reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Steam a ti ostatní

14.8.2013, Pavel Kovač, článek
Steam a ti ostatní
Když si dnes chcete koupit hru pro PC, s největší pravděpodobností zavítáte na Steam. Kamenným obchodům s hrami odzvonilo a Steam k tomu přispěl nemalou měrou. Jak jsou na tom ti ostatní a vlastně celý softwarový průmysl?
Kapitoly článku:
  1. Steam a ti ostatní
  2. Ti ostatní
  3. Svět mimo her

Zrodila se hvězda


Vzpomínáte na hru Half-Life 2? Jistě! Kdo by také ne? Právě kvůli této hře nejspíše vůbec Valve vytvořil svůj Grid, resp. Steam (Grid bylo kódové označení v rámci vývoje). Možná to nebylo jen kvůli této hře, ale rozhodně byla razantním impulzem.





Half-Life 2 totiž byla jedna z prvních her, co tehdy vyžadovala i při zakoupení krabicové verze aktivaci přes internet. V roce 2002, kdy byl Steam oficiálně vypuštěn, se o tomto systému aktivace pouze mluvilo, ale nebylo možné jej v praxi nijak razantně ověřit. Hlavně z důvodu, že na této platformě nebyla vypuštěna žádná velká AAA hra. Až s příchodem HL2 se to změnilo. Náhle se musely servery vypořádat s náporem dychtivých hráčů a co se nestalo? Servery byly nuceně vypnuty, jelikož příval aktivací nezvládly. Je to už 10 let, co hráči začali na tento systém nadávat. "Proč proboha potřebuju k single player hře internet?" To byly nejčastější výkřiky na stranu Valve. Ten ale neustoupil.


Ústup? Ani přes moji mrtvolu!


Výkřiky hráčů a naprosté odmítání aktivace hry HL2 bylo ovšem prakticky ignorováno ze strany Valve. Byl to v té době hodně odvážný krok. V našich končinách bylo na trhu teprve půl roku ADSL připojení! Do té doby existovalo jen klasické vytáčené a placené od minuty. Nebo přes různé bezdrátové (obvykle s označením "mikrovlnka") či kabelové připojení. A nyní si představte, že v této době chtěla hra aktivaci přes internet. Opravdu odvážné. Sice byla a vlastně pořád tak trochu i je ČR pozadu za vyspělým internetovým světem, ale to až tak nevadí. Důležité je, že Valve v této prehistorické době zkusil něco nevídaného. A co je ještě důležitější, neustoupil.

Hra byla více než úspěšná, a tak tento fakt uživatelé překonali. Kradené verze hry navíc měly problém s umělou inteligencí, co se náhodně vypínala. Tak si spousta lidí prostě řekla, že si hru raději koupí. A tak začal být Steam opravdu Steamem. Tato jednoduchá myšlenka se stala zcela zásadní. "Raději si hru koupím, než abych měl problémy." Jak krásně jednoduché.


Oranžová krabička


Z počátku ovšem toto pojetí hráčům vůbec nevyhovovalo. Jak to tak bývá v lidské povaze, jakékoli byť jen zcela malinké omezení svobody je vnímáno jako nátlak a je potřeba se proti němu bouřit. A to se vlastně i stalo. Po zakoupení hry HL2 se spousta lidí ke Steamu prostě a jednoduše nevrátila.





Stejně jsem na tom byl i já. Pak ovšem přišel zlom. Orange Box. Pod tímto obchodním názvem se skrývalo něco do té doby nevídaného. V jednom balíku jste získali hry Half-Life 2, první dvě Episody, Portal a Team Fortress 2. A to za cenu jedné hry. Díky tomu se spousta hráčů rozhodla zlegalizovat např. Half-Life 2. Navíc uživatelé si začínali uvědomovat DRM dopad Steamu.


DRM vládnem všem


Když už je řeč o DRM (Digital Rights Management = správa digitálních práv), je třeba si uvědomit jednu zásadní tezi. DRM jako takové tu s námi bude. Bez něj to prostě nejde. Jde jen o jeho formu. A právě ta forma je u většiny her na Steamu pro uživatele přívětivá. Dříve jste si domů přinesli krabičku s CD a na ní bylo sériové číslo hry. Díky tomuto číslu jste mohli hru nainstalovat a spokojeně hrát. Těchto instalací jste mohli provést kolik se vám zachtělo. Samozřejmě to bylo vždy v rámci licence jen pro vaše použití. Hru jste tedy nemohli nainstalovat kamarádovi. Bylo to stejné, jako by ji ukradl.

Steam na toto prakticky navazuje. Hru si stáhnete (tedy již obvykle nemusíte běhat do obchodu) a díky jednotnému účtu se hra aktivuje. Pokud se vám stane, že počítač vyměníte, nebo je potřeba přeinstalovat systém, není to obvykle problém. Hry jsou totiž aktivované na vašem účtě a stačí se k němu přihlásit, hru opět stáhnout a hrát. Sice to dnes neplatí pro všechny hry na Steamu, ale jejich valná většina takto funguje, díky čemuž můžete hry prakticky neomezeně instalovat znovu a znovu. Pouze vám Valve zamezil možnost hru nainstalovat u kamaráda, aby ji mohl hrát. A to se nesmělo ani v době DVD, CD nebo disket.


Hry na Steamu s DRM třetích stran


Pozor ale na hry, které i přestože jsou na Steamu, využívají svou vlastní ochranu. Sice by na to mělo být v popisu upozornění, ale jak je vidět např. u obou dílů hry Batman (Arkham Asylum Game of the Year Edition, Arkham City - Game of the Year Edition), není vždy úplné. U "Arkham Asylum" je obsaženo úplné info "DRM třetích stran: SecuROM, 4 – limit počítačů, na kterých lze aktivovat", což znamená, že hru můžete nainstalovat pouze 4×, aniž byste ji před každou novou instalací odinstalovali (čímž by došlo k obnovení dané aktivace) nebo její licenci ručně deaktivovali. Pokud si tedy tuto hru koupíte a v průběhu času Vám 4× spadne operační systém, který budete muset přeinstalovat (nebo 4× provedete rozsáhlejší HW upgrade svého počítače, aniž byste před změnou hru odinstalovali nebo deaktivovali), nebudete už moci si tuto hru nainstalovat a dále hrát. Budete si ji muset znovu koupit. A jako "bonus" si v každém případě budete muset nainstalovat klienta služby od Microsoftu, Games for Windows - Live (zkráceně GFWL), který Vám při každém hraní hry poběží na pozadí.

U druhého dílu "Arkham City" je ale uvedeno jen "DRM třetích stran: SecuROM", přitom i zde je podobné omezení v podobě max. počtu aktivací na 5 počítačích, přičemž na každém z nich můžete hru aktivovat maximálně 10×. Omezení se tedy sice vztahuje na 5 HW konfigurací namísto 4, ale na druhou stranu je úplné. I když budete poctivě provádět před jakoukoli změnou u svého PC deaktivaci použité licence, stejně můžete jednou narazit a pro další hraní si pak budete muset hru znovu koupit.

Pro tyto informace doporučujeme výborně zpracovaný seznam her na Steamu s DRM 3. stran, kde byste měli nalézt většinu odpovědí na své otázky. Podrobnější info je na jednotlivých stránkách, které jsou daným hrám věnované, viz již zmíněné příklady Batman: Arkham Asylum a Batman: Arkham City.

Tohle je však něco, co nelze vyčítat Steamu, ale vydavatelům jednotlivých her. Pokud si takovouto hru koupíte kdekoli jinde, bude tato úroveň vlastní ochrany stejná. Občas se mohou na Steamu objevit speciální verze dostupné právě jen na Steamu, u kterých to může být s DRM třetích stran jinak (resp. u nich být nemusí). Někdy také dojde postupem času k opětovnému vydání hry v jiné edici bez vlastního DRM, což by ale typicky znamenalo nutnost nového nákupu. Takovým příkladem je Crysis 2, který byl původně na Steamu přítomen s vlastním DRM od EA s omezením množství aktivací max. na 5 HW konfigurací, pak byl ze Steamu stažen a pak se objevil coby "Crysis 2 Maximum Edition", který už žádnou vlastní DRM neobsahuje a lze jej tedy na svém PC instalovat bez jakýchkoli omezení. Také může být DRM deaktivováno formou patche, jak se stalo např. u The Witcher 2, u něhož byla ve chvíli vydání ochrana SecuROM, kterou hned první patch v1.1 deaktivoval, díky čemuž od té doby není instalace této hry na vlastním PC nijak omezována.





U Steamu existuje možnost přejít do Offline módu, kde sice nemůžete nakupovat, aktualizovat atd., ale hrát hry ano. Musíte ovšem na to myslet dopředu a pokud chcete např. hrát hry na chatě, nejprve musíte spustit notebook/PC a přihlásit se na Steam. Poté přejít do offline módu. Právě to je asi největším trnem v oku většiny uživatelů, kteří Steam neschvalují, resp. neschvalují DRM jako takové. Nelze také hrát dvě hry současně, protože se nelze přihlásit dvakrát ke stejnému účtu. Lze to obejít tak, že dvakrát přejdete do offline módu, ale je to již klička.

Jsou tato omezení opravdu tak velká? Nebo to je v rámci dobrých mravů? Stejně jako u většiny produktů můžete i hry používat a hrát jen za určitých podmínek. Držet zbraň je u nás také legální jen se zbrojním průkazem. Je to sice extrémně hrubé přirovnání, ale jde v podstatě o to stejné. Pokud chcete dnes hrát hru, připravte si internet. Pokud jste dříve chtěli hru nainstalovat, byla potřeba CD-ROM mechanika. Jsou to podmínky použití. Teď jsem asi naštval pěknou řadu čtenářů, že? Ale vydržte alespoň do další kapitoly.
reklama