Derivace Radeonu 9600, část I. - ty levné (SE a non-Pro)
18.2.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Grafické karty s Radeony 9600 bychom mohli zařadit jako celek do mainstreamu, ale málokdo ví, jaké jsou výkonnostní rozdíly mezi jejich derivacemi. Proto se v následujícím třídílném seriálu pokusíme srovnat všechny verze čipu ATi RV350/RV360 – Radeon 9600SE, 9600, 9600 PRO a 9600XT. V první části naleznete „ty levné“, čili verze „SE“ a non-Pro.
Kapitoly článku:
- Derivace Radeonu 9600, část I. - ty levné (SE a non-Pro)
- Hercules 3D Prophet 9600SE
- Sapphire Atlantis Radeon 9600
- XpertVision Radeon 9600LE
- Výsledky testů
Současný trh s grafickými kartami je mnohem komplikovanější než dříve. S přivřenýma očima ho můžeme rozdělit na tři kategorie – low-end, mainstream a hi-end. Do low-endových karet (jinak také „value“) lze zařadit SiS Xabre, Radeony 9000 a 9200, příp. GeForce4 MX440-8x či GeForce FX 5200. Hi-end, jenž se vyznačuje hlavně skvělým výkonem, ale šílenými cenami, zahrnuje např. XGI Volari Duo, Radeon 9800 Pro a XT nebo GeForce FX 5900 a 5950.
A pak tu máme grafické karty náležící do mainstreamu, nebo-li hlavního proudu. Kompromis mezi cenou a výkonem totiž láká velký počet uživatelů, a tak se jich denně mnoho rozhoduje mezi GeForce FX 5600 a 5700 nebo Radeony 9500 a 9600. A právě na rodinu ATi Radeon 9600 se nyní zaměříme v třídílné recenzi. Výrobci totiž uživatelům výběr příliš neusnadňují, a tak můžeme na trhu najít hned 4 různé verze tohoto čipu (pokud nepočítám speciální edice, Ultimate/Golden Sample verze apod.).
ATi RV350 – základ recenzovaných čipů
Podívejme se tedy podrobněji na srdce každé grafické karty Radeon 9600. Základem je 256-bitový grafický čip RV350 vyráběný 0,13mikronovým procesem. Právě tento proces umožnil zmenšení čipu, snížení ztrátového tepla a hlavně dovolil dosažení vyšších frekvencí. Paměťová sběrnice je 128-bitová, jak je v tomto segmentu běžné a propustnost pamětí se tak podle frekvence pohybuje mezi 6,4 – 9,6GB/s (s výjimkou „SE“ verzí, viz níže).
Obr. 1 – Logo grafického čipu Radeon 9600
Co je ovšem důležité jsou renderovací schopnosti čipu. Radeon 9600 obsahuje hardwarovou podporu DirectX 9.0 s pixel a vertex shadery 2.0, což nabízí celou škálu real-timových efektů. Technologie HyperZ III+ je systém obstarávající kompresní algoritmy a tím šetří paměťové pásmo (komprese barev 6:1, Z-komprese až 24:1). SmoothVision ve verzi 2.1 zase spravuje optimalizace obrazu, tedy anti-aliasing a anizotropní filtrování.
Pokud Vás zajímá architektura Radeonu 9600 podrobněji, doporučuji naše technologické preview, ve kterém je více detailů.
Radeon 9600 SE a 9600 – levná část spektra
V této první části se zaměřím na jednu běžně a jednu méně dostupnou verzi Radeonu 9600, a to SE, resp. LE. Obě tyto karty bychom zařadili do nižšího mainstreamu a podle toho také vypadá jejich cena. Podle výrobce lze grafické karty s těmito čipy sehnat za cenu kolem 3000Kč až 4500Kč vč. DPH, což je relativně slušné. Velkou výhodou těchto karet je, že jim většinou postačí pasivní chlazení.
Základní odlišností Radeonu 9600SE od zbytku pole je poloviční šířka paměťové sběrnice (64-bit). Bohužel, právě toto omezení mívá velký dopad na výkon, neboť se tím půlí propustnosti paměti, která má hlavní slovo v renderovacím výkonu, především při použití anti-aliasingu a anizotropního filtrování. Radeony 9600SE mají tedy šířku pásma jen 3,2GB/s, což je na dnešní poměry opravdu málo.
Oba dnes recenzované typy, tedy Radeon 9600 SE a non-Pro, jsou standardně taktovány na 325MHz pro jádro a 200MHz pro paměti (tedy 400MHz efektivně). Frekvence sice nejsou nijak slavné, ale přihlédneme-li k 0,13mikronovému procesu, číhá na nás obrovský přetaktovávací potenciál. Radeon 9600 se ničím zvláštním neodlišuje, můžeme se tedy podívat rovnou na specifikace.
Tady je krátké srovnání konkurenčních čipů v tabulce:
K recenzi jsme získali grafické karty Hercules 3DProphet 9600SE 128MB, XpertVision Radeon 9600LE 128MB, která se prodává jako OEM, a Sapphire Atlantis Radeon 9600. Podívejme se na ně tedy podrobněji.
A pak tu máme grafické karty náležící do mainstreamu, nebo-li hlavního proudu. Kompromis mezi cenou a výkonem totiž láká velký počet uživatelů, a tak se jich denně mnoho rozhoduje mezi GeForce FX 5600 a 5700 nebo Radeony 9500 a 9600. A právě na rodinu ATi Radeon 9600 se nyní zaměříme v třídílné recenzi. Výrobci totiž uživatelům výběr příliš neusnadňují, a tak můžeme na trhu najít hned 4 různé verze tohoto čipu (pokud nepočítám speciální edice, Ultimate/Golden Sample verze apod.).
ATi RV350 – základ recenzovaných čipů
Podívejme se tedy podrobněji na srdce každé grafické karty Radeon 9600. Základem je 256-bitový grafický čip RV350 vyráběný 0,13mikronovým procesem. Právě tento proces umožnil zmenšení čipu, snížení ztrátového tepla a hlavně dovolil dosažení vyšších frekvencí. Paměťová sběrnice je 128-bitová, jak je v tomto segmentu běžné a propustnost pamětí se tak podle frekvence pohybuje mezi 6,4 – 9,6GB/s (s výjimkou „SE“ verzí, viz níže).
Obr. 1 – Logo grafického čipu Radeon 9600
Co je ovšem důležité jsou renderovací schopnosti čipu. Radeon 9600 obsahuje hardwarovou podporu DirectX 9.0 s pixel a vertex shadery 2.0, což nabízí celou škálu real-timových efektů. Technologie HyperZ III+ je systém obstarávající kompresní algoritmy a tím šetří paměťové pásmo (komprese barev 6:1, Z-komprese až 24:1). SmoothVision ve verzi 2.1 zase spravuje optimalizace obrazu, tedy anti-aliasing a anizotropní filtrování.
Pokud Vás zajímá architektura Radeonu 9600 podrobněji, doporučuji naše technologické preview, ve kterém je více detailů.
Radeon 9600 SE a 9600 – levná část spektra
V této první části se zaměřím na jednu běžně a jednu méně dostupnou verzi Radeonu 9600, a to SE, resp. LE. Obě tyto karty bychom zařadili do nižšího mainstreamu a podle toho také vypadá jejich cena. Podle výrobce lze grafické karty s těmito čipy sehnat za cenu kolem 3000Kč až 4500Kč vč. DPH, což je relativně slušné. Velkou výhodou těchto karet je, že jim většinou postačí pasivní chlazení.
Základní odlišností Radeonu 9600SE od zbytku pole je poloviční šířka paměťové sběrnice (64-bit). Bohužel, právě toto omezení mívá velký dopad na výkon, neboť se tím půlí propustnosti paměti, která má hlavní slovo v renderovacím výkonu, především při použití anti-aliasingu a anizotropního filtrování. Radeony 9600SE mají tedy šířku pásma jen 3,2GB/s, což je na dnešní poměry opravdu málo.
Oba dnes recenzované typy, tedy Radeon 9600 SE a non-Pro, jsou standardně taktovány na 325MHz pro jádro a 200MHz pro paměti (tedy 400MHz efektivně). Frekvence sice nejsou nijak slavné, ale přihlédneme-li k 0,13mikronovému procesu, číhá na nás obrovský přetaktovávací potenciál. Radeon 9600 se ničím zvláštním neodlišuje, můžeme se tedy podívat rovnou na specifikace.
Tady je krátké srovnání konkurenčních čipů v tabulce:
ATi Radeon 9500 | ATi Radeon 9600 | nVidia GeForce FX 5600 | |
Grafické jádro | R300 | RV350 | NV31 |
Výrobní proces | 0,15 mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | 107 milionů | 76 milionů | 80 milionů |
Frekvence jádra | 275MHz | 325MHz | 325MHz |
Frekvence paměti | 270MHz (540MHz DDR) | 200MHz (400MHz DDR) | 275MHz (550MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR |
Propustnost pamětí | 8,62 GB/s | 9,6 GB/s | 8,8 GB/s |
Pixel fillrate | 2,2 Gpixel/sek. | 1,3 Gpixel/sek. | 1,3 Gpixel/sek. |
Počet pixel pipeline | 4 | 4 | 4 |
Podpora DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 |
Způsob FSAA | 6x SuperSampling | 6x SuperSampling | 6x MultiSampling |
Úspora šířky pásma | HyperZ III | HyperZ III | LMA III |
Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | 4:1 |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | 4:1 |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.0 | SmoothVision 2.1 | IntelliSample |
Tab. 1 – Srovnání Radeonu 9600 s konkurenční GeForce FX 5600 Ultra
K recenzi jsme získali grafické karty Hercules 3DProphet 9600SE 128MB, XpertVision Radeon 9600LE 128MB, která se prodává jako OEM, a Sapphire Atlantis Radeon 9600. Podívejme se na ně tedy podrobněji.