reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA GeForce 9 teoreticky

21.2.2008, Petr Papež, článek
NVIDIA GeForce 9 teoreticky
Dneškem končí NDA na grafickou kartu NVIDIA GeForce 9600 GT. Pojďme si projít její vlastnosti a specifikace. Nejzajímavější vlastností této mainstreamové grafické karty je 256-bitová paměťová sběrnice. Složí NVIDIA reparát za nepříliš povedenou GeForce 8600 GTS?
Kapitoly článku:
  1. NVIDIA GeForce 9 teoreticky
  2. Bližší pohled na GeForce 9600 GT
Devítková řada karet NVIDIA nebudí v médiích takovou pozornost jako uvedení předchozí řady. Zatímco 8800 vyvolala údiv nad další revolucí v počítačové grafice (unifikovaná architektura, DirectX 10, přehrávání HD obsahu), řada 9 je jen a pouze evoluce stávající řady.



Podpora DirectX zůstala na verzi 10, primát stále drží ATI s implementací DirectX 10.1 v řadě HD 3xx0. Podpora OpenGL zůstává stát na verzi 2.1. Co tedy dostala devítka do vínku nového? GeForce silně navazuje na GeForce 8, proto najdeme pouze několik minoritních zlepšení. V první řadě se přenáší do high-endu vylepšení, která přišla s čipy G86/G84 (najdete zde). Dále u karet najdeme vylepšenou komprimaci ROP jednotek.


NVIDIA GeForce 9600 GT shora


NVIDIA GeForce 9600 GT zepředu

Samozřejmostí je podpora PCI Express 2.0. Referenční karta 9600 GT (a pravděpodobně i zbylé referenční karty) obsahuje zcela klasickou sadu výstupů. Samotní výrobci si však mohou osadit nejen HDMI, ale i nový DisplayPort.

Novinek se samozřejmě dočkala i stále se vyvíjející technologie PureVideo HD. První novinka je společná i pro 8800 GT a GTS, je totiž nově obsažena v ovladačích. Jedná se o dynamickou úpravu kontrastu a dynamickou úpravu červené složky signálu, zelené a modré (RGB). V prvním případě jde o automatickou úpravu kontrastu každého vykresleného snímku na obrazovce (max. 30 upravených snímků za sek.). Bohužel se jedná o tak náročný filtr, že jej pravděpodobně není možné zprovoznit na slabších kartách. Dynamická úprava barevných složek upravuje jednotlivé barevné složky tak, aby se dosáhlo ideální saturace. Jedná se o obdobu předchozí technologie, pouze se pracuje s barvami. Osobně jsme k těmto technologiím spíše skeptičtí, ale pravdou je, že mohou pomoci na dnešních TN monitorech vykouzlit reálnější obraz.

Zbývají nám ještě dvě novinky. První je urychlování dekódování dvou datových toků namísto jednoho. Připomíná nám to technologii PIP, kde se na pozadí přehrává film a v menším okně vpředu na obrazovce běží v menším okně jiné video (popř. jak NVIDIA naznačuje, režisérský komentář k filmu). Nově je také zprovozněno urychlování HD videa při spuštěném 3D prostředí Aero v operačním systému Windows Vista.


Akcelerace dvou datových toků v akci (zdroj: NVIDIA)

Poslední záležitost spadá spíše do oblasti základních desek a není v dokumentech NVIDIA zmíněna, přesto jí neopomeneme. Nazývá se Hybrid SLI a jako cokoliv s názvem SLI či CrossFire, bude tato technologie zcela jistě závislá na kvalitě ovladačů. Umožňuje totiž vypnout grafickou kartu či SLI ve 2D a přenechá vykreslování obrazu integrované grafice (tzv. HybridPower). Ve 2D módu by měla klesnout výrazně spotřeba, ve 3D dostaneme plný výkon. I slabší grafické karty si přijdou na své. Díky technologii GeForce Boost může integrovaná grafická karta pomoci s vykreslováním scény, což se může velmi znatelně projevit na výkonu především slabších akcelerátorů. Vše už pouze záleží na tom, jak budou optimalizované ovladače a jak dalece může integrovaná grafika vypomoci. Prozatím se na stránkách NVIDIA objevuje kompatibilita GeForce Boost s 8500 GT a 8400 GS, HybridPower zatím podporují chipsety GeForce 8200 mGPU, nForce 780a, nForce 750a a nForce 730a (GeForce Boost only).


Logo GeForce Boost vlevo, logo HybridPower vpravo

Z obecných vlastností řady jsme zmínili vše. Pojďme si prohlédnout NVIDIA GeForce 9600 GT, jejíž prodej startuje dnes.
reklama