reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

PlayStation Move: lukostřelcem v obýváku

1.10.2010, Jakub Doležal, recenze
PlayStation Move: lukostřelcem v obýváku
Na poli herních konzolí se letos odehrává zásadní změna. Sony oznámilo nový systém ovládání a představilo ovladače, díky kterým budete poskakovat před televizí jak šílení. Je to změna k lepšímu? Doplněno: v 2. kapitole nové video znázorňující proces kalibrace.
Kapitoly článku:
  1. PlayStation Move: lukostřelcem v obýváku
  2. Drbeme, střílíme, tancujeme
  3. Move a konkurence

Trocha historie


Konzole Sony PlayStation je tu s námi již od roku 1994 a v současné době máme k dispozici už třetí generaci. Během vývoje se výrobce zaměřoval především na výkon, přičemž ovladač zůstal víceméně stejný. Tato skutečnost se však tento podzim mění, neboť na scénu nastupuje PlayStation Move motion controller. Připravte si dostatek místa v obývacím pokoji, oblečte sportovní oblečení a můžeme začít.


Dnes již prehistorický ovladač z první generace PlayStation

Trh s konzolemi není už poměrně dlouho v moci Sony a pokud se tento výrobce chtěl znovu výrazněji prosadit, musel se zaměřit i na zajímavější způsob ovládání. Prvním pokusem byla kamera Eye, která se snažila zaujmout neotřelým ovládáním, avšak příliš se neuchytila. Těžko spekulovat, zdali se toto ovládání nelíbilo, nebo za to mohla malá nabídka herních titulů. Nyní přebírá otěže Move a je vidět, že zde si dal Japonský výrobce opravdu záležet.


Vybalujeme Move


Při prvním pohledu na zabalený ovladač se neubráníte pocitu, že jste si koupili mikrofon k dalšímu pokračování hry SingStar, avšak po vybalení je již vše o mnoho jasnější. Tělo lze rozdělit na dvě části, přičemž ta první má tvar válce a slouží především pro držení ovladače. V horní části se pak nachází gumová koule, jejíž funkce pochopíte až po spuštění konzole.

Jak již vyplývá z názvu, nový systém ovládání je především o pohybu a v samotném ovladači je umístěno hned několik senzorů, které se starají o zaznamenání sebemenšího pohybu rukou. Nutno říci, že se jedná o poměrně složitou sestavu akcelerometrů, magnetometrů (měřící polohu oproti zemskému magnetickému poli), nebo čidel měřících rotaci.



Prodejní balení obsahuje ovladač, kameru a DVD

Samotný odstavec si pak vyslouží bílá koule umístěná v přední části ovladače. V jejím nitru se nacházejí RGB diody, které ji během hraní různě obarvují. Na první pohled stylová záležitost má spíše technický charakter. Součástí balení je totiž již zmiňovaná kamera Eye, která neustále měří vzdálenost ke kulové ploše ovladače a změna barev pomáhá vyrovnat se s tmavším, či světlejším prostředím.


Hlavní ovladač Move můžete doplnit o navigační

Stejně jako u moderního DualShocku se komunikace s konzolí odehrává přes bezdrátové rozhraní Bluetooth 2.0 a právě z něj zdědil i nový Move také několik ovládacích prvků. Jsou to především dnes již legendární tlačítka - kříž, čtverec, trojúhelník a kruh. Dále nalezneme na ovladači Start, Select, tlačítko PS a nově tlačítko Move a ve spodu analogový joystick označovaný jako "T button".

Nový Move však není jediným ovladačem, který Sony uvedlo na trh. V zásobě má ještě několik doplňujících periferií, jako je např. navigační ovladač nebo střílecí nástavec. Pro budoucí herní tituly se bude toto volitelné příslušenství jistě hodit. Nabíjení je možné klasicky přes USB kabel, avšak mnohem pohodlněji vypadá dokovací stanice.


Konkurence


Hlavními konkurenty Sony na poli herních konzolí je Nintendo a Microsoft. První konkurent představil přepracovaný ovladač již 2006 a byl to obdobný systém, se kterým nyní dorazilo i Sony. Nintendo díky nízké ceně konzole a revolučnímu ovládání velmi výrazně promluvilo do prodejů herního hardware a poměrně dlouho suverénně vedlo v oblíbenosti. Dnes těží ze zaběhnutého systému, velkého množství her a také příslušenství.


Nintendo zaskočilo konzolí Wii jak Microsoft, tak Sony.

V táboře Microsoftu se pilně pracuje na zcela jiném způsobu ovládání, které je označováno pracovně Natal a v prodeji pak trochu zvláštně jako Kinect. Zatímco Sony a Nintendo vkládají do rukou hráče hardware, vývojáři z Microsoftu vytvořili kameru s čidly, které snímají vaše tělo v prostoru. Není tedy třeba držet žádné periferie v ruce. Na uvedení Natalu do prodeje se však stále čeká.

reklama