reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přehled headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu

8.2.2016, Jan Pánek, článek
Přehled headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu
V tomto článku přinášíme informace o headsetech virtuální a rozšířené reality. V úvodu je průvodce, abyste se v tomto světě dokázali bez problémů vyznat. Doplněno o Fove VR, Zeiss VR One, Razer OSVR a informace o Oculusu Rift a HTC Vive.
Prvním z headsetů pro virtuální realitu byl Oculus Rift, který má za sebou různá období. Nejdříve to byl projekt na Kickstarteru, potom jej odkoupil Facebook, který sice podporuje dřívější plány, jež se zaměřovaly hodně na hry, ale také jej chce použít jako nástroj pro sociální síť ve VR.

Neméně zajímavý je pohled na to, jak jsme si virtuální realitu a Oculus Rift představovali dříve.

Tento headset mohl být díky dřívějšímu vývoji i řádně otestován, již má za sebou dvě Developer Kit (DK) verze. Ty navíc poskytly možnost vývojářům, aby doladili své hry.

Oculus Rift DK2 stojí 350 dolarů (asi 10 500 Kč). Zároveň již existuje i způsob, jak si zahrát hry, které nejsou primárně pro VR určené, stačí k tomu software od TriDefu a DK2.


Srovnání Project Morpheus a Oculus Rift

Tabulka srovnání starších verzí Project Morpheus a Oculus Rift DK2


Oculus Rift nabídne zajímavé technologie. Zaujme především systém, který zaručí snímání polohy. Většina VR headsetů má zabudované akcelerometry, Oculus Rift ale používá infračervené LED diody umístěné mimo samotný headset.

Ty jsou umístěny různě po pokoji a blikají na různých frekvencích, snímače na těle headsetu následně díky těmto diodám vyhodnotí svou pozici. Na rozdíl od akcelerometrů by tento systém měl být přesnější.

Nepostradatelnou součástí je samozřejmě i ovladač. Oculus bude mít i v tomto případě propracovanou hračku, která potěší nejednoho hráče. Mimo klasický gamepad jako od Xboxu One nabídne i propracované vlastní řešení.


Oculus Touch

Oculus Touch


Tím bude Oculus Touch. Nabídne pohodlné držení s manuálním tlačítkem pro palec, dalšími dvěma tlačítky a spouští zbraně. Ovladač bude pro pravou i pro levou ruku, takže kromě míření s puškou bude moct být využit k boji se dvěma meči nebo třeba k boji s mečem a štítem. Možností bude mnoho.

Zajímavá je i hmatová odezva, ale pravděpodobně nejdůležitější součástí budou infračervené LED diody, pomocí kterých bude snímána poloha ovládacího zařízení, což zlepší dojem z virtuální reality.


Oculus Rift DK 1

Takto vypadal DK 1 zepředu...


Oculus Ready


Oculus představil novou platformou, respektive označení počítačů, které budou dostačující pro "utáhnutí" headsetu Oculus Rift. Uživatelům se tak zjednoduší cesta ke koupi nového počítače, na kterém budou moci hrát hry ve virtuální realitě.

V praxi to vypadá tak, že Oculus navázal partnerství s mnoha firmami v oboru: NVIDIA, Asus, Alienware, Dell, AMD či Intel. Tyto společnosti pak budou u svých komponent deklarovat, zdali mají dostatečný výkon pro Oculus Rift.




Pokud na počítači uvidíte označení, jako je výše, bude mít dost výkonu na Oculus Rift (Zdroj: KitGuru)


Tento projekt již nese první ovoce, protože Asus představil počítačovou řadu, jež se může chlubit štítkem, který říká, že je "Oculus Ready". Jedná se o řady ROG G20CB a ASUS G11CD, nicméně ne všechny verze budou mít dostatečnou výbavu.

Takovýchto sestav bude na trhu přibývat, což v důsledku usnadní přechod do virtuálního světa lidem, kteří se v počítačích zcela nevyznají, ale na druhou stranu podpoří rozvoj trhu. Pro zákazníky bude jednodušší zakoupit si nový počítač, než aby dlouze hledali ty pravé komponenty, které jim zajistí dostatečný výkon pro Oculus Rift.

 

Specifikace


Aby měl Oculus Rift šanci uspět v záplavě dalších headsetů, musí nabídnout i konkurenceschopné parametry. Obrazovka je typu OLED, což zaručí nízkou hmotnost, syté barvy a vysoký kontrast. Displej však není jeden, ale jsou dva, každý má rozlišení 1080×1200 px.

Obnovovací frekvence je 90 Hz, v tomto ohledu nabídnou jiné headsety více (120 Hz). Na druhou stranu zde nemusí být problém v nižší obnovovací frekvenci displeje, ale jednoduše zatím není dostatečný výkon, aby bylo možné oba displeje zásobovat 120 snímky za sekundu.

FOV má být vyšší než 110°, což není nějak závratná hodnota, virtuální realita potřebuje co nejvíce, aby pokryla i periferní vidění. Výrobce ještě slíbil, že zapracuje na hmotnosti zařízení, která by měla být pod 380 g.


Oculus Rift developer kit 1

...a takto zezadu


Připojení k počítači by mělo zajistit 2× USB 3.0 a HDMI 1.3. Vzhledem k zajímavým parametrům musíme počítat i s vysokými nároky Oculusu Rift na výkon počítače.


Dostupnost a cena


Na CESu 2016 byla odhalena cena i dostupnost headsetu. Měli bychom se jej dočkat 28. března, nicméně se bude jednat jen o samotný headset bez ovládání, což značně degraduje zážitek z používání. Samotných ovladačů se dočkáme až v polovině roku. Oculus VR bude k dostání za cenu 599 dolarů, což je přibližně 15 000 Kč bez DPH. 
reklama