Starfield Community Patch: vytváření modifikací je zatím docela obtížné
12.11.2023, Karel Polívka, aktualita
Starfield bude ještě dlouho přitahovat pozornost. Teď se např. diskutuje, jak často Bethesda přináší updaty, jež by opravovaly chyby nebo přidávaly nové funkce. A před několika dny se objevil zajímavý rozhovor o tom, jaká je aktuální podpora modifikací.
Je to jen pár dní, co Bethesda vydala nejnovější beta update (jen na Steamu pro PC), díky kterému víme, že do konce tohoto měsíce by se měli hráči ve standardní verzi hry dočkat dalších oprav chyb, výkonnostních optimalizací a také očekávané oficiální podpory DLSS od Nvidie (více než 2 měsíce po vydání hry, přestože neoficiální podporu pro DLSS šlo do hry přidat pomocí modu už v den vydání).
Starfield Community Patch (SCP) je projekt, který sdružuje práci autorů modifikací a obecně hráčů z komunity kolem Starfieldu. Teď je na webu projektu uvedeno, že obsahuje 127 oprav od 19 přispěvovatelů. Zatím je k dispozici jen pro PC, pro Xbox Series X|S nikoli. A právě s jedním z původních autorů projektu, Timothy "Halgari" Baldridgem, vyšel 6. listopadu zajímavý rozhovor na Eurogameru.
I jeho výmluvný nadpis a podnadpis stojí za pozornost, daly by se přeložit následovně:
"Skupina, která ve Starfieldu opravuje chyby Bethesdy, říká, že jejich práce je těžká, protože to vypadá, že podpoře modifikací nebyla věnována pozornost".
"Jediný důvod, proč už můžeme hru modifikovat, je ten, že jsme modifikovali jiné hry se stejným enginem, takže víme, co dělat."
Nápad začít dělat takový projekt (opravovat chyby, ale neměnit tvůrčí záměry autorů Starfieldu) jako komunitní patch vznikl už v prosinci 2021. A navíc ve stylu open-source, aby se mohlo zapojit co nejvíce modderů, resp. uživatelů obecně (při práci se používá GitHub). Timothy uvedl, že i přes 2 roky příprav na vydání hry práce na SCP teprve začaly, jelikož se dá očekávat, že seznam všemožných problémů se bude dále rozrůstat vzhledem ke komplexnosti této hry, takže jde o projekt, který by mohl být aktuální řadu let. Zajímavé jsou ale především jeho následující komentáře ohledně toho, jak celkově vnímá podporu, resp. připravenost hry pro možnost tvořit modifikace v reakci na otázku:
"Jaký je to pocit dělat něco, co Bethesda dosud ne, v rámci ladění Starfieldu?"
Timothy "Halgari" Baldridgem | ENG:
"I don't see it as a problem. Some people are like 'Bethesda's sloppy' or whatever, but I've done software development for long enough that there are some times where you just say it's going to take too long to fix that and we won't make any money off of it so you don't bother."
...
"It is evident from analysing both the data structures in the provided module files and from decompiling game code that modding capabilities were not a consideration in the development of the game engine up to now."
...
"It's essentially a hack, like they built this game thinking they would add modding some day, and they haven't actually added it yet. The only reason we can mod it already, is because we've modded the other games using the same engine and we know what to do. But a lot of stuff is really broken compared to the other games."
Timothy "Halgari" Baldridgem | CZ překlad:
"Nevidím to jako problém. Někteří lidé to komentují, jako by bylo lajdáctví Bethesdy, ale já mám za sebou už tolik pracovních zkušeností ve vývoj softwaru, že vím, že jsou chvíle, kdy si prostě řeknete, že když něco bude trvat příliš dlouho, než se to spraví, přičemž se díky tomu nevydělají žádné peníze, tak to prostě neřešíte."
...
"Z analýzy datových struktur v poskytnutých souborech modulů a z dekompilace kódu hry je zřejmé, že možnosti modování při vývoji herního enginu nebyly až dosud brány v potaz."
...
"Je to v podstatě hack, jako kdyby při tvorbě této hry přemýšleli tak, že podporu pro modování jednoho dne přidají, ale ve skutečnosti ji ještě nepřidali. Jediný důvod, proč už můžeme hru modifikovat, je ten, že jsme modifikovali ostatní hry pomocí stejného enginu, díky čemuž víme, co dělat. Ale spousta věcí je ve srovnání s ostatními hrami opravdu rozbitá.“
Timothy předpokládá, že tvorba modů se pořádně rozjede až příští rok, kdy Bethesda plánuje zveřejnit oficiální nástroje pro modding. Zakončil bych to údajnou absencí komunikace ze strany Bethesdy:
"Companies do talk, but Bethesda don't, and it's the weirdest thing"
Pokud Vás to zaujalo, doporučuji si přečíst celý rozhovor, jelikož obsahuje více podrobností a zajímavostí o tom, jak prý Bethesda (ne)podporuje modderskou komunitu.
Zdroj: Eurogamer