Starfield: typická hra Bethesdy, vesmírné souboje, fast travel pro přistávání na planetách
2.9.2023, Karel Polívka, článek
Starfield už vyšel pro majitele dražších edicí a máme tak k dispozici nejen recenze herních redakcí, ale také dojmy hráčů. Splnila hra nakonec vysoká očekávání? Jaké jsou vlastně možnosti průzkumu vesmíru a jednotlivých planet?
Starfield je hra, kolem které se vytvořil opravdu velký hype. A to i díky tomu, jak málo detailů o ní Bethesda sdělovala. Každý si tak mohl na základě rozlehlosti dřívějších her jako Skyrim (2011) nebo Fallout 4 (2015) vytvořit vlastní očekávání podle toho, co by si rád zahrál. Tím spíše, když od poslední vydané příběhové open-world hry Bethesdy uplynulo už 8 let, pokud pomineme Fallout 76 z roku 2018, o kterém Bethesda už od počátku mluvila jako o pokusu o něco nového s důrazem na sdílený svět pro více hráčů.
Trailery na Starfield vypadaly působivě, ale stále tu byl fakt, že Bethesda nezměnila engine, který byl použitý ve hrách Skyrim, Fallout 4 a Fallout 76, pouze jej vylepšila a nově jej označuje jako Creation Engine 2. Tím, že se z enginu něco odebere a něco nového přidá, se sice mohou rozšířit jeho možnosti, ale ten základ, který definuje jeho největší technická omezení, stále zůstane a je jedno, pokud dostane nové číselné označení. O nějaký nový engine se zkrátka nejedná a výsledná podoba Starfieldu to potvrzuje, viz využívání fast travelu pro přesun mezi lokacemi a na povrch planet z jejich oběžné dráhy jako jediná možnost (podrobnosti dále v textu) + absence plynulého přechodu při vstupu do lodi nebo do nějaké budovy.
Samozřejmě by bylo pro Bethesdu složitější udělat po mnohaletých zkušenostech s Creation Enginem novou hru v něčem jiném a je tak otázka, zda by potenciální přínos něčeho takového stál za to. A zde musím říct, že té neochotě takovou změnu udělat rozumím, přestože bych ji jako hráč open-world her Bethesdy velmi uvítal. Nicméně komentuji to teď z toho důvodu, že je potřeba brát takovéto faktory na vědomí, než si člověk začne v rámci nějakého hypu dělat nerealistická očekávání a pak byl zklamaný.
Pokud jde o již před rokem avizované množství více než 1000 planet nacházejících se ve více než 100 hvězdných systémech, v drtivé většině se jedná o procedurální generování nezajímavého a podobného (někdy i stejného) obsahu na jejich povrchu, což mělo účel spíše jen vzbudit co největší pozornost médií než cokoli jiného. V červnu 2023 pak Todd Howard z Bethesdy mluvil o tom, že pouze cca 10 % z nich bude obsahovat nějakou formu života. Díky tomu se ale jinak pusté planety dají využívat pro ničím nerušenou těžbu surovin, pokud se na nich zrovna nachází něco, co potřebujete, což může být dostatečný důvod pro jejich navštívení. Bohužel zamrzí absence jakýchkoli vozidel, takže se po povrchu planet můžeme pohybovat pouze pěšky.
Nesrovnatelně zajímavější je novinka v podobě ovládání vesmírné lodě (buď přímo z jejího kokpitu, nebo z pohledu kamery umístěné za ní), s ní spojený soubojový systém ve vesmíru a také možnosti jejích úprav odebíráním, přidáváním nebo změnou částí, což navazuje na systém změn jednotlivých komponent u zbraní ve Falloutu 4/76, který je tu samozřejmě taky. Při ovládání lodě lze navíc měnit distribuci energie do 6 subsystémů, jež tvoří 3 druhy zbraní (rakety, balistické zbraně, laserové zbraně), motory, štíty a grav pohon (Graviton Loop Array) pro cestování nadsvětelnou rychlostí. Pro více informací ohledně vesmírné lodě doporučuji tento podrobný video návod:
Dále je tu budování základen na povrchu planet, ale to není nic nového, jelikož to se poprvé objevilo už ve Falloutu 4 a ve Falloutu 76 došlo k výraznému rozšíření, kde se to navíc stalo hodně populární (někteří si dokáží v tomto ohledu opravdu vyhrát, viz 1. ukázka, 2. ukázka, 3. ukázka) a stále tam přibývají nové předměty pro stavění díky tomu, že F76 má koncept sdíleného herního světa (přestože v různých instancích jen pro omezený počet hráčů), takže tam mohou vaše základny navštěvovat i ostatní hráči, což je v tomto ohledu velký rozdíl oproti Starfieldu, který je pouze pro 1 hráče.
Mnozí recenzenti už Starfield dohráli do konce a jsou k dispozici jejich recenze. A jak to tak bývá, názory na hru se dost liší. Někteří mluví i o tom, že v určitých ohledech jde spíše o zklamání. Ale tady záleží, jaké měl člověk očekávání. Celkově je shoda, že jde o typickou hru Bethesdy, jež navíc vyšla v nejlepším technickém stavu ze všech jejich dosud vydaných open-world her (přestože i tady bugy jsou, hlavně v pozdějších fázích hry) a u které je navíc v porovnání s těmi předchozími až nečekaně zajímavý příběh.
Na otázku, zda jde o revoluční hru s možností průzkumu vesmíru a cestováním mezi velkým množstvím planet, je celkem jednoduchá odpověď. Revoluce se zde v tomto ohledu nekoná. Máme tu další open-world Bethesdy v nových kulisách, s novým příběhem, s novými frakcemi a s některými novými herními mechanikami, ale samotný průzkum vesmíru, což zde bylo pro některé hráče tím největším lákadlem, je realizován pomocí série nabídek, takže se přemisťujeme pouze pomocí systému fast travelu.
Příliš velká očekávání
Někteří se přitom těšili na to, že budou moci přiletět k planetě, zahájit sestup nad povrch a pak přistát na místě dle svého uvážení. A po vystoupení z lodi ji začít bez omezení prozkoumávat a třeba ji celou obejít. Něco takového ale hra neumožňuje a je třeba říct, že to ani nebylo ze strany Bethesdy slibováno, takže šlo o vlastní očekávání jednotlivých hráčů. Už před pár dny se objevila videa, která ukazovala, že průzkum povrchu planet bude omezený na samostatné lokace, kdy při dosažení jejich okraje narazíme na neviditelnou zeď.
Technická omezení jsou také u přistávání. Jakmile se (pomocí fast travelu) objevíte na oběžné dráze planety, můžete si v menu na jejím modelu buď vybrat již existující lokaci, pokud se tam nějaká nachází, nebo si kliknutím na libovolné místo zvolíte, kam se chcete podívat a stisknete tlačítko. Následuje loading, který maskuje krátká animace, a poté se najednou díváte na svou loď už sedící na povrchu s možností stisknout klávesu pro vystoupení (nebo pro využití fast travelu pro přesun někam jinam). A to, co uvidíte kolem sebe, bude v případě, pokud jste předtím kliknuli na prázdné místo na modelu planety, výsledek procedurálního generování, což sice bude po nějakou dobu působit zajímavě, ale je velká šance, že si časem začnete všímat struktur a celých částí lokací, které jsou si podobné nebo dokonce stejné včetně rozmístění lootu a nepřátel. Výrazně zajímavější lokace vytvořené herními designéry jsou ty s vazbou na příběhové mise, které se už na povrchu planet předem nachází coby možnost pro přistání.
Tvorba postavy a systém dovedností
Tvorba postavy nabízí výrazně větší množství detailů pro úpravu vzhledu než kdy dříve. Máte také na výběr ze seznamu obecných charakteristik (Background), díky čemuž budete mít už od začátku 3 různé dovednosti z kategorie Tier 1 (viz níže). A také si můžete vybrat 3 unikátní vlastnosti (Traits):
Zobrazit přehled unikátních vlastností (Traits)
Alien DNA: You volunteered for a controversial experiment that combines alien and human DNA. As a result, you start with increased health and oxygen, but healing and food items aren't as effective.
Dream Home: You own a luxurious, customizable house on a peaceful planet! Unfortunately it comes with a 125,000 credit mortgage with GalBank that has to be paid weekly.
Empath: You are deeply connected to the feelings of others. Performing actions your companion likes will result in a temporary increase in combat effectiveness. But, performing actions they don't like will have the precise opposite effect.
Extrovert: You're a people person. Exerting yourself uses less oxygen when adventuring with human companions, but more when adventuring alone. (Can't be combined with Introvert.)
Freestar Collective Settler: You gain access to special Freestar Collective dialogue options, and better rewards from some missions given by the faction. But, crime bounty towards other factions is greatly increased. (Can't be combined with any other faction allegiance trait.)
Hero Worshipped: You've earned the attention of an annoying "Adoring Fan" who will show up randomly and jabber at you incessantly. On the plus side, he'll join your ship's crew and give you gifts...
Introvert: You really need your alone time. Exerting yourself uses less oxygen when adventuring alone, but more when adventuring with other human companions. (Can't be combined with Extrovert.)
Kid Stuff: Your parents are alive and well, and you can visit them at their home. But you will automatically send 2% of your credits home to them every week.
Neon Street Rat: You grew up on the mean streets of Neon. You gain access to special dialogue options and better rewards from some missions on Neon. Crime bounty by other factions is greatly increased. (Can't be combined with any other faction allegiance trait.)
Raised Enlightened: You grew up as a member of the Enlightened. You gain access to a special chest full of items in the House of the Enlightened in New Atlantis, but lose access to the Sanctum Universum chest. (Can't be combined with any other religion trait.)
Raised Universal: You grew up as a member of the Sanctum Universum. You gain access to a special chest full of items in the Sanctum Universum in New Atlantis, but lose access to the House of the Enlightened chest. (Can't be combined with any other religion trait.)
Serpent's Embrace: You grew up worshiping the Great Serpent. Grav jumping provides a temporary boost to health and oxygen, but health and oxygen are lowered if you don't continue jumping regularly - like an addiction. (Can't be combined with any other religion trait.)
Spaced: Your body has become acclimated to space. Health and oxygen are increased when in space, but decreased when on the surface. (Can't be combined with Terra Firma.)
Taskmaster: Occasionally, if you have crew trained in a certain ship system, that system will automatically repair itself to full health whenever it is damaged below 50%. However, all crew cost twice as much to hire.
Terra Firma: You've never acclimated to space. Health and oxygen are increased when on the surface, but decreased when you're in space. (Can't be combined with Spaced.)
United Colonies Native: You gain access to special United Colonies dialogue options, and better rewards from some missions given by the faction. However, crime bounty by other factions is greatly increased. (Can't be combined with any other faction allegiance trait.)
Wanted: Someone put a price on your head, and word has spread. Occasionally, armed mercenaries will show up and try to kill you, but being cornered gives you an edge—when your health is low, you do extra damage.
Stěžejní částí open-world her Bethesdy je získávání a vylepšování dovedností (skillů) pomocí dovednostních bodů (skill pointů). Ve Starfieldu je 82 dovedností rozdělených do 5 skupin (Physical, Social, Combat, Science, Tech) a v nich jsou rozmístěné do 4 kategorií (Tier 1 - Tier 4). Každou dovednost lze navíc vylepšit až na 4. úroveň a každá aktivace nové dovednosti stejně jako vylepšení nějaké už získané stojí vždy 1 skill point. A jelikož 3 dovednosti budete mít hned na začátku díky zvolenému "backgroundu", pro aktivaci a vylepšení všech dovedností na jejich max. 4. úroveň potřebujete získat 325 skill pointů: 82×4 = 328-3 = 325.
Vylepšování dovedností funguje tak, že jakmile si nějakou aktivujete, odemkne se podmínka týkající se jejího používání, kterou budete muset nejdříve splnit a teprve pak budete moci vylepšení provést. A před aktivací dovedností z vyšších kategorií musíte mít nejdříve určitý počet dovedností z těch předchozích.
Zobrazit přehled dovedností (Skills)
Physical (16 skillů)
T1 | Boxing: Increases unarmed attack DMG
T1 | Fitness: Increases max Oxygen
T1 | Stealth: Harder to detect while sneaking
T1 | Weight Lifting: Increases carrying capacity
T1 | Wellness: Increases max Health
T2 | Energy Weapon Dissipation: Reduces energy DMG taken
T2 | Environmental Conditioning: Increases environmental DMG resistance
T2 | Gymnastics: Unlocks slide and reduces fall damage
T2 | Nutrition: Increases food/drink effectiveness
T2 | Pain Tolerance: Reduces physical DMG taken
T3 | Cellular Regeneration: Increases injury recovery chance
T3 | Decontamination: Increases infection recovery chance
T3 | Martial Arts: Increases melee effectiveness
T4 | Concealment: Increases sneak effectiveness
T4 | Neurostrikes: Chance to stun with unarmed attacks
T4 | Rejuvenation: Regenerates HP in and out of combat
Social (16 skillů)
T1 | Commerce: Buy for less and sell for more
T1 | Gastronomy: Research and craft special food/drink items
T1 | Persuasion: Increases persuasion success chance
T1 | Scavenging: Find extra loot in containers
T1 | Theft: Unlocks pickpocketing
T2 | Deception: Reduces contraband scan effectiveness
T2 | Diplomacy: Force target NPCs to stop fighting
T2 | Intimidation: Force target NPCs to flee
T2 | Isolation: Increases DMG and resistance while solo
T2 | Negotiation: Increases bribery effectiveness
T3 | Instigation: Force target NPCs to attack their allies
T3 | Leadership: Increases companion effectiveness
T3 | Outpost Management: Increases outpost effectiveness
T4 | Manipulation: Force target NPCs to obey your commands
T4 | Ship Command: Increases max active crew member count
T4 | Xenosociology: Force target alien creatures to obey you
Combat (17 skillů)
T1 | Ballistics: Increases ballistic weapon DMG
T1 | Dueling: Increases melee weapon DMG
T1 | Lasers: Increases laser weapon DMG
T1 | Pistol Certification: Increases pistol DMG
T1 | Shotgun Certification: Increases shotgun DMG
T2 | Demolitions: Increases explosive DMG
T2 | Heavy Weapons Certification: Increases heavy weapon DMG
T2 | Incapacitation: Increases EM weapon DMG
T2 | Particle Beams: Increases particle beam weapon DMG
T2 | Rifle Certification: Increases rifle DMG
T3 | Marksmanship: Increases crit chance with marksman guns
T3 | Rapid Reloading: Increases reload speed
T3 | Sniper Certification: Increases scoped weapon effectiveness
T3 | Targeting: Increases hipfire accuracy and range
T4 | Armor Penetration: Attacks ignore enemy armor
T4 | Crippling: Increases chance to down enemies
T4 | Sharpshooting: Increases crit DMG
Science (16 skillů)
T1 | Astrodynamics: Increases grav jump range/lowers fuel cost
T1 | Geology: Get more resources from ores/minerals
T1 | Medicine: Increases healing item effectiveness
T1 | Research Methods: Lowers cost of research and item crafting
T1 | Surveying: Increases hand scanner distance
T2 | Botany: Get more resources from plants
T2 | Scanning: Detect rarer resources from orbit
T2 | Spacesuit Design: Resarch and craft better equipment
T2 | Weapon Engineering: Research and craft better weapon mods
T2 | Zoology: Get more resources from creatures
T3 | Astrophysics: Unlock moon and planet scanning
T3 | Chemistry: Research and craft better chems
T3 | Outpost Engineering: Research and build better outpost modules
T4 | Aneutronic Fusion: Increases ship reactor power
T4 | Planetary Habitation: Build outposts on less hospitable planets
T4 | Special Projects: Research and craft rare components
Tech (17 skillů)
T1 | Ballistic Weapon Systems: Increases ballistic ship weapon DMG
T1 | Boost Pack Training: Unlocks and improves boost packs
T1 | Piloting: Unlocks ship thrusters and better ships
T1 | Security: Increases lockpicking effectiveness
T2 | Targeting Control Systems: Unlocks and improves ship targeting
T2 | Energy Weapon Systems: Increases energy ship weapon DMG
T2 | Engine Systems: Increases ship top speed
T2 | Payloads: Increases ship cargo capacity
T2 | Shield Systems: Increases ship shield capacity
T3 | Missile Weapon Systems: Increases missile ship weapon DMG
T3 | Particle Beam Weapon Systems: Increases particle beam ship weapon DMG
T3 | Robotics: Increases DMG to robots and turrets
T3 | Starship Design: Allows installation of better ship modules
T3 | Starship Engineering: Increases ship system repair speed
T4 | Automated Weapon Systems: Increases automated ship weapon DMG
T4 | Boost Assault Training: Increases boost pack effectiveness
T4 | EM Weapon Systems: Increases EM ship weapon DMG
Grafická stylizace, kterou můžeme ve hře vidět, se označuje jako NASA Punk, což lze dobře popsat na modelech skafandrů, které nemají takový ten uhlazený futuristický design s lesklým povrchem, jaký je např. v nejnovějších seriálech Star Trek, ale namísto toho je tu u nich důraz na praktickou funkčnost, tzn. namísto pěkně zaobleného a hladkého povrchu vidíme materiály s hrubým povrchem s viditelnými známkami opotřebení a pokryté různými hadicemi, sponami apod.
Z dalších zajímavostí stojí za zmínku, že obdobou staminy je tu vyšší spotřeba kyslíku při běhu, přičemž po vyčerpání jeho zásoby dojde k hromadění CO2 a pokud se nezpomalíte, začne Vám po chvíli ubývat zdraví. Planety mají různou gravitaci, což má vliv na Váš pohyb a jak vysoko na nich můžete vyskočit. Také je tu nová a zajímavější logická minihra coby způsob odemykáni zámků pomocí digipicku (viz následující video návod), jež nahrazuje obvyklé kvedlání šperhákem (lockpickem):
Někomu by mohlo vadit, že je zde příliš velký důraz na herní mechaniku v podobě boje s nepřáteli ve formě FPS střílečky, která patří mezi ty slabší stránky hry. Panuje ale shoda, že gunplay je na vyšší úrovni, než jaký byl u Falloutu 4. Větší problém je spíše v tom, jaké je zde chování nepřátel v boji, jelikož nejde o nic zajímavého (člověk si někdy připadá jako na střelnici).
O čem hra vlastně je?
V roce 2150 lidé zjistí, že za několik desítek let dojde ke kolapsu magnetického pole Země, což způsobí zánik všeho živého. Lidstvo tak ve snaze o přežití zaměřilo své úsilí na to, aby expandovalo na další planety. Události ve hře se odehrávají v roce 2330, kdy je Země už neobyvatelná pustina, která nemá atmosféru. Je dokonce možné ji i navštívit stejně jako další planety naší Sluneční soustavy, ale dočkáme se pouze zpustošené krajiny s povrchem z většiny pokrytým pískem. Ve hře začnete jako horník, který objeví artefakt coby část neznámého předmětu. Následný sled událostí způsobí, že se stanete členem organizace Constellation, která se snaží najít další artefakty, dát dohromady celý předmět a zjistit jeho účel.
Pro koho je tedy hra určena?
Kdo čekal revoluční průzkum vesmíru, který by mohl provádět pomocí vlastního řízení vesmírné lodě včetně ničím nerušených sestupů nad povrch planet ve stylu No Man's Sky, ten asi bude zklamaný. Kdo ale čekal open-world Bethesdy se sci-fi tématikou a novým příběhem, s bohatým systémem dovedností, s různými frakcemi a společníky, s rozmanitým lootem a těžbou surovin, s craftingem, se souboji (nejen) s piráty ve formě FPS střílečky a také ve vesmíru přímo ovládáním vesmírné lodi sestavené podle sebe, ten asi bude spokojený, protože z tohoto úhlu pohledu má Starfield podle dosavadních reakcí těch, co už jeho příběh dohráli do konce a ve hře strávili desítky hodin, rozhodně co nabídnout.
Ale primárně je to RPG, nikoli vesmírný simulátor.
Takže záleží, co jste očekávali a jaký typ her máte rádi. Není zde jedna správná odpověď, zda je Starfield výborná nebo špatná hra. Je to typická open-world hra Bethesdy v nových sci-fi kulisách, s dosud největším rozsahem a jež nabízí dosud nejvíce rozmanitou hratelnost v porovnání s předchozími open-world hrami Bethesdy. A jak už to u jejich her bývá, bude zajímavé sledovat, co s takto velkým herním hřištěm dokáží časem provést moddeři. V případě zájmu o technologický rozbor doporučuji video od Digital Foundry:
Z hlediska upscaling technologií Starfield nativně nabízí jen FSR 2 od AMD, které je oficiálním partnerem této hry, zatímco DLSS od Nvidie nebo XeSS od Intelu chybí, takže je nutné se v tomto ohledu v případě zájmu spoléhat na externí modifikace. Kvůli své vysoké náročnosti na výkon hra na obou konzolích Xbox Series S|X běží jen v režimu 30 FPS. Jestli už Starfield na PC hrajete, mohlo by Vám přijít vhod video od Hardware Unboxed zaměřené na optimalizaci grafických nastavení, aneb co má jaký vliv na výkon:
Pokud jde o recenze, na Metacriticu je souhrn 54 odborných recenzí s aktuálně průměrným hodnocením 87. Několik zajímavých:
- Game Rant: 5 z 5 | "Bethesda's epic-scale sci-fi RPG Starfield delivers on all its promises, offering a Skyrim-level experience that will be played for years to come."
- GamingBolt: 100 ze 100 | "The Grand Design"
- Screen Rant: 4,5 z 5 | "An Instant Classic"
- Trusted Reviews: 4 z 5 | "An expansive RPG let down by lacklustre space exploration"
- IGN: 7 z 10 | IGN Spain: 10 z 10 | IGN Brasil: 9,5 z 10
- Gamespot: 7 z 10 | "To Infinity, But Not Beyond"
- PC Mag: 3,5 z 5 | "Spacefaring gameplay that's as broad as the ocean—and as deep as a puddle"
- Digital Trends: 3,5 z 5 | "Xbox’s ambitious outer space RPG is big, beautiful, and empty"
Jinak doporučuji např. tuto video recenzi, jejíž autor hru dohrál a dosáhl 100% kompletace:
Pro ty, co si nekoupili dražší edici Premium nebo Constellation, bude hra dostupná až od 6. září 2023. A jelikož jde o exkluzivní titul Microsoftu, majitelé PlayStation 5 mají smůlu.
Jaký je Váš názor na hru Starfield?
V anketě šlo hlasovat od 2.9.2023 do 2.10.2023. Počet hlasujících: 19
Je naprosto super, hra předčila má očekávání.11 %
Je OK, splnila má očekávání.32 %
Dá se to, přestože k ní mám výhrady.5 %
Nevím, mám z ní rozpačité dojmy.21 %
Nic moc, je tam dost věcí, které mi vadí.21 %
Jsem z ní vyloženě zklamaný.5 %
Je to špatná hra, protože Bethesda!5 %
Je to špatná hra, protože není pro PS5!0 %
Doporučujeme z našich magazínů
Nejnovější články
Roboti Tesla Optimus na akci "We, Robot" byli ovládáni s pomocí člověka
Včera, Milan Šurkala18
AI akcelerátory Nvidia B300 "Blackwell Ultra" prý přejdou na socket, vyměnitelné GPU
Včera, Milan Šurkala
TSMC možná postaví v Evropě další továrny na výrobu čipů, mezi dodavateli může být i ČR
Včera, Milan Šurkala5
Známý leaker popírá zvěsti o výrazném zdražení GeForce RTX 5090, 2500 USD je prý nesmysl
Včera, Milan Šurkala4
Mobilní Intel Core Ultra (Arrow Lake) 200H a 200HX počátkem roku 2025
14.10.2024, Milan Šurkala
AMD Ryzen 9000X3D má přijít 25. října, čekejme vyšší takty
14.10.2024, Milan Šurkala11
Nvidia GeForce 256, první GPU s hardwarovým T&L, slaví 25 let existence
14.10.2024, Milan Šurkala3