Baidu a Pony.ai mohou v Pekingu testovat robotaxi plně bez záložních řidičů
1.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Autonomní auta nejsou už jen pohádkou velmi vzdálené budoucnosti. Úplně vše ještě nezvládnou, ale je už několik nasazení, kdy vozy jezdí plně bez záložních řidičů. Nyní se to týká společností Baidu a Pony.ai v Pekingu.
Zatím si běžný spotřebitel může koupit vozy s jízdními asistenty 2. úrovně, jen v několika málo případech se dostalo už i na 3. úroveň autonomního řízení (SAE Level 3). Ve velmi omezeném množství případů je sice možné využít dokonce i 4. úroveň jako v případu Mercedesu-Benz na letišti ve Stuttgartu, běžně je ale 4. úroveň, která nevyžaduje pozornost řidiče, pro majitele vozů stále něčím nedostupným a asi to tak ještě nějakou dobu zůstane. O dost jinak je to ale na komerční bázi v případě robotaxi. Tady se naopak SAE Level 4 bez potřeby záložních řidičů rozšiřuje do stále většího počtu lokací a jednou z nich je čínský Peking.
Zde byla v říjnu 2021 otevřena Beijing Intelligent Connected Vehicle Policy Pilot Zone, která má rozlohu 20 km2, a kde se mohou testovat autonomní auta. Projekty mají 3 fáze, přičemž v té první není nikdo za volantem, ale musí být bezpečnostní operátor na sedadle spolujezdce. Druhá fáze ho přesouvá na zadní sedadlo a ve třetí fázi pak ve voze není nikdo. Dohled nad vozem pak probíhá čistě vzdáleně. A právě do této třetí fáze se nyní v Pekingu dostaly společnosti Baidu a Pony.ai.
V případě Pony.ai byla společnosti udělena taxikářska licence v dubnu 2022, v červnu 2022 se dostala do 2. fáze s operátorem na sedadle spolujezdce a možností vybírat za jízdy poplatky. Listopad 2022 přenesl operátora na zadní sedadlo a nyní na přelomu roku 2022 a 2023 operátor z vozu mizí úplně a vozy jsou autonomní na 4. úrovni. Pony.ai testuje plně autonomní vozy také v Kantonu.
Druhou firmou, která toto povolení obdržela, je Baidu. To už takové vozy testuje v Čchung-čchingu a Wuhanu, kde mohou jezdit po plochách o rozloze stovek km2. V roce 2023 chce mít Baidu v čínských ulicích dalších 200 autonomních vozů. Pokud jde o Peking, zde budou obě dvě firmy provozovat 10 autonomních aut.