Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.1.2006, Milan Šurkala, aktualita
Advanced Micro Devices (AMD) zřejmě bude u procesorů v blízké budoucnosti využívat novou a větší paměť cache. Jedná totiž s Innovative Silicon Inc., společností stojící za vývojem zero-capacitor memory (Z-RAM). Přeloženo do češtiny, nová...
Lord Raiden | 20.1.200622:55
Ono to vubec vypada z clanku tak, ze
A­) AMD je pomalejsi nez intel ve stejne cenove kategorii prcoesoru
B­) Je pomalejsi diky mensi cache.

Vysvetleni:
A­) AMD procesor stjene ceny jako Intel je rychlejsi a mene topi a celkova cena systemu ktera provozuje oba procesory je pro AMD taky vyhodnejsi. Plus spotreba ­(100W rozdil se za rok projevi­) dela AMD jednoznacneho favorita dnesnich nakupu.
B­) Uz bylo vyvraceno v A a predchazejicimi prispevky. AMD neni pomalejsi, jeho cache je rychlejsi a proto ji neni potreba tolik.

Pokud by melo v budoucnu AMD ztracet tak to bude jedine diky agresivnimu zmensovani vyrobniho procesu u Intelu, kde uz jedou na 65nm a chystaji uz 45nm, maji 30cm wafery a chystaji 40cm. AMD narozdil od toho 65nm nema a jen tak brzo mit nebude ­(=horsi vyteznost procesoru za jednotku materialu = vetsi vyrobni naklady­), teprve predelava sve tovarny na 30cm wafery ­(krome drazdanske fab. 36 ktera uz je ready, ta zase ale jeste nejede na plny vykon­). Tady AMD musi zapracovat, jinak je intel prejede co se miniaturizace tyce a vystaci si s jakymkoliv pentiem IV... Nastesti posledni zpravy hovori, ze TSMC se pripravujou pro 65nm vyrobni proces s udrzenim vsech udelatek ohledne silikonu a krystalove mrizky ­(jak jen se ty terminy jmenujou ­- straine sillicon, SOI a tak dale­) a tak bude mit AMD zase navrch, az se k 65nm dokope taky. Pro srovnani 90nm proces ma AMD technologicky mnohem vybrousenejsi a diky tomu nema takovou spotrebu jako Intelacky topinkovace a kavovary. Takze az se AMD octne v ere 65nm, bude zas mozna mit navrch oproti intelackym 45nm procesorum ­(pokud jejich pripravovana architektura kolem Meromu nebude zase jendou neco prevratnehp­).
Odpovědět0  0
ASD | 21.1.20060:05
Technologie ako ­"straine sillicon, SOI a tak dale­" nie su ani zdaleka taky zazrak ako sa propaguje, ak sa pozres na mobilnu sferu tak je spotreba v oboch taboroch porovnatelna na rovnakej vyrobnej technologii 90nm a pritom Intel SOI nepouziva. A straine sillicon sice umoznuje vyssie takty, ale spotrebu skor zvysuje. Problem vysokej spotreby desktopovych Intelov je ukrity vo vnutri samotne jadra bezia na vysokej frekvencii, ale ALU jednotky bezia na dvojnasobnej frekvencii jadra to znamena pri neiktorich typoch takmer 8GHz a to je trojnasobna frekvencia najrychlejsich AMD CPU. AK Intelu vyde Conroe­/Meron tak AMD strati vedsinu svojich tromfou.
Odpovědět0  0
adfbadfb | 21.1.20062:56
Ano, jenze intel pousiva strainted silicon, zatimco amd silicon on insulator, a amd udava max spotrebu a intel typickou.
ano, jenze amd ma trojnasobek vypocetnich jednotek pro pohyblivou desetinnou carku, a tri celociselne jednotky zatimco intel dve, takze ztrata trumfu se nekona, navic amd ma od dob K7 architekturu quantispeed, ktera dovede vykonat ctyri 32bitove FP
operace za takt, zatimco nejnovejsi generace mobilnich cpu Intel se chlubi ze zvladne tri operace za takt, takze vazne trapne, trumfy jsou na strane amd, jestli chce intel s jeho mobilni architekturou vytahnout do segmentu desktop CPU, tak aby se poctem operaci za 1 sekundu vyrovnal FX60, tak bude muset stale jeste vydat cpu na 3,46GHz
Odpovědět0  0
ASD | 21.1.200612:42
Strainted silicon pouziva aj AMD minimalne u revizie E4­(v podstate tie modeli co idu najlepsie taktovat, preto som aj investoval do svojej 3700+­). Inak s vedsinou toho co si napisal suhlasim, o quantispeed som pocul, ale aj tak sa zda, ze AMD CPU dokazu dlhodobo zvladat 3 microOPs za takt­(co sice nie je priamo potvrdene, ale vykon by tomu nasvedcoval­). Je jasne ze AMD ma v sucasnosti navch, lebo P4 ma vela nevihod a PM je v podstate P3, ale aj napriek tomu o kolko je PM papierovo slabsi sa v porovnoni s A64 drzi dobre. A este detail nove jadra nie so vytiahnutie mobilnych jadier do desktopu to su od zakladu nove jadra ktore by mali opriti PM narast co do poctu ALU a FPU a zaroven by mali zvladat 4 microOPs za takt, takze na papiery vizeraju velmi slubne, ale som zvedavy co predvedu v skutocnosti.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 21.1.200612:58
To jste trošku popletl, čtyři 32bit FP umí procesor leda pomocí SIMD operace a to zvládá každé Pentium 4. Jinak K7, K8, Pentium M i NetBurst umí samozřejmě trvale tři microOPs. Jediný procesor, který bude umět víc, bude Intel Conroe.
Odpovědět0  0
adfbadfb | 22.1.20063:47
ne, to P4 nezvlada, pomoci SSE zvladne max 2 64bit FP za takt,
ale ctyry 32 bit ne
Odpovědět0  0
liborc (398) | 20.1.200610:23
Ano, vetsinou poziva polovicni ve srovnani s CPU firmy Intel. Je to dano tim, ze diky sve architekture nepotrebuje tak velkou cache pro dosazeni stejneho efektu, jako procesory Intelu. Ma totiz pametovy radic integrovany primo v CPU a tim padem ma daleko rychlejsi pristup do pameti. Intel pristupuje do pameti pres Northbridge a musi deficit v rychlosti pristupu resit vetsi cache s agresivnim prefetch.
Odpovědět0  0
tosujak | 20.1.200610:22
Cache je pamet vyrovnavajici rozdily mezi ruzne rychlymi zarizenimi ­- v tomto pripade pametova sbernice a procesor. Cim vetsi rozdil, tim vetsi potreba velke cache. Intel zcela evidentne trpi nedostatecnou rychlosti pristupu k pameti a je to stale akutnejsi, pokus se zvetsuje pocet procesoru ­(pametova sbernice je spolecna pro vsechny CPU­). AMD naproti tomu pri pouziti vice procesoru zdaleka tak netrpi, protoze kazde CPU ma vlastni pametovou sbernici. Pamet vsech procesoru je ale sdilena, takze to neni dokonale, trebaze je to podstatne rychlejsi, nez reseni Intelu.

Takze ­- Intely proste potrebuji vetsi cache, protoze jejich systemove sbernice jsou pomale.
Odpovědět0  0
ASD | 20.1.200617:18
DC CPU od AMD ma len jeden pametovy radic, takze tu nie je rozdil oproti Intelu, ale radic u AMD ma o polovicu kratsie latencie pri pristupe do pamete a to uz rozdiel je.
Odpovědět0  0
adfbadfb | 21.1.20062:48
ne, ma dva radie, a latence je ctvrtinova ­- 65 cyklu zatimco intel ma pres 220
Odpovědět0  0
ASD | 21.1.200614:32
Ma len jeden radic. Viac radicov mozu vyuzit Opterony rady 2xx a 8xx na viac soketovej doske, taku dosku si mozes pozret napr tu: http:­/­/www.tyan.com­/products­/html­/thunderk8qw.html a vsimni si, ze ziadna pamet sa nezdiela.
Odpovědět0  0
adfbadfb | 22.1.20063:54
jeden ­- dvoukanalovy, to jsou architekturou dva nezavisle 64 bitove radice
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.1.200610:35
A64 v revizi E má dva nezávislé 64bit řadiče. U starších revizí ­(D a CG­) se dá mluvit o tom, že mají jeden plnohodnotný řadič umožňující práci jak v 64bit, tak ve 128bit režimu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.