Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vyšel Portal: Prelude RTX, remaster oblíbeného modu prvního Portalu

19.7.2023, Karel Polívka, aktualita
Vyšel Portal: Prelude RTX, remaster oblíbeného modu prvního Portalu
Na Steamu vyšel remaster modu prvního Portalu, který se stal jeho neoficiálním prequelem. K jeho vytvoření byla použita platforma RTX Remix, jež umožnila přidat technologie jako ray tracing, DLSS 2 a 3 včetně generování snímků, Nvidia Reflex nebo Nvidia IO.
Včera na Steamu nečekaně vyšel Portal: Prelude RTX, komunitní remaster modifikace prvního Portalu z roku 2007, jež byla velmi populární a stal se z ní neoficiální prequel Portalu. Přestože jde "pouze" o modifikaci, její singleplayer kampaň obsahuje 19 nových úrovní (testovacích lokací), nové herní mechaniky a příběh s dabovanými postavami (NPC), jehož dohrání by mělo zabrat cca 8 až 10 hodin. Autorem původního modu Portal: Prelude z roku 2008 je modder Nicolas “Nyko18” Grevet, který teď pracoval i na tomto remasteru.
 
 
Portal: Prelude RTX je pro všechny vlastníky původní hry Portal na Steamu k dispozici zdarma (po instalaci zabírá cca 24 GB). Po spuštění se staršími ovladači se zobrazí upozornění, abyste si nainstalovali nejnovější ovladače Game Ready Driver 536.62, které vyšly také včera a jež obsahují optimalizace pro Portal: Prelude RTX, nadcházející hru Remnant II a PC port Ratchet & Clank: Rift Apart.

 
Kromě herního obsahu je tu zajímavé využití modding platformy RTX Remix, kterou Nvidia představila sice už v září 2022, ale coby open source ji na githubu zpřístupnila až v dubnu tohoto roku. Jde o sadu nástrojů pro co největší zjednodušení procesu vytvoření remasteru starších her, které běží třeba i na DirectX 8 nebo DirectX 9, aby se u nich usnadnil proces přidávání moderních funkcí jako je např. ray tracing nebo DLSS. 
 
 
Tento remaster vznikl v rámci komunity kolem původního modu Portal: Prelude a pracoval na něm tým 5 lidí (z čehož 2 byli herci pro dabing postav) po dobu kratší než 8 měsíců. Remaster přidává řadu moderních technologií, z kterým lze zmínit např. ray tracing, DLSS 2 a 3 včetně funkce generování snímků (frame generation), Nvidia Reflex (pro rychlejší odezvu na data z klávesnice a myši) nebo Nvidia IO, jež má stejný cíl jako technologie DirectStorage od Microsoftu.
 
 
U technologií DirectStorageNvidia IO jde o to, že o dekompresi textur se postará grafická karta a nikoli procesor, u něhož tak dojde ke snížení jeho zátěže, přičemž moderní GPU tento typ činnosti provádí mnohonásobně rychleji než CPU. Ve výsledku to může v kombinaci s odpovídajícím HW (zejména při využití rychlých NVMe SSD) velmi výrazně snížit načítací doby nových herních lokací, uložených pozic a také při streamování textur v průběhu samotného hraní, viz Ratchet & Clank: Rift Apart, kde je právě streamování textur během hraní hodně využíváno.
 
 
Pro spuštění je potřeba mít grafickou kartu podporující ray tracing rozšíření pro API Vulkan, což jsou všechny karty Nvidia GeForce RTX a karty AMD Radeon RX 6000 a RX 7000. Jen pozor, že na grafických kartách od AMD teď údajně dochází ke grafickým artefaktům, pokud je aktivní funkce "Volumetric Lighting" (můžete ji vypnout v menu, které se zobrazí, když stisknete levý Alt + X).
 
A podle prvních reakcí to taky vypadá, že na grafických kartách Nvidie z řady RTX 40 hra po spuštění zamrzává, pokud je aktivní funkce generování snímků (v rámci DLSS 3), takže pokud budete chtít využívat tuto funkci, počkejte si na nějaký opravný patch. Pokud tuto funkci v nastavení vypnete (stiskněte levý Alt + X a v menu odškrtněte checkbox "Enable DLSS Frame Generation"), hra normálně běží a k zamrzávání nedochází. Každopádně se ale připravte na to, že díky způsobu využívání ray tracingu tu v rozlišení 4K bez jakéhokoli využití DLSS snadno dostanete na kolena i takovou kartu jako RTX 4090. 
 
Pro původní Portal vyšel bezplatný RTX update 8. prosince 2022, který byl také vytvořený pomocí RTX Remix.
 
Zdroj: wccftech, Steam