www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Aktualizace pro W10 jsou samý problém, je to nový trend?

Aktualizace pro W10 jsou samý problém, je to nový trend?
, , článek
Windows 10 jsou tu s námi již déle než rok, ale teprve v posledních měsících začali uživatelé více pociťovat různé problémy spojené především s novou verzí Anniversary Edition. Co se děje a jak to bude pokračovat?
Kapitoly článku:
  1. Aktualizace pro W10 jsou samý problém, je to nový trend?
  2. Časté problémy Anniversary Update
  3. Obecné doporučení?



reklama
Se systémem Windows 10 jsou spojena kontroverzní témata a zatímco do letošního léta to byl především způsob, jakým Microsoft prosazuje upgrade z Windows 7 či 8 zdarma, nyní to je něco jiného. Tato nabídka oficiálně vypršela právě nástupem Anniversary Update, čili podstatné výroční aktualizace, která je distribuována jako zcela nová verze systému a jako taková se i instaluje. Jde tak o významný zásah do stávajícího systému, který některé počítače nerozchodily a leckdy se rovnou stalo, že snaha instalovat novou verzi ztroskotala už při jejím stahování, které neproběhlo korektně. Problémů je ale daleko více.





Na okraj můžeme také zmínit to, že procesory Intel Kaby Lake a AMD Zen budou opravdu podporovány se vším všudy jen systémem Windows 10. Nejde samozřejmě o to, že tyto procesory bychom nemohli pod staršími Windows nebo jinými systémy využít, ale co se týče systému Microsoftu, pouze ten nejnovější umožní využít všechny nové technologie, jako je Turbo Boost Technology 3.0 u Intelu a v případě AMD Zen je docela možné, že jeho SMT (Simultaneous Multi-Threading - obdoba intelovského Hyper-threadingu) bude fungovat také jen pod desítkami.

Windows 10 Anniversary Update má také pomalý nástup. K dispozici je už od 2. srpna s tím, že dle nového systému aktualizací by se měl lidem nabídnout sám, automaticky a bez poskytované možnosti odmítnutí. Microsoft tak v podstatě sám řídí proces aktualizací, který ale postupuje jen pomalu a i v listopadu má existovat mnoho počítačů, kterým nová verze ještě nebyla zpřístupněna. Zde právě můžeme vidět spojení s tím, jaké problémy novou verzi systému doprovází.

Hned poté, co byla letní verze systému zveřejněna, začaly se objevovat problémy s webkamerami, uživatelům začaly mizet diskové oddíly s nainstalovanými aplikacemi, atd. Další problémy přinesly záplaty, jež mají ideálně problémy řešit a ne je přidávat. Dočíst jsme se mohli o zacyklených restartech systému. Další problémy přinesla kumulativní aktualizace, která se na některých počítačích pokoušela instalovat, ale bez úspěchu. A opět, vzhledem k automaticky řízenému procesu aktualizací se systém tvrdošíjně pokoušel aktualizovat v řadě pokusů, což se mu nedařilo.


Proč se to děje?


Už v polovině roku 2014 Satya Nadella, aktuální šéf Microsoftu, mluvil o své strategii pro budoucí vedení firmy. Zmíněna byla snaha z Microsoftu udělat "inženýrskou organizaci", tudíž namísto klasického složení týmů z manažerů, vývojářů a testerů by to byly týmy, v nichž by si sami vývojáři zajistili testování, a tedy vychytávání chyb. To Nadella zmínil především ve spojení s novými "cloudovými metodami softwarového vývoje". Už tehdy se Microsoft začal v tomto ohledu měnit.





Satya Nadella měl na své straně čísla a statistiky. Dle nich bylo 85 centů z každého dolaru vydaného na vývoj utraceno za testování a odstraňování chyb, což prováděly "nepružné skupiny" složené z více než 20.000 zaměstnanců. To dle Nadelly i jiných volalo po velké reorganizaci, jejíž součástí bylo pochopitelně i velké propouštění. Cílem bylo také to, aby aktualizace přicházely rychleji a častěji, čili aby celý systém byl výkonnější a pružnější.

Windows 10 také byl první systém, při jehož vývoji Microsoft intenzivně zapojil potenciálně široký okruh uživatelů ochotných zkoušet nejnovější verze a podílet se na odhalování chyb (program Windows Insider). Tím na sebe uživatelé vzali kus práce, kterou prováděla armáda testerů, jenomže ti mohou dělat jen polovinu práce, a to tu jednodušší. Druhá polovina, čili zpracování podnětů a odstraňování chyb, už je na samotném Microsoftu.

Management Microsoftu prostě začal razit teorii, že každý vývojář by měl být zodpovědný za svůj kód. A už v minulém roce se začaly v tomto systému objevovat trhliny, což nelze nutně přičíst tomu, že jde o nevhodný systém. Spíše jde o to, že Nadella přiměl své zaměstnance na tento systém přesedlat velice rychle, a to ve firmě, ve které byl tradiční způsob vychytávání chyb pomocí celých testovacích oddělení zažitý dlouhá léta. Vývojáři si prostě museli rychle zvyknout na nový pracovní postup a práci navíc, což jim činilo problémy. Dle věci znalých lidí tápali a možná stále tápou v tom, kolik času si mají vyhradit pro kterou hlavní činnost, čili pro vývoj a testování. Nehledě na to, že na testování vlastního softwau do té doby vůbec nebyli zvyklí, a tak je zcela zřejmé, že kvalita jejich práce nemusela být stejná jako u zkušených pracovníků, pro něž bylo hledání chyb denním chlebem. Pak je jen logické, že vývojáři začali pracovat ve stresu a mohli i při samotném programování tvořit více chyb než obvykle.

To vše se projevilo již v minulém roce, kdy Microsoft přišel s listopadovou verzí Windows 10 Threshold 2, která měla přinést mimo jiné i vyšší stabilitu. Nicméně řadu uživatelů postihly nové neočekávané chyby a Microsoft se nakrátko rozhodl stáhnout ISO s novou verzí Windows 10, a to oficiálně proto, že to mělo neúmyslně vracet na výchozí některá nastavení týkající se soukromí uživatele (SmartScreen, reklamní ID, synchronizace se zařízeními). Jaká náhoda, přesně to v řadě případů dělá i Anniversary Update, ale v jeho případě už tyto problémy snadno zapadly mezi mnoho ostatních. Nicméně i Threshold 2 měl jiné problémy, jako třeba neúměrně vysoká zátěž procesoru aplikací Mail, neustálé samovolné probouzení počítače ze spánku (zde opět rovněž problém Anniversary Update, který jsem pocítil osobně), padavý prohlížeč Edge, Start menu odmítající se otevřít, atd.





Na závěr první kapitoly je ale třeba poznamenat, že problémy nedopečeného softwaru se netýkají pouze Microsoftu. Také Apple měl své problémy jak s iOS 8 tak s Mac OS X Yosemite a nelze nevidět také výsledek snažení mnoha herních vývojářů. Nebudeme daleko od skutečnosti, když řekneme, že se na trh dostávají hry, jež si zaslouží být přinejlepším ve stádiu betaverze. Široká herní komunita, která vývojáře podpoří svými penězi, za něž očekává (nebo dnes spíš už možná ani neočekává) hotový produkt, tak poslouží jako armáda betatesterů. Vývojáři pak slíbí nápravu, kterou někdy ani nedodají. Z mnoha případů lze vzpomenout na Batman: Arkham Knight, Gears of War: Ultimate Edition, z poslední doby Mafia III a letošním králem všech jsou Hello Games se svou No Man's Sky, kde už lze hovořit přímo o podvodu.
reklama
Nejnovější články
Hledaný zločinec nalezen díky svému videu na Instagramu Hledaný zločinec nalezen díky svému videu na Instagramu
Máme tu další příklad toho, jak snadno může někoho zradit vlastní neznalost fungování moderních technologií. Jeden z nejhledanějších zločinců v Texasu totiž sám vyzradil svou polohu, a to prostřednictvím Instagramu. 
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Valve reaguje na problém zvaný Review Bombing Valve reaguje na problém zvaný Review Bombing
Platforma Steam má řadu svých problémů a mezi ně patří také Review Bombing, který znamená, že řada her se potýká se zkresleným skóre vypovídajícím o jejich kvalitě. Co nám k tomu může Valve říci?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Noctua uvádí dva nízkoprofilové chladiče pro AMD AM4 Noctua uvádí dva nízkoprofilové chladiče pro AMD AM4
Procesory Ryzen a APU Bristol Ridge budeme moci nově chladit nízkoprofilovými chladiči od firmy Noctua. Nejedná se o zbrusu nové modely chladičů, ale o vhodně vybavené dobře známé NH-L9a a NH-L12. 
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Superrychlý SSD disk Kingston DCP1000 s 6800 MB/s Superrychlý SSD disk Kingston DCP1000 s 6800 MB/s
Společnost Kingston začne i v Evropě prodávat superrychlý NVMe SSD disk DCP1000. Rychlost čtení má dosahovat neuvěřitelných 6800 MB/s a zápis nebude o moc zaostávat. Hovoří se o kapacitách až do 3,2 TB.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
NASA podpořila projekt malého vesmírného teleskopu pro hledání planet NASA podpořila projekt malého vesmírného teleskopu pro hledání planet
Soukromá organizace BoldlyGo Institute aktuálně shání peníze na vytvoření menšího vesmírného teleskopu, který bude mít jeden hlavní úkol, a sice hledat potenciálně obyvatelné planety u nejbližšího hvězdného systému. Nyní získala podporu NASA.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek