing. A to je všetko, pokiaľ nepotrebujete dať zdieľať NAS do siete. Pretože takto vlastne zabijete obe sieťovky na NAS len pre ten počítač. Ináč budete potrebovať aj nejaký šikovný switch, ktorý podporuje daný protokol aby ste využili ­"rúru­" 2 Gbit­/s. No a v takmto prípade to už o NASe za pár drobných nebude.
Odpovědět0  0
pkolcun (75) | 24.5.201314:34
No neide ani tak o toto konkretne pouzitie, ale to, ze by som rad vydel testy dvojitej sietovky u ­"lacnych­" NASov. Rad by so totizto vedel ci NAS samotny ma potencial tie 2 sietovky vyuzit, kedze na pouzitie je potrebna uz kvalitnejsia, a aj drahsia, infrastruktura.
Odpovědět0  0
zoki | 24.5.201315:43
No ak považujete za lacnejšie 2 diskový NAS a požadujete akú takú bezpečnosť dát, tak s RAID 1 určite nezahltíte dve sieťovky. Tie disky to proste nedajú. V RAID 0 by tu určitá šanca bola, ale vzhľadom na nevýkonné procesory v týchto ­"ľudových­" NASoch to asi neutiahnu. Asi aj bude problém kúpiť 2 diskový NAS s dvoma sieťovkami. Určite to bude chcieť niečo silnejšie, aspoň 4 diský NAS.
Odpovědět1  0
nameless1 (90) | 30.5.20136:45
Sekvenčně by moderní velké disky rozhodně měly dát dost přes gigabit.
Odpovědět0  0
pavel1tu (34) | 24.5.20138:57
Lze postavit 2 ­- 4 diskový NAS s mírně větší spotřebou, než má můj Synology, i přibližně za tu samou cenu. Určitě i výkonově lepší. Další výhoda je, že v případě poruchy si sám vyměním 1 díl a jedu dál.
Ale já to tak kdysi měl a jelikož nejsem žádný IT specialista, volba hotového NAS bez starostí bylo pro mne lepší řešení.
Synology přitom nabízí tolik funkcí, které ani nevyužiji a výkon na zálohu fotek + mediální centrum na doma je postačující. Vzhled perfektní a hluk nolový.
Odpovědět1  0
nitena (1) | 24.5.201311:12
Tak tak, každý si musí říci, k čemu zařízení chce. A kolik chce věnovat správě. Pro běžného uživatele jednoúčelová krabička s pár pluginy ­- výborná záležitost. Nic neřeší, píchne do routeru a jede...
Pokud uživatel potřebuje navíc např tiskový server, vzdálený přístup ­(SSH či VPN­), plný www­/im mesennger v obyčejné televizi je už třeba řešit spíše HTPC.
Spotřeby jsou řádově stejné. ­(HTPC s platformou Intel Atom nebo AMD Fusion­) tj. kolem 30­-35W vč. 1 disku. Ale problém spravování a nastavování:­-­)

Určite je NAS krok vpřed, záloha dat je důležitá :­-­)
NAS mě přijde dobrý akorát na zálohu velkých dat, např. k stolnímu PC, serveru atd.. A nenáročné uživatele, kteří doma používají více počítačů a chtějí mít data na jednom místě.

Osobně se kloním k HTPC. Až bude v distribuci něco podstatně úspornějšího než Atom+nvidia ION, budu řešit změnu :­-­)

Odpovědět0  0
zoki | 24.5.201314:09
No ja som IT špecialista a aj tak som sa rohodol pre 2 diskový Synology. Hlavne preto, že si cením svoj čas. Tiež veľká spokojnosť. Po nakonfigurovaní portov na routeri dostupnosť z vonka. Dokonca využívam aj synchronizáciu dát cez funkciu cloudu.
Odpovědět1  0
Boomy (13) | 24.5.20137:32
Je pravdou za 1­-2 diskovy NAS je asi lepsi koupit, ale pokud chcete domu 4­-5 diskovy, tak koupeny NAS je uz dost drahy, zatimco postaveny­(uz i novych komponenet s ULV­) vyjde i na 1­/2 a tam bych rekl ze se jiz stavba vyplati.
Odpovědět4  0
Fangcz (27) | 24.5.20138:05
Souhlasím, akorát u postavených NASu na ITX deskách bývá problém s počtem SATA portů. Intel desky s atomem mají často 2 porty a AMD pak 4, pokud chcete více tak je nutné koupit řadič a ten nezřídka bývá 2x dražší než celá deska.
Odpovědět3  0
zoki | 24.5.201313:04
Keby len to. K tomu nejakú slušnú skrinku, ak potrebujete hot­-plug, plus dobrý zdroj. No a to nabehnú ceny tak vysoko, že si už radšej 4 diskový NAS kúpim a cena bude asi len o málo vyššia ak vôbec.
Odpovědět1  0
Tom42 | 24.5.20137:28
Ten výpočet spotřeby je nějaký vadný. 365*24*4.6 = 40296. Zjevně tam chybí přepočet na kilowaty. Správně tam má být: ­(Spotřeba * 24 * 365­)­/1000 * 4.6. a stejně je ta hodnota nadsazená, protože i běžný domácí počítač má spotřebu pod 70W ­(takže NAS poskládaný z úsporných komponent se dostane ještě níž­). Naopak NAS do kterého se vlezou alespoň 4 disky má reálnou spotřebu nad 30W a nijak oslnivý výkon. Takže ten rozdíl zdaleka není tak dramatický.
Odpovědět5  0
Pavel Kovač (1033) | 24.5.20137:50
Výpočet je správně. Nejsou v něm ovedeny jednotky. Pokud to napíšu ve správných jednotkách tak je to: 365*24*100*0,00464=4065
Odpovědět3  0
Petroman (119) | 25.5.20138:32
Výpočet je správně, ale 100 W příkon je moc. Teda jestliže to není stavěno za účelem přímotopu na zimu ­(a to by se také mělo zohledňovat :­) )
Odpovědět0  0
Zumik (63) | 24.5.201310:56
To jak moc bude vlasnoručně postavený NAS žravější, je vždy otázka HW. Fakt je, že u 4 diskového NASu, postaveném na atomu nebo nějaké alternativě od AMD boudou nejvíce žrát disky. Další a velký broblém je zdroj. Pokud do NASu koupíte levnější zdroj tak pod 300W se zdroje moc koupit nedaj a při spotřebách kolem 40­-50 W má mizernou účinnost a rapidně vám zvýší spotřebu celého NASU.
Co třeba moc nechápu, tak jak je možné, že mi NB s core i5 žere celkově i s LCD mnohem míň, než kolik žere koupená deska s atomem či brazosem. Možná to bude právě kvůli mizerné efektivitě zdroje při nízkých odběrech.
Odpovědět0  0
zoki | 24.5.201313:00
Nehovoriac o tom, že aby ste sa dostali so spotrebou dole, tak kupujete náležite ocenené výrobcom komponenty, ktoré vám vo výsledku predražia NAS nad cenu toho kúpeného.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.