NASA už je schopna hledat hrozby z vesmíru na celé obloze

1.2.2022, Jan Vítek, aktualita
NASA už je schopna hledat hrozby z vesmíru na celé obloze
NASA ohlásila, že její systém ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) dosáhl nového zásadního milníku a je nyní schopen už hlídat celou oblohu a hledat tzv. NEO, čili Zemi blízké objekty.
Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) americké NASA je určen k hledání NEO (Near-Earth Objects), čili objektů ve vesmíru, které prolétají relativně blízko Země, a mohly by tak představovat ohrožení. Nyní už je ATLAS ve stavu, kdy dokáže každý den zkontrolovat celou oblohu, čili by se dalo tvrdit, že už neexistují hluchá místa, kudy by mohl nějaký nezpozorovaný objekt proklouznout. Tak tomu ale evidentně není, protože NASA plánuje i další zařízení.

Znamená to, že ATLAS byl obohacen o dva nové teleskopy, které sledují jižní část oblohy. K původním teleskopům v Haleakalā a Maunaloa na Havaji se tak přidávají dvě další observatoře v Jižní Africe a v Chile. Na jihu Afriky s NASA spolupracuje South African Astronomical Observatory (SAAO) a v Chile jde o spolupráci celé řady institucí.

Každý ze čtyř teleskopů systému ATLAS dokáže v jednom snímku zachytit část oblohy, která je cca 100x větší než Měsíc v úplňku, čili získat přehled o celé viditelné obloze netrvá moc dlouho. Výběr umístění dvou nových teleskopů byl přitom logicky podřízen i tomu, aby bylo možné pozorovat noční oblohu v době, kdy je zrovna na Havaji den.

ATLAS přitom už dosud dokázal objevit přes 700 asteroidů a celkem 66 komet, přičemž je vyladěn zvláště za účelem sledování těch nejbližších objektů, které proletí v kratší vzdálenosti, než v jaké se pohybuje Měsíc. Zachyceny tak už byly i dva objekty (2019 MO a 2018 LA), které ve skutečnosti Zemi zasáhly, ale naštěstí šlo o jen velice malé, cca třímetrové asteroidy, které nezpůsobily žádné škody.

Svůj první objev už má za sebou také jihoafrický ATLAS-Sutherland, který 22. ledna objevil 100 metrový asteroid 2022 BK, který se sice řadí mezi NEO, ale nepředstavuje hrozbu. ATLAS v El Sauce Observatory v Chile na svůj první objev teprve čeká.

Tím ovšem investice do systému pro hledání potenciálně nebezpečných objektů nekončí. Pokračují také práce na vesmírném Near-Earth Object Surveyor (NEO Surveyor), ovšem zatím se stále ještě pokračuje na jeho designu. Tento infračervený teleskop výrazně zvýší šance na zpozorování nebezpečných objektů a jde tu především o včasné varování. Cílem NASA je zajistit přinejmenším několik let na reakci realizovanou třeba již ostrým startem následovníka mise DART