reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Toyota vyvíjí menší a podstatně lepší baterie pro elektrovozy

27.7.2017, Jan Vítek, aktualita
Toyota vyvíjí menší a podstatně lepší baterie pro elektrovozy
Pokud se bavíme o elektrovozech a jejich problémech, téma se bude asi vždy dotýkat jejich zásobáren energie, čili v této době baterií Li-Ion. K tomu má nyní co říci Toyota, která slibuje slušný pokrok. 
Vývoj nových typů baterií je nutný předpoklad pro osvědčení konceptu elektrovozů, pokud tedy rovnou neuvažujeme o zcela jiných technologiích, jako jsou třeba vodíkové články. Dnes už mají elektrovozy jako Tesla Model S a Nissan Leaf slušný dojezd, ale stále se projevuje tzv. dojezdová úzkost spojená i s tím, že elektrovozy stále nelze tak jednoduše a rychle dobít v porovnání s tím, když jen na benzínce za pár minut doplníme palivo. 
 
 
Toyota se zaměřuje na vývoj baterií s pevným elektrolytem, které chce přinést na trh do roku 2022, a to především ve svých elektrovozech. Uvádí přitom, že časy jejich dobíjení se už nebudou měřit na hodiny, ale na minuty. Docílí toho právě použitím pevného elektrolytu mezi anodami a katodami a také mnohem tenčími vložkami mezi články, které mají dnes 20 až 30 mikronů a Toyota to chce snížit na 3 až 4. 
 
Dle předpokladů mají takové články být výrazně menší a lehčí, a tak budou moci v porovnání s klasickými bateriemi uchovat na stejnou hmotnost dvojnásobek energie. Vedle toho Toyota slibuje, že budou trvanlivější a rozhodně u nich nebude hrozit riziko vzplanutí, a to prostě kvůli tomu, že nebudou obsahovat elektrolyt s hořlavými látkami.
 
Proč už ale takové baterie nejsou dávno připraveny? Problém byl v chabé vodivosti pevného elektrolytu, který k tomu navíc potřeboval přinejlepším pokojové teploty, jichž při provozu automobilu dosáhneme stěží. To se dalo řešit, ale s tím, že vylepšení takových vlastností mělo svou cenu, a to třeba v nižší elektrochemické stabilitě, podstatně vyšších nákladech na výrobu, atp. 
 
Toyota na tomto problému pracuje od roku 2014 a věří, že přišla na jeho řešení, ale ještě nic konkrétního neohlásila a do roku 2022 vede ještě dlouhá cesta, na níž se může leccos změnit. Je ale jasné, že elektromobily budou potřebovat lepší a lepší baterie, pokud mají mít šanci uspět a Toyota na nich samozřejmě nepracuje jako jediná. 
 
reklama