reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA GT200 v posledním čtvrtletí, podrobnosti o low-endových kartách

26.8.2008, Pavel Boček, aktualita
NVIDIA GT200 v posledním čtvrtletí, podrobnosti o low-endových kartách
Nová verze high-endového jádra NVIDIA GT200 má přijít až v posledním čtvrtletí tohoto roku, původně se přitom čekalo, že NVIDIA stihne přejít na 55nm výrobní technologii někdy v této době. V TSMC však přechod tak rychle nejde a hlavně AMD...
Nová verze high-endového jádra NVIDIA GT200 má přijít až v posledním čtvrtletí tohoto roku, původně se přitom čekalo, že NVIDIA stihne přejít na 55nm výrobní technologii někdy v této době. V TSMC však přechod tak rychle nejde a hlavně AMD RV770 a na nich postavená R700 jsou značně výkonnější, kvůli čemuž prý NVIDIA jádra kompletně vylepšuje. Vedle vyšších frekvencí se tak možná dočkáme i více shaderů a změn v architektuře. Spolu s tímo NVIDIA hodlá nasadit paměti GDDR5, avšak je otázka, zda za vyšší cenu přinesou i o tolik větší výkon, vždyť 512bitová sběrnice poskytuje dostatečnou propustnost. Paměti GDDR5 mají také nižší spotřebu, díky čemuž by nakonec poměrně vysoká spotřeba nových verzí karet GTX 260 a GTX 280 mohla být nižší než u těch stávajících, ač i u nich stále nižší než u konkurenčních HD 4870 X2.



Na trh se však chystají i karty nižšího mainstreamu a low-endu, které jsou vzhledem k prodejům důležitější než high-end. Vedle nových GeForce 9500 GT to budou i 9400 GS a 9300 GS. Ale opět se vlastně nebude jednat o žádné nové karty. NVIDIA totiž jednoduše své GeForce 8500 GT a pravděpodobně i 8400 GT s 55nm technologií vyráběnými jádry přejmenuje. GeForce 9400 GS tak bude mít 128bitovou paměťovou sběrnici spolu s pamětmi GDDR2 taktovanými na 1,1 GHz, 16 shaderů a jádro na frekvenci 700 MHz; specifikace slabší 9300 GS zatím známy nejsou, nicméně budou jistě horší. Tyto karty se přitom mají stavět proti HD 4450, kde samozřejmě budou mít šanci jen díky ceně pod 30 amerických dolarů.



Podobně chce NVIDIA prodat i své čipové sady nForce 790i, které se dostanou na trh jako levnější 770i. Omezeno bude taktování a také paměti, nicméně nebude se jednat o DDR2, jak by mohlo někoho napadnout, ale stále o DDR3, zřejmě se tedy zmenší maximální kapacita. Moc levně tedy taková deska prozatím stejně nevyjde.



Na akci NVISION nebylo prezentováno nic nového, řešilo se hlavně PhysX a raytracing. Co se PhysX týče, do konce roku se máme těšit na 25 her využívajících této fyziky a dalších 25 přijde mezi lednem a březnem. Hlavní výhoda je dle Roye Taylora, viceprezidenta content relations v NVIDII v tom, že fyzika s PhysX není vázaná. Do teď např. když hráči chtěli střelit do auta aby se rozlétlo na sto kusů, muselo auto být už vytvřeno ze sto kusů. To nebude nyní potřeba a auto se rozletí na tolik částí, kolik dovolí výkon grafické karty. NVIDIA také chystá další prezentační videa, neboť nyní toho zatím moc ukázáno nebylo.



Raytracing, který byl předveden na SIGGRAPH 2008, se však nasazení jen tak nedočká. Jedna německá společnost, zabývající se renderigem, již sice ray tracing omezeně adaptovala (jedná se o jakési hybridní renderování s ray tracingem i klasickou rasterizací) pro vytvoření modelu automobilu Lamborghini, avšak další adopce zřejmě brzy neproběhnou. Filmů s raytracingem se jen tak nedočkáme, světlou výjimkou byl například animovaný film Auta.



Výpočty pro dvouhodinový film jsou totiž stále velmi časově náročné a pro jejich zvládnutí by byl potřebný velký počet grafických systémů od NVIDIE, které jsou momentálně dosti drahé. Intel však přesto počin NVIDIE vítá a již chystá své první představení na čtyř- či osmicestných serverech se čtyřjádrovými procesory. Raytracing se totiž nakonec nutně postupně dostane do praxe v oblasti grafiky a časem - odhady mluví o pěti až osmi letech - by se mohl (byť zpočátku jen omezeně) objevit i v počítačových hrách.

Zdroj: Fudzilla (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11)
reklama