NASA uspala teleskop Kepler, jeho konec se blíží

Díky teleskopu Kepler dnes známe tisíce nových exoplanet a jejich kandidátů. Ten se ve vesmíru pohybuje už od roku 2009 a nevyhnuly se mu vážné potíže, které si vyžádaly improvizační řešení. Konec je ale nevyhnutelný.
Problémy teleskopu Kepler tkví především v tom, že už před lety selhaly jeho gyroskopy, s jejichž pomocí byl ovládán úhel pohledu. Jejich funkci musely nahradit i motory, které ale pochopitelně potřebují palivo a to už začalo docházet. Už letos na jaře bylo jasné, že teleskop Kepler bude muset být brzy odstaven a nyní už ta chvíle nastala.

Jeho bezprecedentní mise se tak nachýlila ke konci a jak naznačuje první obrázek, doplnění paliva nepřipadá v úvahu. Kepler se totiž pohybuje na oběžné dráze kolem Slunce daleko v závěsu za Zemí.

Potíže teleskopu Kepler se projevily především v roce 2013, kdy selhal druhý gyroskop, který právě sloužil k ovládání směru pohledu, bez čehož by zařízení nemohlo fungovat. NASA poté využila působení slunečního větru a motorů pro stabilizaci teleskopu během krátkých časových úseků a začala druhá fáze (K2).

Kepler během své hlavní části kariéry dokázal najít 2244 kandidátů na exoplanety a dalších 2327 už bylo potvrzeno. Během druhé fáze nalezl kvůli problematickému ovládání už jen 479 kandidátů a 323 bylo potvrzeno. Nicméně NASA předpokládala, že dokončí v K2 jen deset pozorovacích kampaní, jaké máme znázorněny na obrázku výše, ale nakonec jich bylo sedmnáct.

Obsluha nedávno spočítala s údajně vysokou přesností to, kolik paliva už Kepler použil a dospělo se k tomu, že to už je na kriticky nízké úrovni. Nyní byl v reakci na to Kepler uveden do stavu hibernace a v ní vydrží do letošního srpna, kdy se pomocí Deep Space Network stáhnou z paměti teleskopu nasbíraná data. Poté začne už 18. pozorovací kampaň, ale pro 19. už asi nezbyde dost paliva a nevratně nastane konec mise.

Nicméně tu máme náhradu, která bude nejspíše ještě lepší díky mnohem širšímu záběru, a sice Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). Ten startoval letos v dubnu a již brzy by měl odvysílat první data. A také je třeba říci, že konec práce teleskopu Kepler neznamená konec objevů, jež nám zajistil. Však nedávno byl ohlášen objev 27 exoplanet, jež byly zachyceny v teprve 10. kampani z K2.

Zdroj: Extremetech