reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Progaming ve víru času
29.6.2010, Jiří Černý, článek
Někteří lidé vydělali své milióny intezivním podnikáním, jíní je zdědili a další vyhráli v loterii. Následující článek mj. ukazuje, že milionářem se dnes můžete stát i díky hraní počítačových her - které jsou už dávno něčím víc než jen pouhou dětskou zábavou.
Jiří Černý (20) | 2.7.201012:54
Pekna diskuse, dekuji vsem zucastnenym.

AD Jizni Korea ­- opravdu bych nevychazel z toho jaka je situace prave v JK a uz vubec na tomto zaklade neargumentoval ve prospech modelu zalozeneho na sponzorech. Osobne to povazuji spise za.. rekneme jakousi narodni zvlastnost, specifikum prave teto zeme.

Pitt: eSuba ma relativne mnoho sponzoru ­- zajimalo by me, zda nejakym zpusobem sledujete­/merite jaky uzitek z toho tito sponzori maji? Tak napr. na vasem portalu je umistena reklama ­- sledujete prokliky, pripadne i konverzi ­(v nejake forme­)? Pokud ano, bylo by mozne sdelit konkretni vysledky ­(cisla­)?

Btw dovolil bych si zareagovat hlavne na tuto vetu: ­"Nikdo necekal, ze bude placen za to, ze neco vyhraje, kazdy si hradil cestovni naklady sam a nikoho ani nenapadlo ze by tomu tak melo byt jinak.­" Rad bych totiz jeste ukazal jak ten system funguje v pripade jinych her, ktere lze teoreticky stejne tak povazovat za ­"hobby sport­". Ja jsem naopak zvykly na to, ze pokud clovek vyhraje kvalifikaci na nejaky velky zahranicni turnaj, tak dostane nemaly prispevek na cestu a ubytovani ­(podle mista konani ­- napr. vylet do Japonska je pochopitelne drazsi, nez vylet do Francie­). Na druhe strane ­- hraci generuji zisk a to na vice urovnich. Plati za vlastni produkt ­(se kterym hrajou­) a plati bezne startovne. To je zase vec nad kterou se nikdo nepozastavuje v ­"nasi­" TCG ­(Trading Card Games­) komunite ­- mam proste ­(nahodou take cca od roku 1997­) zafixovano, ze chci­-li se zucastnit turnaje o ceny, musim uhradit startovne. Stejne je tomu v pripade pokerovych turnaju, kdy navic uplne odpada to generovani zisku prostrednictvim nakupu produktu a i tak to funguje.

Povazuju za zvlastni, aby byl nekdo ­"placen­" ciste za hrani. Pod pojmem ­"plat­" si predstavuju pravidelny mesicni prijem ­- odmenu za vykonanou praci. Pokud je vetsina progameru ve veku kdy jeste studujou, beztak nemuze byt o praci ­(a tim padem i ­"platu­") vlastne rec, leda bychom ovsem chteli povazovat progaming za jistou formu brigady. A za dosazene uspechy? Tak tam je to z meho uhlu pohledu nesmyslne, protoze jsem­-li jednou dobrym hracem v pokeru­/TCG, pak si z turnaju odnesu vic nez dost ciste na prize money. Tady se ale vracime zpet na zacatek, totiz k otazce kde se tam vlastne ty vysoke vyhry berou ­(respektive proc je mozne je vyplacet, aniz by soucasne poradatel potreboval sehnat XYZ velkych sponzoru... jediny vetsi zadrhel vidim v nakladech na usporadani velkych offline akci, ktere jsou v pripade progamingu rozhodne vyssi ­).

Progaming nejspis uz tak nejak predpokladal, ze se kolem pohybovat spise jedinci mladsi a tedy bez vlastniho prijmu ­(to ovsem lze ocekavat i u sberatelskych karetnich her, takze jako pripadny argument proti investicim ze strany hracu je to minimalne diskutabilni­). Procez se vydal ­(z meho pohledu­) spatnou cestou ­"sezeneme sponzory, ti nam daji penize a ty nasledne prerozdelime mezi hrace, kteri maji skoro vsechno zadarmo­/za par korun­". Kde kdo v takovem modelu vydelava, kolik a na cem?

On­-line turnaje typu Call of Money se startovnym pochopitelne 0 Kc jsem osobne povazoval posledni hrebicky do rakve. Jen tak pro srovnani ­- nedavny turnajovy TCG vikend ve Vyskove s celkovou dotaci 30 000 Kc = startovne 290 Kc na sobotnim turnaji + 290 Kc na nedelnim turnaji, celkem tedy cca 600 Kc. Oba turnaje hralo pres 70 ucastniku. Proste chci­-li hrat o slusne ceny, musim sam neco investovat.

Osobne bych si tedy predstavoval progaming vic podobny systemu karetnich her. Hraci samotni generuji zisk, plati startovne a soucasne tim vytvari i odpovidajici prize money. Sponzori jsou primarne od toho, aby za ty schopne prave toto startovne uhradili ­- nikoliv aby platili za vlastni hrani­/dosazene uspechy. Na naklady na cestu­/ubytovani v pripade kvalifikacnich turnaju prispiva ze sveho zisku jejich organizator a zbytek si bud hrac zaplati sam ­(znam nemalo jedincu, kteri si na sve prvni velke TCG turnaje v zahranici museli pujcit od rodicu a pak jim to take poctive splaceli­), nebo pozada sponzora. Ruku v ruce s tim vznika mnohem vetsi pocet zajimavych on­-line turnaju­/lig ve kterych lze ziskat hodne slusne ceny a ze kterych soucasne maji zisk i jejich provozovatele.

Trochu jine tema k diskusi by pak asi byl pripad skutecne profesionalnich hracu, kteri uz davno maji dostudovano, jsou dospeli a hrani by se chteli venovat opravdu na full time ­(tzn. zivit se tim­), pricemz samozrejme potrebuji pravidelny prijem.
Odpovědět0  0
Bounty | 2.7.201015:35
Taky je tu otázka kvality. A je to dost nepříjemná otázka jelikož z vlastních zkušeností vím že česká scéna je hodně průměrná spíše podprůměrná.
Bohužel je to tak Být nejlepší v Čechách znamená být semigood ve světě a to ještě jak kde.
Nejsem nijak zarytý FPSkař takže bych porovnal RTS situaci u nás nabídnu vám zkrácený model.
CnC tiberium wars : super hra ­(asi jediná od dob zero hour :­) ­) top česká scéna? 7 hráčů OK + slovensko 10 z těchto 10 hráčů 4 co něco opravdu zahráli a kde jsou ty další? Sedí doma jelikož nemaj chuť se učit novému a když je ve hře dostanou pow v 5 minutách 50% hru nechá být, zbytek si ktomu sedne a je ochotno to ještě zkusit z těchto 50% zůstane jen zlomek nezlomen a to je těch našich 10 hráčů.
Proč tomu tak je? podle mě za to mohou děti to je prostě skupina lidí která nevydrží u jedné věci která je nebaví a ve které nevyhrávají. Tak si zahrajou pár turnajů pohoří a za pul roku koupí třeba RA 3. Hra je mrtvá komunita přesedla na novou hru kde se vše ubírá stejným směrem.
Rychlokvašení her a posun věkové hranice jsou killery naší pro scény. Vidím to deně a deně ve hrách které hraji.
Co mě trochu mrzí je že to tak být nemusí, poslední hra která bude v tomto směru možná zase průkopnická je StarCraft 2 po odehrání prvních měsíců bety mohu říct že krom jasných známých jmen je i zbytek cz komunity docela schopný něco zahrát bráno globálně.
Důležitý faktor je také hra samotná a fakt že firmy jako EA v podstatě jen mrví svoje tituly moc na popularitě hobbygamingu :­) nepřidává.
Pitt trefil hřebík na hlavičku když připomenul věkový rozdíl mezi dnešními hráči a hráči před 10­-12 lety.
Tohle byl trochu jiný pohled na věc víc očima hráče :­) na závěr bych však rád podotknul, že když mi bylo 15 a jel sem na svůj první turnaj v SC­/BW na shadowconnu v Praze tak jsem si vše platil sám pařilo sem na erárních pc školy kde se akce konala a prize money ? žádné odměnou bylo umístění :­)
Teď po 10 letech když hraju nějaký cup nebo ladder nestíhám hasit flame keterej na mě chrčí monitorem od nynějších PROGAMERU.
srry za chyb sem línej to opravovat :­) je PÁTEK :­)
Odpovědět0  0
Pitt | 4.7.201017:43
Svym sponzorum zasilame ctvrtletni zpravy s detailnimi vysledky a vsemoznymi cisly ­(toto u nas dela nudlak aka Lada Dyntar­), ani sam nevim co vsechno se posila. Mame svou praci rozdelenu a kazdy dela neco. Nicmene sponzori jako AMD­/ATI si sve banney sleduji a urcuji co, kdy, kde a jak. Samozrejme, ze mame i cisla shlednuti­/prokliku, ale ty jsou urceny jen pro interni potrebu a sponzory. Nehlede na to, ze kazdy banner ma jiny cil a i dobu pouziti.

K tvemu zamysleni ohledne progamingu bych chtel jen rict, ze osobne nevidim moc perspektivu v soucasne situaci. Neexistuje hra, ktera by byla vsemi aspekty progamingova. Nejvice se tomu blizi CSS a CS 1.6, ale u osttanich her je multiplayer spise urcen pro masy nez pro kompetetivni hrani na vysoke urovni. At uz chybejici updaty, nemoznost sledovat hru online ve forme TV ci nemoznost upraveni hry­/pravidel vyrazuji drtivou vetsinu her z kandidatky na plnopravnou ­"progaming­" hru.
A toto se jen tak nezmeni. Moznou cestou by bylo neco takoveho na konzolich ­(skripu u toho zuby­), ale v soucasne zaplave her, ktere maji MP nema zadna ambice se takovou hrou stat. A ja se vydavatelum nedivim ­- nemaj z toho penize. I kdyz model kdy by se za hrani MP platilo a ten by byl adekvatne osetrovan vyvojari hry by nemusel byt az zas tak spatny napad. Tady uz ovsem zase vse narazi na povedomi lidi o dane hre a o moznosti z techto lidi vybudovat komunitu, ktera se tothoto modelu ­(hry, her­) bude drzet. U jakehokoliv sportu se sice pravidla casem trochu meni, nicmene hra jako takova zustava temer stejna. V pripade pocitacove hry vstupuji na scenu hru jako grafika, ovladani, zvuk a dalsi a dalsi, ktere maji vliv na prijeti hraci. I kdyz toto jako takove nema vetsinou vliv na skill nutny na ovladnuti hry, ma to vliv na rozsirovani komunity, kdy novi hraci pribyvaji pomalu ci vubec ne ­(kdo by zacinal na novem PC hrat hru starou 7 let...­).

Navic je kompetetivni hrani rozdrobeno jak uz jsem rikal na desitky her, ktere masovemu prorazeni do medii a verejneho zivota taky moc neprispivaji. I v koreji jsou vlastne jen 2 hry, ktere jsou takto masove prijimany ­- Stracraft a Warcraft 3.

Progaming je a bude ­(alespon u nas­) hobby sportem a my se muzem jen snazit ho povznest vyse. Ale chce to delat systematicky a ne hura pokusy o placeni hracu a podobne nesmysly.
Odpovědět0  0
Pitt | 30.6.201021:18
No nEophyte je uz minimalne od konce minuleho roku mrtva vec.
Zadni sponzori, zadni redaktori, zadni hraci.

Nicmene bych nesouhlasil s tvrzenim, ze progaming v CR je mrtvy. Ani zdaleka neni. Jiste, nedosahuje takove medialni masirky jako v domach AMD Cyberteamu atd., ale je zde spousta hracu, kteri denne hraji a snazi se neco delat.

Co tady chybi je organizace toho vseho. Na CMSP jsem nadava z duvodu nesmyslne nastavenych pravidel, ktera neodpovidala problemum doby, ale byla to jednotici platforma, ktera nam zde chybi ­(a co si budem rikat, chybi i ve svete­). Bez CMSP a jejiho clenskeho zazemi je tezke neco poradne zorganizovat ­(narodni kola pro mezinarodni souteze a pak financovani vyprav atd.­).
S programingem to je tezke momentalne. Pro to aby se zde neco delo, je treba organizacni zazemi a lidi co vedi co se ma udelat. Nicmene takovi lide chteji byt zaplaceni ­(pokud to teda za neco ma stat­) a to je ten kamen urazu. Pokud nekdo najde komercni model jak toto rozbehnout a udrzet v chodu bude v CR o progamingu zase slyset. Do te doby to bude na bedrech jednotlivych klanu.
Odpovědět0  0
Jiří Černý (20) | 1.7.20108:33
Do jiste miry mas s nEph pravdu, ale zase dokud nejde o ­"oficialni­" konec, zruseni stranek atd... tak jsem to nechtel psat az takhle tvrde. Verim, ze pak by se tu zase objevil nekdo s tim, ze klan rozhodne definitivne nemrel, jen ma ted proste docasne obdobi... rekneme ­"staze­"... a ze zbytecne prehanim.

Jinak ja si troufam tvrdit, ze komercni model zde byl nastaven uz od pocatku tak trochu zvlastne. Hraci jsou zvykli na to, ze nemusi platit za spoustu veci. Napr. me pripada uplne normalni ­(hraju par let i jistou sberatelskou karetni hru, takze mam srovnani­), ze na 99% turnaju o ceny se vzdy plati startovne. Jenze u on­-line turnaju v pocitacovych hrach to fungovalo jinak ­(ceny prece dava sponzor, zatimco ja v idealnim pripade nechci platit ani za originalni verzi hry­) a v konecnem dusledku tenhle model vede k tomu, ze jakmile zacne byt nedostatek sponzoru, okamzite se to projevi prudkym ubytkem vetsich turnaju­/lig o zajimave ceny.

Z tohoto uhlu pohledu mimochodem obdivuju strategii provozovatelu webovych her ­(viz muj tematicky clanek­), kteri tou spravnou psychologii dokazali primet prakticky tu stejnou cilovou skupinu k tomu, aby do jejich hry sypala desetitisice v Premium SMS etc. A nikdo proti tomu ani moc neprotestuje...

Kdyz budu provozovat herni server, vyhlasim turnaj se startovnym 50 Kc a prihlasi se 500 lidi, tak muzu dat na ceny treba 20 000 Kc a 5000 Kc si necham jako zisk. V konecnem dusledku by meli byt vsichni spokojeni, ale bude tomu opravdu tak? Podle me nemalo jedincum by momentalne vadilo jak startovne, tak to, ze jsem si vubec dovolil chtit na hracich take neco vydelat... Jenze podle me progaming potrebuje spis investory, nez dalsi a dalsi sponzory ­(kteri se sponzoringem muzou kdykoliv ze dne na den skoncit a rada z nich to take postupem casu udela­) a investor pochopitelne ocekava, ze se mu vlozene penize vrati + dalsi penize vydela. V takovem pripade bude spokojeny a projekt bude podporovat a rozvijet i nadale. Vydelam hodne penez? Muzu koupit dalsi servery, zaplatit dalsi clanky, muzu poradat kvalifikace a zaplatit hracum cestu na zahranicni turnaje... Ale prispivat proste nekomu permanentne na jeho zabavu jen oproti nejake ­"reklame­", jejiz efekt­/prinos je navic... rekneme diskutabilni ­(kdybych to bral z pohledu cloveka, ktery obcas take pracuje na nejake te reklamni kampani, docela rad bych videl nejake tematicke studie­/konkretni vysledky­)?

Nemyslim si zkratka, ze stavet na sponzorech je dlouhodobe perspektivni model ­- i hodne velka spolecnost se muze jednou dostat do potizi, pak proste zastavi prisun penez a X progamingovych projektu se okamzite sesype, protoze nedokazou byt financne sobestacne.
Odpovědět0  0
Bounty | 1.7.201010:01
Přesně tak,
sponzorové jsou řešením podpůrným a nelze stavět jen na nich v tomto případě. Nejideálnější stav byl kdy si každý platil členství v CMSP triviální částkou 50,­- a na základě mohl fungovat na různých turnajích pod záštitou PG. V té době mi ani nevadilo vyhodit prachy za ůčast na větších lankách popřípadě PGCH které byli prostě super.
Potažmo nejde jen o hraní bylo fajn si také pokecat s dalšíma hráčema a v mezičase zakalit i něco z vlastního repertoáru po celé konání akce. Hostesky spousta Pc jedno na druhém a všichni mislejí na pařby :­) to byl důvod proč jsem si toto členství pořídil. Ted už jenom nosim starou CMSP kartičku v peněžence jako vzpomínku na ty super časy.
Nevím proč by měl být PG postaven na sponzorech postavme jej na lidech :­)
Odpovědět0  0
Pitt | 1.7.201018:06
nEph je mrtva vec. Prinejmensim v komatu, ze ktereho se uz neprobudi. Tomber ma jine aktivity a jelikoz mu to uz nenese, neph poslal ke dnu. Tohle berte jako informaci z prvni ruky.

Co se tyce komercniho modelu progamingu v CR tam je to slozitejsi. Prvne si trochu upresnit pojmy ­- progaming jako takovy bych klasifikoval jako neco kde jsi placeny za hrani her. Toto v CR ­(rikejme si co chceme­) neexistuje a v dohledne dobe existovat nebude.
O cem se zde bavime je kompetetivni hrani jiz dale budu nazyvat ­"progamingovou­". Nejvetsi problem je samotna zakladna lidi, kteri kometetivne hraji. Vek lidi je nejvetsi prekazkou. Nejvetsi cast lidi je mladsich 18ti let coz z nich dela sice velice aktivni, ale naprosto nedostatecne stabilni skupinu. Pohybuju se na nasi ­"progamingove­" scene od roku 1997. Tehdy to byla spise vysada lidi starsich 20ti let a podle toho to vypadalo. komunita byla sice mala, ale velice aktivni a vyspela. Nikdo necekal, ze bude placen za to, ze neco vyhraje, kazdy si hradil cestovni naklady sam a nikoho ani nenapadlo ze by tomu tak melo byt jinak. Proste stejny ­"hobby­" sport jako kazdy jiny ­(sportovni strelba, floorball a desitky dalsich u kterych je tento stav naprosto normalni­).

V prubehu let do tohoto stavu vstoupili sponzori a pohled na ­"progaming­" se zmenil. Misto jako ­"hobby­" sport se ­"progaming­" zacal prezentovat jako ­"show business­" sport jakym je vrcholovy fotbal ci hokej. Nicmene i tyto ­"showbusiness­" sporty maji sve podhoubi, svou zakladnu, kde si vetsinu nakladu plati hraci sami a jen cast je placena klubem ­- cim vyse se dostanou tim vice maji placeno. Toto podhoubi u ­"progamingu­" temer neexistuje. Samotny progaming je rozstepen. Hraje se x her a nekdy i do jejich mutace. Nejvetsi pocet hracu je mezi 12 ­- 20 lety veku. Zustanou jen opravdu fandove pro ktere je to soucast jejich zivota. Diky nizkym nakladum, malym pozadavkum na osobni zapojeni ­(kdy to lidi krome casu temer nic nestoji­) a taky podivne predstave o naplneni ­"real life­" zivota je zde obrovska fluktuace lidi. At uz mezi jednotlivymi klany tak i ve hrach jako takovych. Tomu se castecne snazila zabranit CMSP svymi pravidly o prestupech a z nich vyplyvajicich omezenich, ktere sice byly nastaveny ponekud drasticky a nekdy nedomyslene, nicmene zabranovala tomu nejhorsimu.

Kazdy si dnes taky mysli, ze muze ­(a BUDE­) placen a bude za nej placeno. Jenze takto to proste fungovat nemuze. Priznat si musime jednu vec ­- narozdil od Jizni Koreje u nas neni progaming ­"showbusiness­" sport ale ­"hobby­" sport. Z toho vyplyva i to, ze by hraci nemli brat jako samozrejmost ze se jim neco plati, ale spise jako ocennei zasluh a vysledku.
Ted mluvim za nas jako organizaci, ktera toto ma v naplni cinnosti ­(eSuba­). Snazime se vysilat nase hrace na zahranicni akce i pres to, ze nasi sponzori v tom nevidi zadnou vyhodu, protoze jsou zamereni spise na tuzemsky trh. A budeme v tom pokracovat. Nicmene neco za neco. Nedelame to jen proto aby se nekdo zadarmo podival za hranice a zahral si tam. Ocekavame vysledky.

I my ovsem pocitujeme nedostatek organizace progamingu u nas. Po uvolneni pozic ze strany ProGamers je CMSP k nicemu a to je podle me skoda. Je to platforma, na ktere se muze ukazat jak masovy je vlastne progaming v CR a tak jako svazy v jinych sportech muze zastitit vsechny potrebne aktivity nutne pro dalsi rozkvet kompetetivniho hrani u nas. Bez podobne organizace to nikdy nikam nedospeje a progaming u nas bude v da se rict vegetativnim stavu dnesnich dnu.

Postavit neco na lidech je krasna vec, ale prave na tech lidech stoji a troskota. Jen mam takovy pocit ze zadarmo to nikdo poradne delat nebude....
Odpovědět0  0
Tmf. | 1.7.201023:46
model založenej na sponzorech je rozhodně správnej ...problém je v jeho aplikaci, která bude fungovat jenom v případě ,že na tom všichni něco získaj. stejně jako je to ve např. fotbale. Korea dokázala ,že to lze. problém ovšem nastává když se tohle někdo pokouší aplikovat v zemi ,která nemá dostatek lidí ­(nejenom hráčů ,ale především diváků­) ochotnejch se na tomhle modelu podílet ,takže to pro sponzory neni lakavý... neco podobnýho v posledních letech zjistil například pan Mikšovský. jeho projekt síťe heren je sice chválihodnej ,ale češi hodl narozdíl od korejců stále preferujou ­"zajít na jedno pivo­" než ­"zajít na jednu hru­" a zatímco v Koreji herny profitujou na dospělý části populace ,která vydělává, u nás to bude spíše ta část ,která je závislá na kapesnym. fungující model ,kterej se u nás nedá aplikovat.
Odpovědět0  0
Pitt | 2.7.20100:42
Ono ta Jizni Korea vypada spise jako anomalie, protoze zbytek sveta spise zajde na to pivko...
Odpovědět0  0
Hrochy (31) | 29.6.201022:07
Celkem slušná zkrácená historie. Popravdě konečně si někdo vzpomenul na Viktora Wanliho a eSports.
"Často se setkáte s názorem, že e­-Sport vlastně nikdy neměli příliš velkou šanci se prosadit a jejich snaha byla už od počátku odsouzena k nezdaru.­" ­- teda zatím jsem se s tim nesetkal. eSports naopak měli navrch a to pěkně dlouho, díky zajišťování kvalifikace ČR na WCG. PG v té době stálo na AMD ligách, Invexu a PGCH. A místo efektivního propojení online a offline turnajů začali stavět herny, což je naprosto potopilo.
Dan Mikšovský i Viktor Wanli nepochybně hráli ­(stále hrajou­) jen a pouze na sebe. S tím rozdílem, že VW má nějaké umění vedení projektu. DM má umění rychlé vidiny peněz bez postupného získávání moci. A to ho ­(naštěstí­) rozdrtilo.

P.S.: Co se týče převratu na GZ, dohledejte si současného majitele domény o2.cz a pak si dejte dohromady jedna a jedna. ;)
Odpovědět0  0
Jiří Černý (20) | 30.6.20107:52
Jsou veci, ktere bych primo v ramci clanku rozhodne nepublikoval ­- a k takovym mj. patri i muj soukromy nazor na Moona a jeho tehdejsi managerske schopnosti... :)
Odpovědět0  0
Hrochy (31) | 30.6.20108:45
Tak jistě, je asi dobře, že se sám stáhnul. Kdo ví, co se neslo zákulisím, když se oženil se šéfredaktorkou GZ.
Odpovědět0  0
odb (513) | 29.6.20108:14
Progaming si myslim uz zazil svoju najvecsiu slavu. Progamig je cisto zavisly od sponzorov a oslovuje iba uzku skupinu ludi. To su dve najpodstatnejsie veci, ktore obmedzuju jeho rozvoj a buducnost.

Plny suhlas s Age of Empires III. Ja som zastancom nazoru, ze 3D zabilo strategiu. Odkedy sa objavilo 3D v strategii uz sa to neda hrat. Zlate AoEII, Settlers3, RailroadTycoon, Transport Tycoon, Ceasar3, Command&Conquer...
Odpovědět0  0
Bounty | 29.6.201011:01
Herní scénu zabíjí vývoj nekvalitních her a neochota hráčů přispůsobovat se novému. 3D rozhodně rts neublížili naopak , to co nejvíce ale ubližuje jsou rychlokvažky které je trendem vyvíjet viz. CoD aka modern warfare nebo Command and conquer jehož poslední 3 tituly jsou tragické.
Odpovědět0  0
Jiří Černý (20) | 29.6.201011:59
Pokud jde o 3D v RTS, tak jsem trochu na rozpacich. Podle me byl nastup 3D pro nektere konkretni tituly vyslovene prinosem ­(napadl me hned treba Myth­) a u jinych her mi to naopak pripada naprosto zbytecne ­(nebo to dokonce pusobi smesne ­- napr. lucistnici, kteri jeste nedosli az na vrchol kopce, ale uz utoci na nepritele procez se jim sipy vesele zapichuji do svahu­). Jde hodne o koncept hry. Ja hral jiz zminovane Age of Empires II pomerne dlouho i na mezinarodni scene ­(ESGL­) a strasne me to bavilo. Uz i prvni dil jsme ostatne vsichni opevovali kvuli vynikajici grafice a 3D rozhodne nikomu nechybelo. Nicmene Age of Empires III tu serii v mych ocich zkratka nadobro pohrbil.
Odpovědět0  0
odb (513) | 29.6.201013:16
Jednotka AoE bola dobra, dvojka este lepsia a hravam ju dodnes. Super hra na hranie cez LAN ­(interent­). AoEIII bola fakt o nicom a znicila tuto seriu. Potesil by ma niekto, kto by vytvoril nieco podobne bez zbytocneho 3D. Neskusal som vsetky 3D strategie ale kazdu, ktoru som skusal 3D pokazilo ­(to je moj osobny nazor­).

to bounty: ­"neochota hráčů přispůsobovat se novému­". to nove ale musi byt na nieco dobre, ak ti to nic neprinasa preco by si sa mal prisposobovat? Mas pravdu tie rychlokvasky to zabijaju.

p.s. nema niekto chut zahrat si AoEII cez internet??? hrava sa este niekde?
Odpovědět0  0
Bounty | 29.6.201014:06
Jasně proč hrát hru která mě nebaví to je logické, ale já měl spíš namysli ­( jé moje pc nebere RA 3 tak co stejně je to shit atd.­) Podle mě nejlepší RTS která kdy byla je vedle starcraftu jednoznačně Command and Conquer Generals Zero Hour přesto že v CZ ani v SK se to moc nehrálo málo se oní ví nicméně ta hra má všechno a je jen škoda, že nově vycházející hry se neinspirují ze starých dobře ověřených herních principů. např interakce s terénem ....
Odpovědět0  0
Noxik | 29.6.201015:06
Nejen 3D, ale pridal byhc i RPG prvky. Napriklad ve Warcraftu 3 se clovek musel piplat s hrdinou, misto aby stavel zakladnu, budoval jeji obranu a zajistoval tezbu.
Odpovědět0  0
Bounty | 29.6.201015:30
Táák výborně názorný příklad nepřizpůsobivosti a lenosti hráčů no offence :­)
Odpovědět0  0
Noxik | 29.6.201021:08
Kdyz hraji strategii, chci hrat strategii ne RPG. Pri jizde autem take nebezim za vozem.
Odpovědět0  0
Bounty | 30.6.20108:37
Jasně v každé RTS je trocha RPG :­) viz Komando v RA. ale o warcraftu se nepřu to je shit :)
Odpovědět0  0
Tmf. | 1.7.201021:29
problém Aoe3 byl naprosteej nezájem a nulová podpora ze strany výrobce ...ta hra je do dneška plná chyb a hlavní problém je v tom ,že ta hra nikdy nebyla vybalancovaná
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.