Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sony odhalilo specifikace PS5, Xbox bude výkonnější

19.3.2020, Jan Vítek, aktualita
Sony odhalilo specifikace PS5, Xbox bude výkonnější
Společnost Sony včera slíbila, že navečer představí specifikace konzole PlayStation 5. Tak se i stalo, takže už můžeme přímo porovnat, jak se ta z hlediska hrubého výkonu ukáže vedle Microsoftu. Karta se obrací. 
Předchozí generace, čili PlayStation 4 a Xbox One, znamenala vedení firmy Sony ohledně hrubého výkonu, a to slovy čísel v poměru zhruba 1,8 ku 1,3 TFLOPS. Nyní se tedy karta obrací, protože výkonnější bude Xbox One, ale to zároveň přináší otázky ohledně ceny
 
 

PlayStation 5

Xbox Series X

CPU

8x Zen 2 na taktu až 3,5 GHz 

8x Zen 2 na pevném taktu 3,8 GHz (nebo 3,6 GHz s SMT)

GPU

10,28 TFLOPS, 36 CU na taktu až 2,23 GHz

12 TFLOPS, 52CU na pevném taktu 1,825 GHz

GPU architektura

Custom RDNA 2

Custom RDNA 2

Paměť a rozhraní

16 GB GDDR6 / 256bit

16 GB GDDR6 / 320bit

Propustnost pamětí

448GB/s

10 GB při 560GB/s, 6GB při 336 GB/s

Hlavní úložiště

825GB SSD

1TB NVMe SSD

Propustnost úložiště

hrubá 5,5 GB/s, 8-9 GB/s s komprimací

hrubá 2,4 GB/s (Raw), 4,8 GB/s s komprimací

Rozšířené úložiště

slot pro NVMe SSD

1TB rozšiřující karty (viz Seagate)

Externí úložiště

podpora USB 

podpora USB 3.2

Optická mechanika

4K UHD Blu-ray

4K UHD Blu-ray

 
Nový Xbox tak bude mít výkonnější grafické jádro, i když procentuální rozdíl nebude takový jako v předchozí generaci a dá se říci, že obě konzole budou mít velice slušný hardware. Xbox také dosáhne na 10GB části své paměti vyšší propustnosti a nabídne i vyšší kapacitu SSD, ovšem to bude na druhou stranu pomalejší. PS5 bude schopna renderovat hry při 4K a až 120 FPS a také téměř celou knihovnu pro PS4. 
 
 
Co se týče ray tracingu, ten v případě PS5 bude moci být využit pro téměř všechny obvyklé účely, jaké dnes známe, čili pro šíření zvukových vln v prostoru, globální osvětlení scén, stíny, odrazy a pak je tu i vykreslování plné scény pomocí ray tracingu, což bude ale asi vyhrazeno pro hry s jednodušší grafikou. Nepíše se tu také o lomu světla, ale ten by možná mohl být zahrnut v odrazech. 
 
 
Sony také udává, že s nahráváním herních dat si už nemusíme dělat starosti a že to vše bude probíhat v podstatě instantně. Vypadá to také, že se Sony více než Microsoft zaměří na zvukovou stránku, jak ostatně už napovídá využití ray tracingu pro zvuk. Vedle toho se dozvídáme o jistém Tempest Engine pro zpracování audia, což je upravená jednotka CU z radeonového GPU, která poslouží stejnému účelu jako SPU v konzoli PS3. Sony se chlubí tím, že samotný Tempest Engine je zhruba stejně výkonný jako všech osm CPU jader Jaguar v PS4. 
 
 
Microsoft také už potvrdil, že jeho nová Xbox přijde na trh letos v listopadu. Od Sony očekáváme to samé, ale ceny se pochopitelně ještě nedozvíme. Zde je pak k dispozici celá prezentace nové PS5: