
Největším kritikem záměru SpaceX je americký generálporučík letectva Thomas Stafford, který předsedá celé komisi. Jde také již podruhé, co zpochybňuje praktiky společnosti SpaceX týkající se doplňování paliva do raket. V roce 2015 poslal do ředitelství NASA dopis, v němž argumentoval, že naplňování rakety s lidskou posádkou palivem jde proti desetiletím zkušeností s lety do vesmíru. Je to prostě otázka jistoty. Pokud při takové proceduře nikdo u rakety nebude, pak se také nikdo nemůže zranit nebo zabít.
Společnost SpaceX ve svém vyjádření sdělila, že navrhla spolehlivý způsob doplňování paliva, který minimalizuje všechna rizika pro přítomnou posádku. Navíc měla jiná bezpečnostní komise z NASA již v červnu uvést, že rizika při doplňování raket Falcon 9 jsou akceptovatelná. Jenže pak tu máme také jeden podstatný protiargument, který připravila zmíněná exploze a SpaceX dle nejnovějších informací stále neví, co přesně způsobilo explozi rakety prvního září. Podařilo se jí ale v testech doplňování paliva v Texasu zjistit více o možných úskalích a nyní pracuje na vylepšení celého tankovacího procesu, což je jeden z předpokladů pro to, aby Falcon 9 opět mohly začít létat.

SpaceX říká, že do celého procesu vstoupí dodatečné prvky, jež zajistí bezpečnost posádky od doby, kdy přijede na rampu, přes tankování, start až po bezpečný návrat na zem. Aktuálně SpaceX plní své rakety palivem asi půl hodiny před startem a později má tak být při tomto procesu už přítomna posádka. Postup NASA je přitom takový, že rakety se plní palivem hodiny před letem a posádka nemůže na palubu do té doby, než tento proces neskončí. A proč to SpaceX vůbec chce takto dělat? Využívá totiž palivo, které je značně podchlazené a má daleko menší teplotu než to, co se používalo při letech raketoplánů. Díky nižší teplotě se do rakety vejde i více paliva, což znamená vyšší výkon, ale také to znamená, že taková raketa musí být ideálně hned po natankování připravena k letu.
O bezpečnost posádky v lodích Dragon se také může postarat aktivní systém, který ji s využitím vlastních trysek rychle oddělí od zbytku rakety, takže pokud se problémy odhalí s alespoň krátkým předstihem, astronauti by měli přežít. SpaceX už tento systém má otestovaný, i když s lidmi na palubě jej ještě nezkoušeli. Elon Musk však tvrdí, že pokud by na explodující raketě v září byli lidé v lodi Dragon, byli by zachráněni.
Zdroj: The Verge