reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla: co vězí za jejím úspěchem a proč ještě nezbankrotovala?

7.10.2021, Milan Šurkala, článek
Tesla: co vězí za jejím úspěchem a proč ještě nezbankrotovala?
Společnost Tesla Elona Muska vzbuzuje velké kontroverze. Co však stojí za jejím úspěchem? Někteří by řekli, že to jsou jen dotace. My se ale zkusíme podívat na to, zda za tím není i něco jiného.
Dostáváme se do poslední závěrečné kapitoly. Zde si ještě popovídáme o posledním zdroji peněz, investorech. Jistě jste si všimli, že akcie Tesly mají vysokou hodnotu a při každé nové emisi akcií je Tesla schopna od akcionářů vybrat spoustu dalších peněz. Mnozí namítají, že Tesla je extrémně předražená a reálně nemá tu hodnotu, kterou se pyšní na akciovém trhu, a jde tak o obrovskou bublinu. Obvykle se to přičítá Muskovi a jeho schopnosti mystifikovat akcionáře. Podívejme se tedy na skutečnost.
 
Tesla akcie
hodnota akcií Tesly (zdroj: finance.yahoo.com)
 
Hodnota společnosti Tesla je nyní okolo 750 mld. USD, což je opravdu vysoká částka. Je tak 6. nejhodnotnější firmou na amerických burzách za Applem, Microsoftem, Googlem, Amazonem a Facebookem. Pro zajímavost, hodnota Toyoty se v poslední době pohybuje okolo 240-250 mld. USD, Volkswagen je na nějakých 140 mld. USD. Tyto automobilky přitom vyrobí 10krát tolik aut co Tesla (obvykle okolo 9 milionů vozů ročně, záleží na metrice, co vše se do toho započítá, zatímco Tesla letos vyrobí cca 900 tisíc vozů). Z dalších automobilek můžeme zmínit GM (75 mld. USD), Stellantis (60 mld. USD), Ferrari, Hondu a Ford (přes 50 mld. USD).
 
Je to však Musk, který způsobil tak obrovský nárůst hodnoty Tesly? Svou roli jistě má, ale podívejme se na to ještě z kontextu dalších elektrických automobilek. Např. čínské NIO (které také vyrábí jen elektromobily) má teď hodnotu okolo 55 mld. USD a není to tak dávno, co mělo přes 100 mld. USD, tedy opět vyšší hodnotu než u většiny tradičních výrobců s výjimkou Toyoty a Volkswagenu. Zatímco však Tesla dodnes vyrobila asi 1,8 milionu aut (a roční produkce se blíží k milionu), NIO jich dosud vyrobilo jen 130 tisíc (letos dosáhne roční produkce asi okolo 100 tisíc). Vidíme desetinovou hodnotu i desetinovou produkci oproti Tesle a částku konkurující obrovským koncernům vyrábějícím téměř o jeden až skoro dva desítkové řády více aut, takže jen Muskem ta obří hodnota Tesly asi nebude, když podobný nepoměr vykazuje i další elektrická automobilka.
 
NIO Battery Swap
 
I další čínská "elektromobilka" Xpeng má hodnotu okolo 30 mld. USD, Li Auto přes 25 mld. USD. Obě tyto automobilky vyrábí jen desítky tisíc vozů ročně, ale mají hodnotu ve stejných řádech jako automobilky, které vyrábí miliony aut za rok. Vypadá to, že jde spíše o sázku na elektrický pohon a služby okolo než jen na Muskovy "kecy".
 
Co tedy lidé nejspíš vidí na Tesle a dalších firmách? Co je vede k vrážení peněz do těchto "bublin"? U čínských firem můžeme jistě vidět vedle víry ve firmu a její produkty jistě i spekulativní víru v to, že půjde o "čínskou Teslu", která řádově znásobí vklad. Takže zkusme zůstat u Tesly. Jaké jsou pohnutky lidí, v co věří, co Tesla představí, to samozřejmě nevíme, a tak následující berte spíše jako námět k zamyšlení a diskuzi než snahu o to tvrdit, že takto to ve skutečnosti je. Následující se vůbec nemusí vyplnit, podívejme se však, o čem všem se vlastně mluví.
 
Mercedes-Benz EQS
 
Asi zásadním problémem v chápání, proč lidé vkládají tolik peněz do Tesly ve srovnání s tradičními automobilkami, které vyrábí řádově více aut, je to, že mnozí lidé vidí Teslu jen jako automobilku. Tady je ale potřeba být opatrný. Uvědomme si, že Tesla je technologická firma a pracuje na tom, aby měla spoustu dalších příjmů ze služeb (podobně, o co se snaží Apple, který také chce snížit svou závislost na hardwaru). Odhlédněme nyní od příjmů za prodej samotných aut a budoucnosti v této oblasti (CyberTruck, nový Roadster, Semi, levnější model za 25 tis. USD,...) a podívejme se, co Tesla nabízí (a možná bude nabízet) mimo to. I tyto věci mohou mít vliv na to, že Tesle mnozí věří více a přisuzují ji větší hodnotu, než by se zdálo jako adekvátní. To ale neznamená, že se jejich víra (a investice) naplní.
 
Do Tesly si můžete koupit prémiovou konektivitu za předplatné, podobně tak autopilota (FSD), který rozhodně není levnou hračkou. Předplatná, to jsou finančně velmi atraktivní věci. Nezapomínejme, že Musk nevylučuje licencování FSD jiným automobilkám, hodně často hovoří i o svých robo-taxi, tedy autonomně řízených vozech Tesla v roli vozů taxislužeb. Bez mzdy pro řidiče může jít o zajímavě výdělečný podnik. Vyloučeno není ani licencování pohonného systému dalších firmám (v minulosti využívaly HW od Tesly např. elektrické Toyoty a Mercedesy), toto ale dnes nevypadá příliš pravděpodobně. Motory Tesly sice patří k nejefektivnějším na trhu, nicméně o prodeji baterií jiným firmám se dá pochybovat. Těch má Tesla nedostatek sama pro sebe. V některých zemích také Tesla nabízí pojišťovací služby.
 
Spoustu funkcí si lze aktivovat a dokupovat online, protože jde o SW řešení, na které je HW už mnohdy připraven (např. lepší akceleraci). Toto vše může být v budoucnu stále významnějším zdrojem příjmů, obzvláště bude-li to ve formě předplatného. Často se zapomíná i na sdílení aut. Musk vidí budoucnost dopravy např. i v onom sdílení aut, takže uživatelé mohou svá auta díky digitálním mobilním klíčům půjčit jiným a vydělávat. Tohle může být díky provizím také slibný systém, vznikne-li globálněji v režii Tesly. A dává pak (spolu s plánem na robo-taxi) smysl i to, proč Tesla tak moc tlačí na vývoj autopilota. Hledat na ulici zaparkované auto někoho jiného není zrovna komfortní, ale aby díky funkci Smart Summon přijelo samo na místo určení, to už je "jiný level".
 
Tady to ale zdaleka nekončí. Mnoho lidí zapomíná, že Tesla je také energetická firma. Tesla tak má příjem za prodej elektřiny na svých SuperChargerech, kterou si navíc u některých produkuje i sama svými solárními panely. Tyto nabíječky dále nevylučuje otevřít i jiným výrobcům aut. Prodává koncovým uživatelům i firmám solární panely i baterie k nim (a případně je nabízí formou pronájmu, takže další předplatné).
 
Tesla Supercharger se solárními panely
 
Nezapomínejme ani na to, že Tesla je partnerem několika developerských firem, které staví domy rovnou se solárními řešeními a energetickými úložišti od Tesly. Stavět to rovnou takto je mnohem jednodušší, než na tuto technologii předělávat již existující domy. Hovoří se také o kompletním řešení HVAC (tedy topení, ventilace i klimatizace). Oficiálně nic takového ještě nenabízí, ale Musk se už několikrát vyjádřil na adresu HVAC jako jedné z možných dalších oblastí, kam by se Tesla mohla vydat.
 
Tesla australská baterie
 
Vyrábí také velká energetická úložiště a nabízí služby FCAS (nouzové buffery pro případ výpadků elektřiny). V Texasu chce být jednou z firem, která bude prodávat elektrickou energii, přičemž zde má do hry vstoupit i velká texaská baterie Tesly schopná dodávat 100 MW (není jasné, kolik energie pojme, ale dá se předpokládat cca 150 MWh). A dá se také předpokládat, že další státy mohou následovat. Energii mohou prodávat i vlastníci solárních panelů a PowerWallů od Tesly a zde může společnost při prodeji elektrické energie získat nějaké prostředky z provizí. A už vůbec lze těžko odhadovat, co Tesla provede v oblasti kryptoměn. Bude (opět) prodávat auta za kryptoměny? Co udělá změna kurzu kryptoměn? Zapojí Musk Teslu nebo její uživatele do těžby nějaké kryptoměny?
 
 
Musk rozehrává svou hru na mnoha frontách a vidět v Tesle jen automobilku s nízkou kvalitou zpracování aut může být dost krátkozraké (a ze stejného důvodu je také krátkozraké brát do srovnání jen hodnotu firmy na akciovém trhu vzhledem k počtu vyrobených vozů). Tesla svůj systém rozšiřuje do budoucnosti a tradiční výrobci sice nabízí možná kvalitněji vyrobená auta, ale ne celé technologické řešení. Nyní jsme v době, která může být ekvivalentem nástupu smartphonů, jež znamenal konec Nokie, která se nedokázala dostatečně přizpůsobit nové době, nebo nástupu digitálních fotoaparátů, na které nedokázal dobře zareagovat např. Kodak. Konec několika tradičních automobilek (zejména amerických a evropských) je zejména s nástupem čínské produkce, která se technologicky i kvalitativně hodně rychle zlepšuje, stále více a více pravděpodobný.
 
Nokia 3310To, co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. Na lpění na starých pořádcích dojelo hodně kdysi slavných firem. Ani trh s auty není to, co býval. Zákazníky v autech stále více zajímá software a méně samotný HW spojený s funkcí auta jako takového.
 
A ačkoli Tesla byla už několikrát těsně před bankrotem, nevypadá to, že by ji mělo ohrozit např. budoucí snižování dotací na elektrická auta (zkrachovat sice stále může, ale dotace velmi pravděpodobně nebudou důvodem). O tato auta je značný zájem i bez nich, navíc se tu výrazně zvyšuje tah na energetický trh a nejrůznější služby v oblasti aut i energetiky. A aby toho nebylo málo, věnovat se chce i robotice.
 
Tesla Bot
Tesla Bot. Objeví se a pokud ano, tak kdy? A jak úspěšný pro Teslu bude? Na tyto otázky nám dá odpověď až budoucnost.
 
A proč tedy ještě nezbankrotovala? Mnohokrát to bylo blufování Elona Muska, u nějž je těžké říci, zda nebylo už za hranou. Asi ani nebudeme pochybovat o tom, že jí vládní pomoci na nejrůznějších úrovních mnohdy dost pomohly. Zda by však bez nich Tesla nepřežila, to se asi nedozvíme. Můžeme jen hádat. Musk totiž vždy dokázal někde sehnat další peníze.
 
Zdroje: kniha Ashlee Vance - Elon Musk: Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti, ir.tesla.com, currentautomotive.com, ncsl.org, wallbox.com, topgear.com, wikipedia.org (1, 2, 3), film Kdo zabil elektromobil? (2006), volkswagen-newsroom.com, hyundai.cz, nasa.gov, subsidytracker.goodjobsfirst.org, skatteetaten.no, finance.yahoo.com



Vývoj ceny testovaného produktu:




Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama