reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled desktopových grafických čipů

31.3.2024, Jan Vítek, Michal Huspeka, Karel Polívka, článek
Přehled desktopových grafických čipů
Přinášíme komplexní přehled grafických čipů a modelů grafických karet společností ATI/AMD a NVIDIA, který průběžně doplňujeme o nové modely, abyste měli k dispozici stále aktuální informace. Doplněno o nejnovější modely GeForce RTX řady 40 a Radeony RX 7000.
Následuje tabulka s přehledem všech dosud uvedených modelů v GeForce RTX řady 40. Barevně jsou zvýrazněné nejnovější modely SUPER. Model GeForce RTX 4090 D je určený pouze pro čínský trh.
 
Modely grafických karet GeForce RTX řady 40
GPU Ada Lovelace (TSMC 4N): AD102 (608,5 mm2), AD103 (378,6 mm2), AD104 (294,5 mm2), AD106 (190 mm2), AD107 (146 mm2)
Všechny modely podporují rozhraní PCIe 4.0, DirectX 12_2, OpenGL 4.6 a Vulkan 1.3

Takt a složení čipu
TGP
[W]
Paměť
Uvedení
na trh
Základ / Boost
[MHz]
SP
TMU | ROP | RT | Tensor
FP32 výkon
[TFLOPS]
Velikost
Sběrnice
Rychlost
Propust.
[GB/s]
RTX 4060
(AD107)
1830 / 2460 3072
96 | 32 | 24 | 96
15,11 115
8 GB
GDDR6
128-bit
17 Gb/s
272 29. 6. 2023
RTX 4060 Ti 8GB
(AD106)
2310 / 2540 4352
136 | 48 | 34 | 136
22,11 160
8 GB
GDDR6
128-bit
18 Gb/s
288 24. 5. 2023
RTX 4060 Ti 16GB
(AD106)
2310 / 2540 4352
136 | 48 | 34 | 136
22,11 160
16 GB
GDDR6
128-bit
18 Gb/s
288 18. 7. 2023
RTX 4070
(AD104)
1920 / 2475 5888
184 | 64 | 46 | 184
29,15 200
12 GB
GDDR6X
192-bit
21 Gb/s
504 13. 4. 2023
RTX 4070 SUPER
(AD104-350)
1980 / 2475 7168
224 | 80 | 56 | 224
35,49 220
12 GB
GDDR6X
192-bit
21 Gb/s
504 17. 1. 2024
RTX 4070 Ti
(AD104)
2310 / 2610 7680
240 | 80 | 60 | 240
40,09 285
12 GB
GDDR6X
192-bit
21 Gb/s
504 5. 1. 2023
RTX 4070 Ti SUPER
(AD103-275)
2340 / 2610   8448
264 | 96 | 66 | 264
44,1 285 
16 GB
GDDR6X
256-bit
21 Gb/s
672 24. 1. 2024
RTX 4080
(AD103)
2205 / 2505   9728
304 | 112 | 76 | 304
48,74 320 
16 GB
GDDR6X
256-bit
22,4 Gb/s
717 16. 11. 2022
RTX 4080 SUPER
(AD103-400)
2295 / 2550  10240
320 | 112 | 80 | 320 
52,22 320 
16 GB
GDDR6X
256-bit
23 Gb/s
736 31. 1. 2024
RTX 4090 D
(AD102)
2280 / 2520
14592
456 | 176 | 114 | 456
73,54  425
24 GB
GDDR6X
384-bit
21 Gb/s
 1008 28. 12. 2023
RTX 4090
(AD102)
2230 / 2520   16384
512 | 176 | 128 | 512
82,58 450 
24 GB
GDDR6X
384-bit
21 Gb/s
1008 12. 10. 2022
 
 

Představení GeForce RTX řady 40

 
GeForce RTX řady 40 s architekturou Ada Lovelace byla oznámena 20. září 2022, konkrétně šlo o:
  • GeForce RTX 4090 s 24 GB s MSRP $1599
  • GeForce RTX 4080 s 16 GB s MSRP $1199
  • GeForce RTX 4080 s 12 GB s MSRP $899
V prvotní prezentaci chyběly podrobné specifikace, které sice byly na webu NVIDIE zveřejněné ve stejnou chvíli, ale člověk si je musel vyhledat. Po jejich prozkoumání bylo evidentní následující:
  • Mezi GeForce RTX 4090 a GeForce RTX 4080 16GB byl nezvykle velký rozdíl ve složení výpočetních jednotek, než na jaký jsme byli dříve zvyklí v porovnání x080 a x090 v rámci stejné generace.
  • V prezentaci byly 2 modely GeForce RTX 4080, které se v názvu lišily pouze velikostí paměti, jenže ze specifikací byl zřejmý i velký rozdíl ve složení výpočetních jednotek, takže varianta s 12GB pamětí by musela být o poznání pomalejší než 16GB model. Na NVIDII se kvůli tomu snesla vlna kritiky, že RTX 4080 12GB měla být pojmenovaná jako RTX 4070 Ti, díky čemuž záhy společnost oznámila zrušení 12GB varianty RTX 4080 a 16. listopadu na trh uvedla jen verzi s 16GB pamětí.
 

DLSS 3 a generování snímků

 
Z největších novinek lze zmínit DLSS 3 a technologii generování snímků (frame generation), která umožňuje, aby sama grafická karta bez účasti hlavního procesoru (CPU) vkládala mezi snímky vytvořené standardním procesem nové snímky vygenerované pomocí algoritmů AI na základě odhadu změn v obraze za účelem zlepšení dojmu z větší plynulosti pohybu.
 
Slabinou je fakt, že to zvyšuje dobu odezvy (udávanou v milisekundách), takže je to kontraproduktivní v případech, kdy máte standardně příliš nízkou hodnotu FPS (např. kolem 30), protože si tím sice zlepšíte dojem z plynulosti pohybu obrazu, ale zvýšená odezva systému na vaše akce (stisknutí kláves nebo pohyb myši) způsobí, že celkový dojem z hraní se pak může spíše zhoršit. Pokud ale máte standardně hodnotu FPS na úrovni přesahující aspoň 60 FPS, což lze typicky z hlediska odezvy systému považovat za přijatelné minimum, může generování snímků dojem z celkového pohybu ve hře znatelně vylepšit. Dále může generování snímků pomoci v případech, kdy je limitujícím faktorem výkon procesoru, protože probíhá bez jeho účasti pouze v rámci GPU.
 
Pozor na to, že generování snímků není vždy automaticky aktivní, pokud je aktivní DLSS. Takže pokud máte o tuto technologii zájem, v nastavení hry si po aktivaci DLSS zkontrolujte, zda tam nenajdete samostatnou volbu pro generování snímků. Další věc je, že v některých hrách může generování snímků vytvářet příliš rušivé nedokonalosti v obraze, což může mít podobu různých artefaktů nebo duchů. Jelikož je tohle u každé hry jiné a může se to lišit i mezi jejími různými verzemi nebo verzemi ovladačů grafické karty, nelze to zobecňovat a je tak třeba si vždy vyzkoušet, zda Vám to bude v dané hře vyhovovat nebo ne.
 
 

DLSS 3.5 a Ray Reconstruction

 
V srpnu 2023 Nvidia představila DLSS 3.5 coby další vylepšenou verzi své upscaling technologie DLSS. Hlavní novinkou je funkce Ray Reconstruction (odkaz na podrobné vysvětlení), jejímž cílem je zvýšení kvality obrazu při využití ray tracingu tím, že se na odšumování používá systém umělé inteligence (AI).
 
Zapnutí Ray Reconstruction by nemělo mít výraznější vliv na výkon, ale v každé hře záleží na způsobu implementace původních odšumovacích algoritmů při využití ray tracingu. Pokud původní implementace ray tracingu využívala více odšumovacích algoritmů, zapnutí Ray Reconstruction může zvýšit výkon, jelikož je všechny nahradí. Pokud jich ale využívala méně, mohlo by její zapnutí výkon naopak mírně snížit. Funkci Ray Reconstruction lze zapnout na všech grafických kartách GeForce RTX, které mají jádra RT pro ray tracing, tedy s čipy Turing (RTX řady 20, Titan RTX), Ampere (RTX řady 30) a Ada Lovelace (RTX řady 40).
 
 

Napájecí konektor 12VHPWR

 
GeForce RTX řady 40 s sebou také přinesly nový typ 16pinového napájecího konektoru 12VHPWR (PCIe Gen 5), kterým jsou některé modely (zejména ty nejvýkonnější) osazené namísto několika starších 8pinových konektorů. Proto k takovým modelům výrobci karet přibalují redukce z 8pinových konektorů na jeden 16pinový konektor 12VHPWR (v případě RTX 4090 jde o redukci dokonce ze čtyř 8pinových konektorů). Jeden 16pinový konektor 12VHPWR totiž dokáže dodávat až 600 W, zatímco starší 8pinový konektor maximálně 150 W a 6pinová verze jen 75 W.
 
konektor 12VHPWR, autor: Jacek Halicki, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
 
 

Další modely RTX řady 40

 
Model karty, který byl původně oznámený jako 12GB verze RTX 4080, Nvidia následně 5. ledna 2023 uvedla na trh jako GeForce RTX 4070 Ti s MSRP 799 USD, tedy o 100 USD nižší. HW specifikace ale zůstaly stejné.
 
V dubnu 2023 jsme se dočkali slabší varianty GeForce RTX 4070 s MSRP 599 USD. V českých obchodech tak už bylo možné poprvé koupit kartu RTX řady 40 za cenu pod 19.000 Kč s DPH. Ty nejlevnější modely v době uvedení začínaly na 15.700 Kč s DPH.
 
V květnu 2023 Nvidia představila 3 nové mainstreamové modely coby nejméně výkonné a také nejlevnější zástupce RTX řady 40: GeForce RTX 4060, GeForce RTX 4060 Ti 8GB a GeForce RTX 4060 Ti 16GB.
 
Na konci července 2023 známý leaker kopite7kimi (jde tedy o neoficiální zdroj) přinesl informace, že dříve zvažovaná karta GeForce RTX 4090 Ti nakonec na trh definitivně nepřijde, takže tím nejvýkonnějším modelem RTX řady 40 zůstane RTX 4090.
 
V prosinci 2023 Nvidia uvedla GeForce RTX 4090 D, což je speciální verze určená pouze pro čínský trh, přičemž její výkon byl snížen takovým způsobem, aby karta vyhovovala regulacím ze strany USA týkajícím se prodejů vysoce výkonných výpočetních karet v Číně, které lze využívat pro trénování a provoz AI (systémů umělé inteligence).
 
 

Vylepšené varianty SUPER

 
V lednu 2024 došlo k rozšíření RTX řady 40 o 3 modely SUPER: GeForce RTX 4070 SUPER, GeForce RTX 4070 Ti SUPER a GeForce 4080 SUPER. Rozdíly oproti předchozím verzím bez označení SUPER jsou uvedené níže (ostatní parametry zůstaly stejné).
 
 
Za pozornost stojí zejména u GeForce RTX 4070 Ti SUPER navýšení kapacity paměti na 16 GB nebo u GeForce RTX 4080 SUPER snížení ceny na 999 USD.
 
RTX 4070 SUPER vs RTX 4070
  • CUDA jader: 7168 vs 5888
  • Základní takt: 1980 vs 1920 MHz
  • FP32 výkon: 35,49 vs 29,15 TFLOPS
  • TGP: 220 vs 200 W
  • Navíc došlo u RTX 4070 ke snížení MSRP z $599 na $549 a za $599 je nově RTX 4070 Super
  • Uvedení RTX 4070 Super neznamená konec pro RTX 4070
 
RTX 4070 Ti SUPER vs RTX 4070 Ti
  • CUDA jader: 8448 vs 7680
  • Základní takt: 2340 vs 2310 MHz
  • FP32 výkon: 44,1 vs 40,09 TFLOPS
  • Kapacita paměti: 16 vs 12 GB
  • Paměťová sběrnice: 256-bit vs 192-bit
  • Paměťová propustnost: 672 vs 504 GB/s
  • Uvedení RTX 4070 Ti Super znamená konec pro RTX 4070 Ti
 
RTX 4080 SUPER vs RTX 4080
  • CUDA jader: 10240 vs 9728
  • Základní takt: 2295 vs 2205 MHz
  • Boost takt: 2550 vs 2505 MHz
  • FP32 výkon: 52,22 vs 48,74 TFLOPS
  • Rychlost pamětí: 23 vs 22,4 Gbps
  • Paměťová propustnost: 736 vs 717 GB/s
  • MSRP: $999 vs $1199
  • Uvedení RTX 4080 Super znamená konec pro RTX 4080
 
V březnu 2024 Nvidia představila Blackwell, svou první chipletovou architekturu GPU. Prozatím ale pouze v oblasti pro akceleraci výpočtů AI, přičemž čipy pro desktopové grafické karty (GeForce RTX řady 50), které z ní budou vycházet, přijdou na řadu buď na konci letošního, nebo na začátku příštího roku. A také se objevily spekulace o tom, že by Nvidia měla chystat refresh pro GeForce RTX 4060, RTX 4060 Ti a RTX 4070, nicméně oznámeno zatím nic nebylo.
 

 
V případě zájmu o informace v oblasti grafických karet NVIDIA GeForce můžete sledovat odpovídající rubriku, kde přinášíme průběžné zpravodajství o tom, co se děje nového.
reklama