Řada GeForce RTX 40 s architekturou Ada Lovelace byla oznámena 20. září 2022, konkrétně šlo o:
- GeForce RTX 4090 s 24 GB s MSRP $1599
- GeForce RTX 4080 s 16 GB s MSRP $1199
- GeForce RTX 4080 s 12 GB s MSRP $899
V prvotní prezentaci chyběly podrobné specifikace, které sice byly na webu NVIDIE zveřejněné ve stejnou chvíli, ale člověk si je musel vyhledat. Po jejich prozkoumání bylo evidentní následující:
- Mezi GeForce RTX 4090 a GeForce RTX 4080 16GB byl nezvykle velký rozdíl ve složení výpočetních jednotek, než na jaký jsme byli dříve zvyklí v porovnání X080 a X090 v rámci stejné generace.
- V prezentaci byly 2 modely GeForce RTX 4080, které se v názvu lišily pouze velikostí paměti, jenže ze specifikací byly zřejmý i velký rozdíl ve složení výpočetních jednotek, takže varianta s 12GB pamětí by musela být zákonitě o poznání pomalejší než 16GB model. Na NVIDII se kvůli tomu snesla velká vlna kritiky, že RTX 4080 12GB měla být pojmenovaná jako RTX 4070 Ti, díky čemuž záhy společnost oznámila zrušení 12GB varianty RTX 4080 a na trh 16. 11. uvedla pouze verzi s 16GB pamětí.
Z největších novinek lze zmínit DLSS 3.0 a technologii generování snímků (frame generation), která umožňuje, aby sama grafická karta bez účasti hlavního procesoru (CPU) vkládala mezi snímky vytvořené standardním procesem nové snímky vygenerované pomocí algoritmů AI na základě odhadu změn v obraze za účelem zlepšení dojmu z větší plynulosti pohybu. Slabinou je fakt, že to zvyšuje dobu odezvy (udávanou v milisekundách), takže je to kontraproduktivní v případech, kdy máte standardně příliš nízkou hodnotu FPS (např. kolem 30), protože si tím sice zlepšíte dojem z plynulosti pohybu obrazu, ale zvýšená odezva systému na vaše akce (stisknutí kláves nebo pohyb myši) způsobí, že celkový dojem z hraní se pak může spíše zhoršit. Pokud ale máte standardně hodnotu FPS na úrovni přesahující aspoň 60 FPS, což lze typicky z hlediska odezvy systému považovat za přijatelné minimum, může generování snímků dojem z celkového pohybu ve hře znatelně vylepšit. Dále může generování snímků pomoci v případech, kdy je limitujícím faktorem výkon procesoru, protože probíhá bez jeho účasti pouze v rámci GPU.
Pozor na to, že generování snímků není vždy automaticky aktivní, pokud je aktivní DLSS. Takže pokud máte o tuto technologii zájem, v nastavení hry si po aktivaci DLSS zkontrolujte, zda tam nenajdete samostatnou volbu pro generování snímků. Další věc je, že v některých hrách může generování snímků vytvářet příliš rušivé nedokonalosti v obraze, což může mít podobu různých artefaktů nebo duchů. Jelikož je tohle u každé hry jiné a může se to lišit i mezi jejími různými verzemi nebo verzemi ovladačů grafické karty, nelze to zobecňovat a je tak třeba si vždy vyzkoušet, zda Vám to bude v dané hře vyhovovat nebo ne.
Řada RTX 40 s sebou také přinesla nový typ 16pinového napájecího konektoru 12VHPWR (PCIe Gen 5), kterým jsou některé modely (zejména ty nejvýkonnější) osazené namísto několika starších 8pinových konektorů. Proto k takovým modelům výrobci karet přibalují redukce z 8pinových konektorů na jeden 16pinový konektor 12VHPWR (v případě RTX 4090 jde o redukci dokonce ze čtyř 8pinových konektorů). Jeden 16pinový konektor 12VHPWR totiž dokáže dodávat až 600 W, zatímco starší 8pinový konektor maximálně 150 W a 6pinová verze jen 75 W.
Model karty, který byl původně oznámený jako 12GB verze RTX 4080, NVIDIA následně 5. 1. 2023 uvedla na trh jako GeForce RTX 4070 Ti s MSRP $799, tedy o $100 nižší. HW specifikace ale zůstaly stejné.
V dubnu 2023 jsme se pak dočkali slabší varianty GeForce RTX 4070 s MSRP $599, díky čemuž tak už bylo možné v českých obchodech poprvé koupit kartu z řady RTX 40 za cenu pod 19.000 Kč s DPH. Ty nejlevnější modely v době uvedení začínaly na 15.700 Kč s DPH.
Modely grafických karet GeForce RTX 4000 |
|||||||||
Model |
Takt čipu / SP či Turbo [MHz] |
Složení čipu [SP:TMU:ROP][RT:Tensor] |
TBP modelu [W] |
Rychlost pamětí [Gb/s] |
Podpora pamětí |
Šířka paměťové sběrnice |
Rozhraní |
DirectX / OpenGL / Vulkan |
Datum uvedení na trh |
GPU Ada Lovelace (TSMC 4N): AD102 [608,5 mm2], AD103 [378,6 mm2], AD104 [294,5 mm2], AD106 [190 mm2], AD107 [146 mm2] |
|||||||||
RTX 4060
(AD107)
|
1830/2460 |
3072
96:32:24:96 |
115 | 17 |
8 GB GDDR6
|
128 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 2023/06-07 |
RTX 4060 Ti 8GB
(AD106)
|
2310/2540 |
4352
136:48:34:136 |
160 | 18 |
8 GB GDDR6
|
128 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 24. 5. 2023 |
RTX 4060 Ti 16GB
(AD106)
|
2310/2540 |
4352
136:48:34:136 |
160 | 18 |
12 GB GDDR6
|
128 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 2023/07 |
RTX 4070
(AD104)
|
1920/2475 |
5888
184:64:46:184 |
200 | 21 |
12 GB GDDR6X
|
192 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 13. 4. 2023 |
RTX 4070 Ti
(AD104)
|
2310/2610 |
7680
240:80:60:240
|
285 | 21 |
12 GB GDDR6X
|
192 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 5. 1. 2023 |
RTX 4080
(AD103)
|
2210/2505 |
9728
304:112:76:304 |
320 | 22,4 |
16 GB GDDR6X
|
256 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 16. 11. 2022 |
RTX 4090
(AD102)
|
2230/2520 |
16384
512:176:128:512
|
450 | 21 |
24 GB GDDR6X
|
384 bit | PCIe 4.0 | 12_2/4.6/1.3 | 12. 10. 2022 |