>
>
>
>
>
>
>
>
Cyberpunk 2077 v testu s DLSS 2.2: jaký je rozdíl?
, Jan Vítek, recenze

NVIDIA nedávno přišla s novou verzí DLSS 2.2, kterou zatím oficiálně podporuje dle našeho vědomí jen Rainbow Six Siege. Neoficiálně ji ale lze použít i třeba se Cyberpunkem 2077, a tak se můžeme pokusit zjistit, zda lze zaznamenat nějaký rozdíl.

Kapitoly článku:
- Cyberpunk 2077 v testu s DLSS 2.2: jaký je rozdíl?
- Testovací hardware a rozlišení
- Kvalita DLSS 2.1 vs 2.2
- Výkon DLSS 2.1 vs 2.2 a bonus
Výkon DLSS 2.1 vs 2.2
Vedle vyšší kvality jsme tu měli i příslib vyššího výkonu, ale zrovna zde byl asi největší důvod ke skepsi, a to zvláště ve hře Cyberpunk 2077, jíž se do vysoké snímkovací frekvence obecně prostě nechce.
Jak jsme pomocí vlastních testů s využitím benchmarkovací funkce v MSI Afterburner zjistili, není zde v podstatě co sdělit, ale pokud přeci jen máte rádi holá čísla, zde jsou výsledky na naší sestavě, a to s nastavením hry na nejvyšší kvalitu.
Kvalita DLSS | DLSS 2.1 | DLSS 2.2 |
Vypnuto | 28 | 28 |
Quality | 43 | 44 |
Performance | 53 | 53 |
Ultra Performance | 64 | 65 |
Rozdíly v podstatě neexistují a onen jeden FPS navíc nehraje žádnou roli, protože je třeba brát v potaz i chybu měření. Co ale když hru donutíme celkovým vypnutím ray tracingu pracovat při vyšší snímkovací frekvenci? Ukáží se v takovém případě nějaké výraznější rozdíly?
Po vypnutí ray tracingu a nastavení na DLSS v režimu Quality jsme dosáhli cca 78 FPS a na Ultra Performance to bylo 103 FPS. A to platilo pro knihovnu DLSS verze 2.1 i 2.2, čili nárůst výkonu tu opravdu nemůžeme potvrdit.
Metro Exodus Enhanced Edition
Nedávno testovaná hra Metro Exodus ve zbrusu nové Enhanced Edition nás přiměla vyzkoušet s novou knihovnou ještě jednu věc. I v této hře lze nvngx_dlss.dll pro DLSS 2.2 využít, když tento soubor zkopírujeme přímo do hlavního adresáře instalace této hry.
Právě ta se totiž potýká s artefakty a především s duchy za malými výraznými objekty, které jsou v pohybu. Může tak jít třeba o mříž v okně jedoucího vlaku nebo o černou siluetu ptáka v dálce, za nímž se při využití DLSS táhne jasně viditelná stopa podobně jako na starých televizorech, na jejichž obrazovce běžel nejdříve hráč a až za ním jeho červené trenýrky.
V tomto případě bohužel pouhé přepsání staré knihovny novou verzí v tomto ohledu nepřineslo žádnou viditelnou změnu. Ptáci či zmutovaní vlkonetopýři v dálce stále vypadají jako duchové, což je zvláště patrné při nastavení DLSS na nižší kvalitu. To je patrné především v pohybu, ale my si ukážeme dva jiné snímky ukazující nastavení DLSS na nejvyšší a nejnižší kvalitě.
nízká kvalita DLSS 2.2 - klikněte pro zvětšení -
vysoká kvalita DLSS 2.2 - klikněte pro zvětšení -
Rozdíl je tu vidět na první pohled, ale je třeba říci, že výsledek není ani s DLSS na vysoké kvalitě ideální. Pouze v pohybu je ale patrné, že hra některé objekty, jako je vegetace visící z mostní konstrukce, rozmazává, a to stejně jako výše zmíněné ptáky. Na statických snímcích to ale zaznamenat nelze.
Pak ani není divu, že na nejnižší nastavení kvality je právě tato vegetace vykreslena velice podivně a DLSS si s ní nedokáže dobře poradit. Vznikají tu artefakty v podobě malých čtverečků, na což v případě jiné všudypřítomné vegetace ve hře nenarazíme. Ukazuje se tu tak síla i slabina AI upscalingu, který skutečně nemusí být připraven a vytrénován na vše. Dokáže tak až neuvěřitelně rekonstruovat obraz z nízkého rozlišení, ale musíme počítat s tím, že s některými objekty může celkově pracovat lépe a s jinými hůře, což je těžko předvídatelné.
Pokud jde o DLSS 2.2 a 2.1, určitě nic nezvrtáme, když si novou knihovnu ze hry Rainbow Six Siege vyzkoušíme. Dočkat bychom se měli přinejhorším stejných výsledků a jak ukazuje srovnání v Cyberpunku 2077, pokud je někdo odkázán na nižší kvalitu DLSS, mohl by si přilepšit.