reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.6.2016, Jan Pánek, aktualita
Ekologické problémy spalovacích a vznětových motorů se diskutují denně. Protože však dnes existuje řešení v podobě aut na elektrický pohon, vznikají iniciativy na úplný zákaz prodeje benzinových a naftových aut.
ralfror (3) | 30.5.201812:46
Odpovědět0  0
easyrider_svk (84) | 17.6.201623:26
az da na jedno nabitie 600km­(bezny benzinak­) ale nie tak ze posledne 50 nebudem moct ist proti vetru.....+bude nabite cca max za hodinu....vtedy to zacne byt zaujimave zatial je to len bohapusta imidzovka. ako pohon je elektricky asi naj co moze byt....
Odpovědět0  0
Pate1973 (256) | 17.6.201615:42
I elektroauta potřebují pravidelné servisní zásahy jako všechno co se hýbe.jsem také fanda elektroaut.ale nikoli zaslepeny proto tvrdím že ještě bude dlouho trvat něž tohle bude možné tedy čistě elektrický pohyb po naší matičce zemi.
Odpovědět0  0
Aros (547) | 17.6.201615:56
Ano, dokud bude dojezd elektrických aut pouze 300km, nemohou plnohodnotně nahradit motory s pohonnými hmotami. Do té doby budou fungovat spíš jen jako městská vozítka. Jedinný problém je pořád v tom, že neumíme vyrobit malou baterku. No a potom ještě teda to, že šejkové potřebují prodávat ropu...
Odpovědět0  0
paja666 (128) | 17.6.201614:06
Me by zajimalo, jestli nekdo spocital potrebnou elektrickou energii a vi jak ji vyrobit aniz by znecistil ovzdusi. A ne, vetrne ani solarni elektrarny to nejsou, protoze i ty je treba vyrobit :­-D a nasledne zlikvidovat ­(az doslouzi­) A to nemluvim o celkove ekologicke zatezi v pripade akumulatoru. Nehlede na to, ze nejvetsi znecisteni bude spis z nakladnich aut. Ukazte mi nejaky elektromobil s odpovidajicicm vykonem, nosnosti a dojezdem.
Odpovědět1  0
Aros (547) | 17.6.201616:03
No je to asi mnohem lepší, než si myslíš. Spalovací motory mají účinnost okolo 25%. A to ještě jen ty nejlepší. Účinnost elektromotorů je okolo 90%. Takže jen tím, že se přejde na elektromotory tak se hromada splodin ušetří i kdyby se elektřina vyráběla stejně ­"neekologicky­" jako spalování benzínu. A pak je tu ten fakt, že elektřinu vyrábíme obecně mnohem ekologičtěji než bychom to dělali spalováním nějaké hmoty ­(říkám obecně :­-­) ­).
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1580) | 17.6.201616:12
Jenže nezapočítáváte mizernou účinnost výroby elektřiny v tepelných elektrárnách ­- počínaje zahájením skrývky hlušiny v povrchovém dole až po výstup na VN transformátoru elektrárny se udává cca 6­-8%. K tomu si započtěte účinnost přenosu po rozvodech až k vám a účinnost akumulátoru a nestačíte se divit.
Odpovědět0  0
dom324 (118) | 17.6.201621:01
Souhlasím, už by měl někdo vyrobit fůzní reaktor, který udrží plazmu stabilní na dobu delší než pár sekund
Odpovědět0  0
Rafan (336) | 18.6.201615:17
Těžba Uranu plus čištění ­(úprava­) výroba palivových tyčí má také své ekologické náklady a to nezmiňuji výstavbu úložišť vyhořelého paliva. Tady však je to podmínečné z důvodu, zda se podaří vědcům najít způsob, jak využít zbylou energii ­(které není málo­).
Odpovědět0  0
easyrider_svk (84) | 17.6.201623:20
25% mali tak zaciatkom 20tych rokov minuleho storocia, nafta je dnes bezne nad 40% a trojhrnceky oturbence tiez nie su daleko. elektronicky manazment motora drasticky zvysil ucinnost...ucinnost elektromotorov na hriadeli motora je okolo toho co pisete ale ucinnost skladovania energie J­/kilo je benzin­/nafta este daleko pred bateriamy...zatial. jednoducho kilo benzinu ma v sebe viac energie ako kilo baterie...este aj ked 60% len tak vyjde vyfukom je benzin na tom lepsie...
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4507) | 18.6.20169:25
Vidím tady několik nepřesností. Účinnost 25 % u spalovacích motorů není pravda, to platilo před desítkami let. Pokud se bavíme o těch nejlepších, tak např. u benzinových motorů, které mají tu účinnost nižší než naftové, měla Toyota už u minulého Priusu 38 % a ten nový má dokonce 40 %. To se pořád bavíme o jednoduchém atmosférickém benzinovém motoru. Ty spalovací motory nejsou tak špatné a běžně přesahují 30 %.

K tomu, co řekl paja666. Další zaváděcí informace, tentokrát na opačnou stranu. Ano, elektrárny je třeba vyrobit, jenže to rafinérky taky, nemluvě o neekologické dopravě benzinu a nafty do čerpacích stanic, které je třeba taky vyrobit. Vyrobit je třeba i ty náklaďáky s cisternami a spálit tu naftu pro dopravu. Z tohoto pohledu je natahání drátů a postavení sloupku s elektrickým kabelem úplně někde jinde.

Nedávno jsem viděl článek, kdy v Hong Kongu přišli s tím, že BMW 320 má nižší emise než Tesla. To sice může být pravda, nicméně nepřijde mi nic zvláštního na tom, že by auto s cca 130kW motorem mělo mít nižší emise než auto se zhruba 300 kW. Výsledky tam byly docela podobné a postavit 300kW auto se spotřebou téměř na úrovni auta se 130kW mi přijde jako úspěch. Tamní problém je v tom, že elektřinu z velké části vyrábí z uhlí, jehož spalování je dosti neekologické. Tam se totiž dostáváme na nějakých 800­-1200 g­/kWh. Procházel jsem si reálné spotřeby majitelů Tesly a pokud bychom vzali např. elektřinu v ČR a Evropě, která se vyrábí o něco ekologičtěji zejména díky jaderné energii ­(15­-150 g­/kWh­), tak to vychází, že Tesla se s emisemi pohybuje někde kolem 60­-70 g CO2 ­/km a po započítání přibližně 40% ztrát přenosu od výroby elekktřiny až po její uskladnění v baterii elektromobilu, jsme někde na hodnotě okolo 90­-100 g­/km. Evropská Tesla tak jezdí s emisemi zhruba na úrovni malého Citiga s velmi úsporně jezdícím řidičem. Což je paráda. Celá ekologie provozu elektromobilu nicméně silně závisí na způsobu, jakým se ta elektřina vyrobí, někde to tedy může být horší, ale u mnoha zemí se dostáváme na znatelně nižší emise.

Jestli je někde problém s ekologií elektromobilů, není to ani tak jejich elektřina pro jejich provoz, ale ty baterie.
Odpovědět3  0
Aros (547) | 20.6.201612:54
No, nejezdíme všichni v novém Priusu, že... U nás v Olomouckém kraji jsou stále na vrcholu Felicie. Nicméně je pravda, že má smysl porovnávat jen auta, které se nově prodávají.

Nicméně dobré shrnutí.

A hlavně ty emise těch elektroaut závisí jen na tom, jakým způsobem vyrábíme elektřinu ­(jak říkáš­), kterou stejně vyrábět musíme. Navíc každé dodatečné zefektivnění výroby elektřiny vlastně sníží ty zobecněné emise všech elektroaut, i těch, které už jezdí ­- což se u klasických aut říct nedá.
Odpovědět0  0
paja666 (128) | 20.6.201617:11
I elektormobil je treba koupit novy, takze srovnani se Skodovkou fakt kulha...

Bohuzel emise nezavisi jen na emisich pri vyrobe elektriny, je treba zapocitat i vzniknuvsi nebezpecny odpad a tim jsou baterie. Ano elektrinu vyrabet musime, ale budeme ji potrebovat vice, tzn. vice elektraren, ­"tlustsi­" draty pro jeji prenos. Uz ted sit kolabude, kdyz na severu Nemecka moc fouka .... On transport elektricke energie neni zas tak jednoducha zalezitost jak vypada. Zefektivneni rafinace benzinu taky muze zvysit ekologicnost celeho procesu.
Odpovědět0  0
paja666 (128) | 20.6.201617:03
No, pak muzu zminit ropovod = rozvod vvn, ano, doprava z rafinerky k pumpe je cisternova. Ano nakladaky je traba vyrobit, stejne jako kabely, kterymi proudi elektrina :­-D Kdyz uz jsme u toho jak je to ve svete, tak prodavat v Cine Teslu v soucasne dobe nema smysl, kvuli neekologicke vyrobe elektriny. Navic si nedovedu predstavit kolik by museli postavit navic elekraren, aby se pokryla spotreba vsech aut vcetne nakladnich ­(ty samo jeste nejsou, protoze takove baterky proste nemame­) a to nezapocitavam energii potrebnou pro vyrobu a likvidaci akumulatoru, ktere nejsou zrovna ekologicke. Pocitat s vyuzitim jaderne energie, ktera je sice ekologicka, ale vsichni rvou jak je to nebezpecne a co s odpadem je fajn, jenze tam ekologove jdou sami proti sobe .... je to hodne na zamysleni
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.