To bylo rychlé: sodíkové baterie Na-Ion se 140 Wh/kg míří na trh v elektromobilu JAC
29.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
O sodíkových akumulátorech Na-Ion se začalo mluvit teprve nedávno, nicméně velmi rychle si razí cestu i do skutečného života. Po úložištích, motorkách a skútrech nyní míří i do aut, konkrétně do elektromobilu JAC Yiwei EV.
Technologie akumulátorů se stále vyvíjí, a ačkoli některé jsou jen zprávami laboratoří, které k praktické realizaci mohou mít i dekádu daleko, až překvapivě rychlé to bylo v případě sodíkových akumulátorů Na-Ion. Ty by chtěly nahradit levnější typy Li-Ion akumulátorů s relativně nízkými energetickými hustotami, jako je např. LFP. Výhodou má být ještě nižší cena, rovněž vysoká bezpečnost, ale také mnohem lepší chování za mrazů a v neposlední řadě je výhodou také nahrazení lithia snáze dostupnějším sodíkem.
O typu Na-Ion se ve větším mluví jen pár let, přesto se už letos dočkaly praktického nasazení. Lze je sehnat (prozatím v Číně) ve skútrech, existuje už i první úložiště s nimi. A od příštího měsíce (ledna 2024) bude Na-Ion k sehnání i v elektromobilu. V únoru 2023 byl ohlášen test vozu Hina Sehol E10X s Na-Ion akumulátorem, ten se ale dostane na trh pod jinou značkou a bude se jmenovat JAC Yiwei EV. Připomeňme, že jde o společný podnik automobilek Volkswagen a JAG.
Vůz bude mít malý 25kWh akumulátor, který má podle čínských velmi optimistických norem zajistit dojezd 252 km. Skládá se z Na-Ion článků NaCR32140, přičemž ty mají energetickou hustotu 140 Wh/kg (zde připomeňme, že nedávno představené Na-Ion články od KPITu dosáhly 170 Wh/kg). To je sice pod úrovní Li-Ion LFP, které mají u aut spíše okolo 160-175 Wh/kg (a výrazně pod NMC/NCA, které jsou dnes mezi 240 až 280 Wh/kg, v případě vozů NIO až 360 Wh/kg), na druhou stranu samotné příslušenství a obal akumulátoru už moc neváží a JAC hovoří o systémové energetické hustotě 120 Wh/kg. To je naopak překvapivě dobrá hodnota vzhledem k hustotě použitých článků a znamená to, že celý akumulátor váží 208 kg.
Pro představu, elektrický Golf měl před lety jen systémových 103 Wh/kg, a to měl NMC111, elektrické Citigo bylo s NMC622 těsně pod 150 Wh/kg, podobně je na tom i Dacia Spring. Drtivá většina akumulátorů se na systémové úrovni pohybuje někde kolem 130 až 150 Wh/kg, Tesla míří ke 170 Wh/kg, nicméně výše zmíněné NIO je např. na více než 260 Wh/kg. Jak je vidět, akumulátor JAC i vzhledem k použitým článkům s nízkou hustotou nemá zas až tak hrozivě vysokou hmotnost, srovnáme-li to s běžnými akumulátory.
Akumulátory Na-Ion ve vozu JAC podporují nabíjení do 3-4C, což by teoreticky znamenalo plné nabití za 15-20 minut, v praxi se počítá s nabitím 10-80 % během 20 minut.
Zdroj: carnewschina.com, hothardware.com