www.svethardware.cz
>
>
>
>
>
>
>

Přehled desktopových grafických čipů

Přehled desktopových grafických čipů
, , , článek
Přinášíme komplexní přehled grafických čipů a modelů grafických karet společností ATI/AMD a NVIDIA, který průběžně doplňujeme o nové modely, abyste tak měli k dispozici i aktuální informace. Doplněno o novou GeForce RTX 2060 a Radeon VII.
reklama
Na další generaci grafických karet firmy NVIDIA jsme čekali téměř dva roky a čtyři měsíce, během nichž firma pouze doplňovala nabídku generace Pascal, i když v jednom případě to bylo doplnění více než řádné, a sice příchod GeForce GTX 1080 Ti.  
Co se NVIDII bezesporu velice dobře podařilo, bylo mlžení. Do poslední chvíle jsme netušili, co si pro nás přichystala, zda to budou 16nm Volty, 7nm Ampery, možné bylo v podstatě cokoliv. Nicméně měly pravdu ty hlasy, které hlásaly příchod generace Turing, ovšem nikdo dlouho napřed nevěděl nic o tom, co přesně mají nové čipy nabídnout. NVIDIA se totiž nepokusila o nic jiného než o grafickou revoluci v herním světě. 
 
Na to se NVIDIA snaží upozornit už jen změnou označení, kde GTX nahradilo RTX, přičemž stejně se označují i nové technologie, jimž přísluší využití neméně nového hardwaru. Jde konkrétně o ray tracing realizovaný na jádrech RT a pak o technologii DLSS (anti-aliasing) na jádrech Tensor, jež však známe už z generace Volta, ale tou byly čistě herní karty až do generace RTX 2000 nepolíbeny. 
 
NVIDIA použila pro čipy Turing 12nm technologii firmy TSMC, která se však oproti 16nm technologii z generace Pascal moc nezlepšila, alespoň co se týče počtu tranzistorů na stejné ploše. Jde prostě o obdobu 14nm a 12nm technologií firmy GlobalFoundries a pro nás je důležité, že čipy Turing musely být kvůli dalším jádrům CUDA a navíc RT a Tensor podstatně zvětšeny. GPU na GTX 1080 tak má 314 mm2 a na RTX 2080 pak 528 mm2, takže podstatně se zvětšily čipy, a to o téměř 70 procent, ale počet CUDA jader (shaderů) se zvýšil v případě RTX 2080 jen o 15 procent a takty GPU moc nenarostly. Zbytek prostoru na čipech si zabraly právě jádra RT a Tensor. 
 
Z toho vyplynula jedna podstatná a logická věc. NVIDIA pochopitelně zvedla ceny karet, ovšem zákazníci se nedočkali o moc vyššího výkonu, respektive lepšího poměru výkonu a ceny, pokud jde o klasické hry. Dočkali se ale podpory technologií, o nichž se nám mohlo před dvěma lety jen zdát a mezi nimi nejvíce vyniká právě ray tracing jako technologie, kterou je konečně možné využít pro zobrazení grafiky her i v reálném čase. Nicméně to byl pouze začátek a začátky jsou těžké. 
 
NVIDIA nejdříve připravila tři karty generace RTX 2000, a sice RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti, aby později na CES 2019 konečně představila mainstream v podobě karty RTX 2060. Ta je poněkud nezvykle založena na stejném čipu jako RTX 2070, který je pochopitelně osekaný a my jsme na rozdíl od ostatních třech GeForce mohli říci, že tato karta i ve hrách bez podpory DLSS (a nehledě na ray tracing) nabídla výrazně lepší poměr ceny a výkonu než Pascal. Tato karta posunula možnosti mainstreamu blíže k rozlišení 1440p a pokud jde o hry s ray tracingem, jde spíše o 1080p. Nicméně cena se také oproti předchůdkyni zvýšila stejně jako u všech GeForce 2000 (nikoliv však v případě TITAN RTX). 

 

Modely grafických karet GeForce RTX 2000 (TUxxx)

Model

Takt čipu / SP či Turbo [MHz]

Složení čipu [SP:TMU:ROP]

[RT:Tensor]

TDP modelu [W]

Rychlost pamětí[MT/s]

Podpora pamětí

Šířka paměťové sběrnice [bit]

Rozhraní

DirectX / OpenGL / Vulkan verze

Datum uvedení na trh

GeForce GPU Turing (12nm): TU106 [445 mm2], TU104 [545 mm2], TU102 [754 mm2]

GeForce RTX 2060

1365/1680
1920:120:48
30:240
160 14 000 6 GB GDDR6 192 PCIe 3.0 12.0 / 4.5 / 1.0 leden 2019

GeForce RTX 2070

1410/1620
2304:144:64
36:288
175 14 000  8 GB GDDR6 256 PCIe 3.0  12.0 / 4.5 / 1.0 září 2018

GeForce RTX 2080

1515/1710
2944:184:64 
46:368
215  14 000 8 GB GDDR6  256  PCIe 3.0  12.0 / 4.5 / 1.0 září  2018

GeForce RTX 2080 Ti

 1350/1545 (1635 FE)
4352:272:88
68:544
250  14 000
11 GB
GDDR6 
352  PCIe 3.0   12.0 / 4.5 / 1.0
říjen
2018

TITAN RTX

1350/1770
4608:288:96
72: 576
280 14 000
24 GB GDDR6
384 PCIe 3.0  12.0 / 4.5 / 1.0
4. kvartál 2018

reklama
Nejnovější články
Plně autonomní Tesla bude už v roce 2020, tvrdí Musk Plně autonomní Tesla bude už v roce 2020, tvrdí Musk
Elon Musk se opět rozpovídal o tom, co chystá jeho automobilka Tesla. Podle něj by se už brzy měl objevit autopilot v takové podobě, že půjde o plně autonomní vozy. Dočkat se máme prý už v příštím roce.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Singapore Airlines terčem kritiky, sedadla mají kamery Singapore Airlines terčem kritiky, sedadla mají kamery
Soukromí uživatelů je poslední dobou čím dál víc probírané téma a čím dál víc také narušováno. Singapore Airlines to teď schytaly za instalaci kamer mířících přímo na pasažéry každého cestujícího v letadle.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Valve na Steamu ruší video sekci Valve na Steamu ruší video sekci
Společnost Valve nezačala rok 2019 dobře. Na konci minulého roku se najednou objevila konkurence v podobě Epic Games Store, která rychle vyrostla ve vážnou hrozbu a nyní tu máme zprávu o zrušené video sekci. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Exploitů jako Spectre už se moderní procesory možná nikdy zcela nezbaví Exploitů jako Spectre už se moderní procesory možná nikdy zcela nezbaví
Výzkumníci firmy Google se zaměřili na podstatu exploitů Spectre a Meltdown, aby zodpověděli otázku, nakolik představují problém nejen pro Intel, ale i jiné společnosti ne nutně vyrábějící procesory x86. Co k tomu mohou říci?
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Sphero RVR: jezdící robot pro Raspberry Pi a Arduino Sphero RVR: jezdící robot pro Raspberry Pi a Arduino
Společnost Sphero rozjela na Kickstarteru kampaň, která se týká financování dálkově ovládaného autíčka, které bude kompatibilní s minipočítači Raspberry Pi, Arduino i BBC micro:bit. Zájem je obrovský a cílová částka padla během chvíle. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek