reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Systém C2Land dokáže bez zásahu pilota přistát s letadlem

10.7.2019, Jan Vítek, aktualita
Systém C2Land dokáže bez zásahu pilota přistát s letadlem
Výzkumníci z Technické univerzity v Mnichově (TUM) ukázali svůj systém C2Land, který dokáže sám navést letoun na přistávací dráhu a bezpečně na ni dosednout. Nespoléhá se zde přitom na již zavedený Instrument Landing System.
Systém C2Land tak vznikl v Německu a dá se označit za dosud nejpokročilejší systém pro automatizované přistávání letadel. Dnes se běžně využívá systém Instrument Landing System (ILS), který může být velice užitečný v případě, kdy pilot nedokáže svýma očima najít přistávací dráhu. ILS jej na něj díky rádiovým signálům dokáže navést, respektive určit pozici letadla. C2Land ale pracuje jinak, využívá systém počítačového vidění, takže jde v podstatě o formu umělé inteligence. 
 
 
Jak systém funguje, to můžeme dobře vidět díky přiloženému videu. Letadlo se nejdříve přiblíží na přistání pomocí GPS tak, aby mělo letiště před sebou a letělo k němu ze správného směru. A pak, když už je přistávací dráha na dohled kamer, začne systém vyhodnocovat obraz dvou kamer, které prostor před letadlem sledují v infračerveném a viditelném spektru. 
 
​  
V tomto obrazu si systém najde a označí dráhu a s využitím informací z výškoměru a rychloměru má pak už dostatek informací na to, aby mohl s letadlem přistát. Díky tomu tak může být využitý v podstatě kdekoliv, aniž by samotné letiště mělo mít jakékoliv speciální vybavení, takže se může hodit především na malých letištích, která nejsou vybavena systémem ILS. 
 
Na druhou stranu je z videa patrné, že přistávací dráha musí být pro C2Land rozpoznatelná a není zrovna jasné, jak by si tento systém uměl či neuměl poradit třeba s pouhým travnatým letištěm, natož aby pak takové letiště mělo nerovný povrch nebo bylo do kopce. Zatím tak letoun Diamond DA42 přistál na pěkně rovném letišti s dobře identifikovatelnou dráhou ve dne při dobré viditelnosti. 
 
Stále jde tak jen o experiment a ne o systém, který by se měl již brzy dostat do standardní výbavy letadel. Ostatně po celou dobu přistání byl na svém místě pilot Thomas Wimmer, který byl připraven kdykoliv zasáhnout, kdyby se snad C2Land namísto hladkého přistání chystal s letadlem třísknout o zem. 
 


reklama