Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vrvana Totem: virtuální i rozšířená realita v jednom

26.2.2016, Jan Vítek, aktualita
Vrvana Totem: virtuální i rozšířená realita v jednom
V roce 2014 se na Kickstarteru objevil nový projekt, jehož cílem bylo vyvinout VR headset Totem. Nedlouho poté byl ale projekt zrušen, ovšem vývoj samotného headsetu ne. Ten se nyní profiluje jako hybrid pro virtuální i rozšířenou realitu.
Dříve jsme mluvili o kanadské firmě True Player Gear, která stála za headsetem Totem. Nyní ale jde už o společnost Vrvana se sídlem v Montrealu, takže True Player Gear se pravděpodobně pouze přejmenoval. Nyní máme možnost se dozvědět něco nového o jejím headsetu Totem, a to přímo z úst spoluzakladatele firmy Marka-Olivera Lepage. Totem se má stát vedle Oculus Rift a HTC Vive dalším headsetem, který se posune do popředí zájmu, a tak se podívejme na to, co nám nabídne.
Tento headset se tedy objevil poprvé v září roku 2014 v projektu na Kickstarteru, kde se dnešní Vrvana snažila zajistit jeho financování. Poté ale projekt zrušila a zdánlivě zmizela ze scény, ale nyní se objevila znovu, a to na letošním Unity Vision Summit, kde představila svůj nejnovější prototyp. Dle Lepage si po spuštení kampaně na Kickstarteru uvědomili, že cíle této kampaně byly až příliš ambiciózní, a tak se raději na čas stáhli, aby mohli na headsetu pracovat v klidu. Kampaň navíc odstartovala celkem dobře, ale navyšování vybrané částky se začalo brzy zpomalovat.





V době kampaně na Kickstarteru měla kanadská firma vyvinutý již čtvrtý návrh svého prototypu a na Unity Vision Summit byl prezentován pátý, na němž si tedy evidentně dali záležet více než na přechozích. Nicméně i ten prý bude brzy nahrazen již šestým návrhem, který chce Vrvana představit světu v květnu nebo červnu.

Čím se tedy Totem odlišuje od headsetů jako Oculus Rift a HTC Vive? V prvé řadě obsahuje dvě kamery, tedy jednu pro každé oko (Rift nemá žádnou a Vive pouze jednu). Tyto kamery se využívají jednak pro sledování pozice headsetu, takže není zapotřebí využít externí senzorový systém, jenž by naopak sledoval headset a případné ovladače. A navíc lze tyto kamery využít pro rozšířenou realitu (AR). Je to tedy rozšířená realita trošku naruby, neboť AR brýle jak je známe mají průhledné displeje, díky nimž dokáží do reálného prostředí umístit počítačem generovanou grafiku. Takto se ale bude kamerami snímaný obraz ukazovat na vnitřním displeji, na němž jej pak může doplnit renderovaná grafika. Renderované objekty také mohou být neprůhledné, což prý není se současnými AR brýlemi možné.

Lepage dále informuje, že optiku a elektroniku si ve firmě Vrvana vyvinuli téměř zcela sami, k čemuž jim pomohlo 15 let zkušeností ve fotografickém průmyslu jednoho ze zakladatelů. Ostatní jsou vesměs počítačoví inženýři se zkušenostmi s vývojem hardwaru a softwaru. Jedinou důležitou součástí, kterou si ve Vrvaně sami nevyrobili, je čip FPGA běžící pod Linuxem, který je schopen dodat potřebný výpočetní výkon, což je další věc, kterou se Totem liší od Rift a Vive. Firma tedy chce, aby část pracovní zátěže nesl právě samotný headset, přičemž půjde především o sledování pozice a orientace v okolním prostředí pomocí kamer. Externí počítač zajistí především renderovanou grafiku, ovšem Vrvana plánuje i verzi Totemu, která bude na počítači zcela nezávislá, ale ta ještě není na pořadu dne.

Problém pro Vrvanu je, že jako malá firma nemůže dostat produkt jako Totem na trh pouze s využitím vlastních sil a možností. Nejdříve tedy chce Totem prodávat přímo podnikovým zákazníkům v menších sériích a v hledáčku má především automobilové společnosti nebo prostě ty, kde přijde vhod počítačová grafická simulace. První kusy chce dodat na konci tohoto roku. Vedle toho má Lepage zájem oslovit školy a o běžný trh zatím nemá zájem, ale nevylučuje, že se na něj Totem nakonec dostane. Mohl by se tak stát dalším herním VR headsetem, neboť hry využívající běžné enginy jako Unity nebo Unreal by mohly na něm fungovat a Vrvana už má pro oba připraveny potřebné plug-iny a chce, aby později byla přímo do nich podpora headsetu zahrnuta. Záležet tedy bude především na úspěchu, který Vrvana sklidí mezi podnikovými zákazníky, což by jí mohlo přihrát i finančně silného investora.

Zdroj: Tom's Hardware