reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.8.2008, Milan Šurkala, článek
Jednoho dne zjistíte, že vaše mašina už není to, co bývala, a je nutno ji vylepšit, nebo rovnou vyměnit. Máte-li tento problém, snad vám pomůže náš cenový přehled komponent s jejich stručným popisem. Najdete zde i vzorové sestavy pro 3 cenové kategorie.
kolecko (40) | 29.8.200815:02
NB je fajn, problem vsak nastane v pripade potreby upgrade. okrem ram a HDD vidim male moznosti. A hlavny problem nastane po uplynuti zarucnej doby. V pripade poruchy NB sa s nim technici v servisnych strediskach velmi nebabru, rovno navrhnu vymenu dosky v cene 1­/2 NB. Takze NB je fajn, ale ked sa po dvoch rokoch pokazi, moze ist rovno do srotu.
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 27.8.200812:51
Chybí mě tu deska ­"Asus Maximus 2 Formula­"
Docela by mě zajímalo srovnání s deskami P5Q...
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 27.8.20089:35
Nevím jestli je Windows Vista Business zrovna to pravé medové pro sestavu okolo 40kKč ­(vlastně herní sestavu­). Neříkám, že je to špatně, ­"ale­" cítím tu takové ­"ale­"...
Odpovědět0  0
M.M.X | 27.8.200810:24
preco nie? mam zostavu ktoru som si skladal tak aby bola pouzitelna aj na hranie a tiez mam Vistu Business ­(sice hlavne preo ze ju mam zadarmo od skoly, ale aj tak :­))
Odpovědět0  0
Petr Marek (65) | 27.8.200820:42
me tam, opet, chybi x64 a klidne by mohla byt ultimate. x64 potrebujete pro vyuziti 4GB ­(ktere jsou doporuceny temer ve vsech sestavach­) a vice RAM.
Odpovědět0  0
Hfero (2) | 26.8.200821:32
HD 4870 vo väčšine testov prekonáva GTX 260 niekedy aj GTX 280 tak neviem prečo je tu o 10% pomalší a neudáva Intel TDP pri procesoroch priemernú a nie maximálnu ?
Odpovědět0  0
jozka253 | 26.8.200816:30
chybi mi doporuceni pro vsechny, kteri by nakupovali v nejlevnejsi sestave, aby zauvazovali nad nakupem notebooka.
Usporny, na beznou praci a multimedia plne dostacujici, a omezene moznosti rozsireni jsou vyvazeny mobilitou..
Odpovědět0  0
JiVy (599) | 26.8.200816:41
Tady jde sestavy stolních PC. NB jsou úplně jiná kategorie a já osobně bych běžným lidem NB doporučil jenom s výhradami. Levné NB jsou většinou docela choulostivé a při drsnějším zacházení nevydrží dlouho.
Tady jde o to, jak sestavit slušné PC v daném cenovém rozmezí, a to buď sami, nebo jak si vybrat komponenty pro sestavu na přání. To by se tu mohlo také psát o hotových sestavách od různých výrobců, ale to je jiná kategorie.
Odpovědět0  0
M.M.X | 26.8.200817:37
S doporucenim notebooku rozhodne nesuhlasim, najlacnejsie su dost nekvalitne ­(obcas bez problemov nezvladnu ani Vistu­), maju nekvalitny obraz, neumoznuju upgrade, vsetky opravy sa musia robit v servise a po ergonomickej stranke su na dlhodobu pracu nevhodne. Uznavam ze ak ceny notebookov klesaju tak je pre beznych uzivatelov velmi lakave kupit si nieco co bolo este pred 3­-4 rokmi vysadou managerov a obchodnych zastupcov, ale ak s tym majitel nepotrebuje aspon raz za tyzden cestovat tak notebook vazne nema zmysel.
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 26.8.200821:02
Sám přemýšlím, že příště si koupím notebook a to z důvodů úspory el. energie. Všechny komponenty notebooků jsou vyvíjeny tak, aby měly co nejmenší spotřebu. Nové notebooky nezvládají zpravidla již Win XP ­- schází ovládače. Pokud dobře vybereš nepotřebuješ upgrade, PC brzy celý morálně zestárne, takže po pár létech je lépe postavit celé PC nové. Notebooky jsou sestavené z kvalitních součástí, takže opravy zpravidla nepotřebuješ. Obrazovku monitoru si můžeš vybrat větší a s vyšším rozlišením, ta by měla pro domácí použití stačit. Pro ergonomii si můžeš pořídit stojan ­(obrazovka ve výši očí­), externí klávesnici a myš.
Ten smysl by mohl být právě v té úspoře.
Odpovědět0  0
M.M.X | 26.8.200821:23
:DDD
1. zastara mozno procesor, grafika alebo pamate ale urcite nie monitor, case, zdroj, mechaniky atd takze znacnu cast upgradovat nemusis a hlavne nemusis upgradovat vsetko naraz
2. ze sa notebooky nekazia je blbost, sice sa to postupne zlepsuje ale este asi pred dvomi rokmi sa podla statistik predajcov kazdy siesty notebook pokazil za menej ako rok ­(zvycajne opticka mechanika, obcas disk alebo nejaka mechanicka porucha­)
3. ano, je pravda ze mozem kupit notebook s 17­" obrazovkou, ale urcite nie v cene low­-end desktopu
4. stojan, externa klavesnica a mys su dalsie investicie navyse a hlavne s nimi stracas mobilitu, teda hlavnu vyhodu notebookov
5. ak chces nieco usporne, nie je problem poskladat si aj usporny desktop
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 26.8.200822:09
Souhlasím s tebou monitor přežívá celé PC. Nejsi­-li náruživý hráč, nepotřebuješ maximální výkon, tak i ostatní komponenty stárnou spolu s procesorem a grafikou. Mechaniky se znečistí, opotřebují, HDD se také stále rychle vyvíjejí a mají omezenou životnost. K novému procesoru přísluší nová deska, paměti, grafika a zpravidla i zdroj. Externí klávesnice a myš jsou stokorunové položky, které na cesty nebudeš brát.
Postavit úsporný desktop by mě hodně zajímalo. Zvláště by mne zajímalo porovnání příkonů, takto postaveného desktopu s příkonem notebooku. Ve prospěch desktopu by mohl hrát roli jen účinnější zdroj.
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 27.8.20089:47
Ještě k té spotřebě ­"usporny desktop versus notebook­":

Pro výkonný notebook s monitorem 17­" LCD WUXGA stačí 120 W napájecí adaptér. Tento adaptér pokryje spotřebu procesoru Core 2 Duo 17­" T9300 ­(2,5 GHz, 800 MHz, 6 MB paměti L2 cache­), dedikované grafiky ATI Mobility Radeon™ HD 2700 s 256 MB, 4 GB DDR2, HDD max 640 GB, Optickou jednotku, Web cam, fax modem a další. Viz příklad: ­[url­]http:­/­/www.fujitsu­-siemens.cz­/wcms­-data­/datasheets­/notebook_home­/ds_amilo_xi_2550_cz.pdf ­[­/url­]

Stavba úsporného ­(zeleného­) desktopu je dobře prezentována v druhé části článku „Než začnete číst: Menší povídání o spotřebě elektrické energie“ Použití notebooku z hlediska úspor el. energie mi proto připadá mnoho výhodnější??
Odpovědět0  0
M.M.X | 27.8.200810:22
ano, lenze stoji 37000 takze za cenovy rozdiel oproti rovnako vykonnemu desktopu zaplatim elektriku na niekolko rokov

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

nehovoriac o tom ze zalezi hlavne na vyuziti hardware, pri praci s internetom alebo office nebude vo vacsine pripadov ani spotreba desktopu vyssie ako tych 120 W
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 27.8.200810:45
Pro notebook s kterym zvladnes praci s internetem, nebo office stačí napajeci adapter 60W. Takovy notebook poridis za 10 tis.

Prosim te, prozrad mi, jak jsi provedl funkcni odkaz na Czechcomputer. :­-­) Ja to zde neumim. Dik.

Odpovědět0  0
M.M.X | 27.8.200811:13
lenze ja nehovorim o maximalnej zatazi ale o tom aka bude vacsinou, tzn ten PC toho zvladne ovela viac ako internet a office, len vo vacsine pripadov nebude vytazeny naplno ­(a to je pripad asi kazdeho s vynimkou progamerov­)
btw u notebooku za 10k by som si nebol isty ani tym ze zvladne moderny operacny system :­)

a co sa tyka odkazu tak copy+paste ako kazdy iny odkaz, neviem v com by mal byt problem
Odpovědět0  0
jozka43 | 27.8.200814:11
Sam mam domaci PC, ale manzelce jsem koupil notebook Acer EX5220 s giga ramky navic ­(1.5gb­), muzu rict, ze je spokojena, v obyvaku si to da na klin, brouzda po netu, chatuje, telefonuje, diva se na filmy. Kdyz jsme na chate, tak si ho obcas pujcim na Empire earth ­(nebo UT nebo Hl­) po siti, a taky to staci.

Nehlede k tomu, ze s USB tunerem to je TV na cesty.

Odpovědět0  0
JiVy (599) | 27.8.200815:38
Ale pracovat se na tom moc nedá, chce to aspoň pořádnou externí klávesnici a myš. Pokud možno i monitor a nějaký externí disk ;­-D
Odpovědět0  0
jozka43 | 27.8.200820:29
Jo uznavam, na PC s 22 uhloprickou monitorem se pracuje mnohem lip.

Mne slo spis o to, ze znam hodne rodin, kteri prechazeji z pentia 2, a hledaji pocitacovou sestavu kolem 8­-9 tisic. A v teto cenove relaci jim fakt doporucuji radeji notebook. ­(a bezdratovy set mys+klavesnice­). Tyto uzivatele vyuzivaji pocitac jeste mene nez moje manzelka a jejich zajem o techniku je , kdyz omylem kliknou na technet na idnesu.
Odpovědět0  0
M.M.X. | 27.8.200822:13
Bezdotovy? Preco? Zase dalsi nezmysel, akurat to je drahsie a musia sa do toho kupovat baterie, mam desktop do ktoreho som vratane monitora za dva roky investoval mozno 50k a klavesnicu aj mys mam pripojenu kablom. Niektore rady ktore tu citam mi pripadaju ako z reklamneho letaku Tesco...
A co sa tyka odporucania notebooku tak aj za 8­-9k trvam na tom ze je lepsie kupit desktop, medzi mobilnymi zariadeniami sa za taku cenu da zohnat maximalne tak nejaky shitny Celeron alebo Eee PC ktore svojimi funkciami a vykonom moze konkurovat skor smartphonom ako desktopom
Odpovědět0  0
JiVy (599) | 27.8.200822:42
S tím, že laciné NB nemají většinou smysl souhlasím, protože se o ně tito uživatelé nedokáží starat a brzo jim odejdou, ale pokud má bezdrátová klávesnice a myš smysl, tak právě u NB, kde aspoň neobtěžují kabely a snižuje se možnost poškození NB.
Jinak mám možnost si v práci NB ­"nafasovat­" a nechci ho ani takhle ­"zadarmo­".
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 28.8.20089:53
Používáním notebooku ušetříš tisíce na el. energii, přečti si znovu druhou část článku „Menší povídání o spotřebě elektrické energie.“ Je přece rozdíl platíš­-li ročně za spotřebu do tisíce korun, nebo přes 6 tisíc korun ročně.
Normálnímu notebooku stačí napájecí zdroj 60W. Výkonný notebook s C2D koupíš za 10 tis. Namátkově vybírám, bez hledání:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Příbuzní a známí používají notebooky a nedají na ně dopustit. Sám jsem pomáhal vybírat a testoval je. Vybírali jsme snad měsíc a až mi jednou příbuzný poslal odkaz na doprodej Lenova ještě se starým dvoujádrem ­(v prodeji byly C2D­)„T2450 @ 2.00Ghz, 2GB Ram, 120GB 5400rpm, GMA950, 15,4­" WXGA“ šli jsme do něj. Je spolehlivý a dostačující. Má pevnou klávesnici s přesným úhozem, píši všemi deseti tedy okamžitě jsem si na ni zvykl. Koupili jsme externí klávesnici, kterou doporučuje Milan Šurkala Chicony USB 2971 za 140 Kč a po čase jsme ji odložili. Druhý můj příbuzný má 12“ Sony VAIO. Další známý používá k notebooku myšku se svinovacím kabelem.

Notebook doporučuji, je dobré si dát práci s výběrem. Monitory notebooku, zvláště s vyšším rozlišením WUXGA, jsou dostačující. Externí monitor pak volit jen pro práci s grafikou nebo Cad. Na případnou externí klávesnici a myš bych volil kabel.

Mám desktop, ale příště jej pravděpodobně nahradím notebookem. I když nevím – lákají mne třeba nově uvedené 1TB tiché HDD:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
M.M.X | 28.8.200810:19
"Je přece rozdíl platíš­-li ročně za spotřebu do tisíce korun, nebo přes 6 tisíc korun ročně­"

- to sice je, ale je rozdiel aj v tom ci dam za rovnako vykonnu zostavu 17000 alebo 37000. Ak by mi rozdiel v spotrebe skutocne usetril 5000 kc rocne, vratili by sa mi investovane peniaze za 4 roky, co je podstatne viac ako priemerna zivotnost PC
a s cenou 10000 rozhodne nesuhlasim, ze ma nieco C2D este neznamena ze to je skutocne vykonne
ja mam desktop a nahradit ho rozhodne neplanujem, staci mi doplnit ho smartphonom a v pripade ze by som casto cestoval mozno aj nejakym UMPC alebo subnotebookom ale o nahrade ani nerozmyslam
btw pre informaciu; mam Athlon 6000+, 4 GB 800MHz DDR2 RAM, ATI HD2900 Pro s 1GB DDR4, 2x500GB SATA II HDD ­(RAID 0­), 200GB SATA II HDD, 250GB USB 2.0 HDD, napaja to jeden 410W PSU Chieftec ­(vsetko okrem grafiky­) a jeden 250W PSU Thermaltake ­(grafiku­) a ako monitor mam 20­" sirokouhly AS­-IPS NEC. Kolko by ma to stalo keby som ho chcel nahradit notebookom? Myslim ze nejaky starsi ojazdeny Mercedes alebo BMW by sa za tu cenu uz dal zohnat...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4508) | 28.8.200814:35
Jen jedna poznámka. Ty nejlevnější sestavy budou mít jen lehce vyšší spotřebu než notebook, takže zde hovoříme o nákladech na elektřinu vyšší cca o 500­-1000 Kč ročně. Pro notebook hovoří jen přenositelnost, je fajn, když si člověk může vzít notebook jednou tam, podruhé zas onam ­(myslím nyní v rámci bytu­). Pokud se ale jeho mobilita nebude využívat a má být stále na stejném místě, pak je určitě lepší PC. Je levnější, ergonomičtější a taky úsporné.
Odpovědět0  0
Xhonza (78) | 28.8.200815:33
Děkujeme za upřesnění. Zřejmě se jedná o cílený výběr komponent. Jinak u běžného levného desktopu je příkon zřejmě daleko větší. Vzpomínám, kdysi dávno jste zveřejnil úspornou sestavu, kterou jste stavěl pro svého přítele. Něco takového by zajímalo jistě nejenom mne. Měl bych přání a myslím, že nejen já, někdy zase takovou sestavu zveřejnit. Ještě jednou mnohokrát děkuji za všechny.

Zaskočil jste mne, pro M.M.X jsem měl připraven tento, nyní již nepravdivý příspěvek:
„to sice je, ale je rozdiel aj v tom ci dam za rovnako vykonnu zostavu 17000 alebo 37000. Ak by mi rozdiel v spotrebe skutocne usetril 5000 kc rocne, vratili by sa mi investovane peniaze za 4 roky“
Mohl bych stejně jako ty oponovat:
- mi se vrátí investované peníze již za 2 roky a budu mít stejně výkonný notebook, jaký by měl dnes desktop za 17 táců. Ono totiž již dlouho platí, že každých 18 měsíců se výkon počítačů zdvojnásobuje a ceny jdou dolů. Za dva roky úsporou el. energie ušetřím více jako 10 tis. a koupím za to notebook dvojnásobného výkonu, možná již s OLED panelem a ještě menším příkonem. A tak budu moci za vznikající úspory měnit pořád a stále lépe. :­-­)

Víš, že já mám také Chivtec zdroj, který je v Chivtec skříni, pamatuji si, že hmotnost této skříně je přes 16 Kg. Měřím – na výšku má 54 cm. Také Athlon …. vše zřejmě daleko dřívější, než máš ty.

Udivuje mne, že máš monitor s IPS matici, kde je odezva daleko delší než u matice TN. Co tě k tomu vedlo?

Mým snem je také NEC s AS­-IPS panelem. Před dřívějšími počítači jsem dobře koupil ještě CRT monitor LG FLATRON F900P, stále má dobrý obraz, nepřekonatelnou antireflexní vrstvu a jako jediný zcela plochou obrazovku i zevnitř. Má dostatek jasu a kontrastu. Proto jsem zatím neměnil.

Zajímal by mne přesný typ tvého NECu a tvé subjektivní hodnocení. Dík.
Odpovědět0  0
M.M.X | 28.8.200818:42
Co sa tyka tych vypoctov na zaciatku, nejako ich nechapem. Ak je rozdiel medzi notebookom a desktopom 20000 kc a za rok usetris 5000 kc, o 2 roky budu moje naklady 27000 kc, to znamena ze budu o 10000 kc nizsie ako tvoje. A ak o 2 roky kupis notebook za 10000, rozhodne nebude mat taky vykon aby sa zase vyrovnal desktopu, vacsina notebookov ktore sa za taku cenu predavaju dnes by vykonom neprekonala ani desktop ktory som si poskladal pred dvomi rokmi za cca 25000 kc.

Co sa tyka mojej skrine tak je velka a tazka ale za dva roky co ju mam som ju potreboval preniest asi styrikrat takze mi to nevadi.

Co sa tyka mojho monitora tak ma idealnu odozvu 6 ms, co vzhladom na AS­-IPS technologiu dava nizsiu priemernu realnu odozvu ako ma vacsina TN panelov ­(cislo ktore vyrobca napise do katalogu je jedna vec a realne spravanie monitoru je druha­)
Pred dvomi rokmi som s povodnou zostavou kupil 17­" Samsung, tiez dost kvalitny, ale chcel som vacsiu obrazovku a kedze som student a byvam na koleji, z priestorovych dovodov si 20­" CRT nemozem dovolit

Presny typ je NEC WGX2 Pro ­(zhodou okolnosti asi najrozsiahlejsiu recenziu, na zaklade ktorej som ho aj kupil, ma prave tu na svethardware: https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-BEF818B283A848C1C125714E00696DA2.html ­) a co sa tyka mojho subjektivneho hodnotenia tak som spokojny, vyuzivam ho aj na hry a pracu s fotografiami a na ziadne problemy som nenarazil, dval som si uz tlacit fotky aj vo velkosti cca A3 ­(45×30 cm­) a farby sa nijako viditelne nelisili.
Odpovědět0  0
jozka43 | 28.8.200823:57
Podle mne se tu porad stretava nazor tech, co jsou na PC denne VS reseni pro rodiny, ktera pocitac pouzije jen obcas na brouzdani a stazeni emailu.

Je jasny, ze pokud nekdo jezdi denne velke dalky, tak mu nebudu doporucovat motor benzin 1.2, ale doporucim mu 1.9 TDI.

Co se tyka notebooku do rodiny, ma to sve vyhody. Ja sam mam 2 deti, kazde ma stolni pocitac ­(vedlejsi produkt upgradu meho vlastniho pocitace­).A mam v planu, az prijde na radu jejich upgrade, koupit jim notebooky. Dva pocitace totiz v detskem pokoji zabiraji uz celkem dost mista. Pokud jedno dite chce uz spat a druhe jeste ne, v pripade notebooku neni problem, aby si dite notebook vzalo do obyvaku, nebo do kuchyne a tam si dal pracovalo­/brouzdalo atd. V pripade pocitace to uz tak jednoduche neni. Ja mam sam pocitac v pokoji s loznici ­(oddeleny prepazkou­), a musel jsem vydat extra finance na odhlucneni pocitace.

Nekdo tu uvadel vyhodu, ze v pripade porouchani jednoho dilu v pc staci reklamovat jenom ten dil, kdezto notebook se musi reklamovat cely. Na druhou stranu, pokud se jedna o obycejneho uzivatele, ktery si kupoval pc jako celek, tomu nezbyva, nez stejnak reklamovat cely pocitac ­(nehlede k tomu, ze mnozi uzivatele si ani nedokazou zapojit kabelaz­).
Take znam rodiny co bydli v 2+kk a pracovna by jim zabirala prilis moc mista. Notebook se jednoduse schova v brasne a brasna se uklidi.

Ale opakuji, nikomu nevnucuju koupi notebooku, jen si myslim, ze notebook bohate vystaci potrebam 80% beznych uzivatelu...

Odpovědět0  0
jozka43 | 29.8.20080:09
A jeste k tomu vykonu. Soucasne nejlevnejsi celerony jsou uz single core na technologii core2. Jejich nejvetsi nevyhodu rozhodne nevidim vykon ale disablovany speed step, neboli porad jedou naplno, diky cemuz se musi casteji zapinat vetrak ­(neboli hluk­) a vetsi spotreba.

Ano, kdo denne pracuje s 3dmax, nebo vzorkuje DVD do divx, tak si poridi PC. ­(ale obyc uzivatelum staci vykon Atomu)
Odpovědět0  0
M.M.X | 28.8.200818:44
BTW asi jedina nevyhoda toho monitoru bola ze som takmer okamzite musel kupit aj novu graficku kartu pretoze povodna tak vysoke rozlisenie v hrach nezvladala ­(nVidia GeForce 7600 GST 256MB DDR3 ­-> ATI Radeon HD2900 Pro 1GB DDR4)
Odpovědět0  0
Iguaner (3) | 26.8.200814:04
Nevite cim to je, ze se mi nezobrazi cast grafu u grafickych karet a prehledova tabulka tam vubec neni? Zkousel jsem IE i Firefox. Problem se vyskytuje u vsech trech sestav.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4508) | 26.8.200818:02
Také nevím čím to je. Každopádně moc děkuji za upozornění. Pokusil jsem se to opravit, zatím vypadá, že je to v pořádku.
Odpovědět0  0
kum (2) | 26.8.200813:38
Dobra poznamka o 3dmarku...:)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.