reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Bude nový Xbox a PS5 mít GPU výkonnější než RX 5700 XT?

31.12.2019, Jan Vítek, aktualita
Bude nový Xbox a PS5 mít GPU výkonnější než RX 5700 XT?
Jensen Huang se nedávno chlubil, že jeho NVIDIA má na trhu karty, které jsou podstatně výkonnější než APU chystaná pro nové konzole Xbox a PlayStation. Problém ale je, že na otázku jejich výkonu ještě nemáme uspokojivou odpověď. 
Bezpečně víme, že konzole Xbox a PlayStation 5 chystané pro příští rok budou opět vybaveny APU od firmy AMD a tato APU budou založena na procesorové architektuře Zen a grafické Navi. A jak tvrdí Jensen Huang, skutečně lze očekávat, že tato APU nebudou mít tak výkonnou grafiku, jakou mají moderní RTX 2000 v těch lepších verzích. To je ostatně logické, když do jejich řad patří i RTX 2080 Ti, karta s oficiální cenou 999 dolarů. Ostatně to je částka, do níž by se vešly i dvě herní konzole, pokud budeme očekávat, že Sony a Microsoft je nabídnou za očekávané ceny (PS4 stála 400 USD a Xbox One 500 USD). 
 
 
Zůstává ale otázka, jaký výkon, a to především ten grafický, můžeme od nových APU od AMD očekávat. Velice pravděpodobně se bude v PS5 a Xboxu lišit a nemusí platit, že dražší konzole bude mít vyšší výkon. Ostatně PS4 byla zároveň levnější i výkonnější, ale na tom ve světle herních exkluzivit a celkové nabídky dané platformy ani moc nezáleží. 
 
Nyní však lidé Digital Foundry (součást Eurogameru) tvrdí, že dokázali z nezávislého zdroje ověřit informace právě o čipech AMD chystaných pro nové konzole. Někdo z AMD totiž měl použít GitHub pro uložení některých testovacích dat týkajících se chystaných APU, a to jak desktopových a mobilních pro PC, tak jistého čipu zvaného Oberon. Ten by se měl uplatnit v PS5 a také unikly informace o APU pro Xbox. Lze z nich vyvodit následující: 
 
 
Dle očekávání tu máme po osmi jádrech Zen s SMT, což prostě odpovídá jednomu čipletu nebo jednomu čipu Zeppelin v případě starších procesorů AMD. Navíc i starší konzole mají osm procesorových jader, takže to není překvapivý údaj. 
 
Co se týče integrovaného GPU, to vypadá velice zajímavě právě v případě Xbox, neboť se píše o 56 CU na cca 1700 MHz, zatímco pro PS5 platí 36 CU na cca 2000 MHz. I to je velice slušný pokrok oproti PS4 Pro, kde je sice stejný počet CU, ale jednak ještě starší architektury, která nemá tak vysoký výkon jako Navi a pak jde o takt 911 MHz, čili ani ne poloviční. Ovšem 56 CU i na nižším taktu 1700 MHz je zcela jiná kategorie, však jde o 3584 Stream procesorů a o více než polovinu vyšší výkon ve srovnání s Radeonem RX 5700.
 
Tomu by víceméně odpovídala i propustnost pamětí GDDR6 na 560 GB/s, zatímco PS5 má udávanou propustnost 448 GB/s (možná však 512 GB/s), která plně odpovídá kartám s Navi 10. Pokud by Microsoft měl využít běžné 256bitové rozhraní, znamenalo by to pro paměti propustnost 17,5 GT/s na pin. Ovšem také může jít třeba o 320bitové rozhraní a pak už by stačily dnes využívané paměti se 14 GT/s na pin. 
 
Můžeme se také zamyslet nad tím, jak velké a složité by APU pro nový Xbox mohlo být. Samotných osm jader Zen 2 má cca 4 miliardy tranzistorů a pro jedno CU Navi pak potřebujeme asi čtvrt miliardy tranzistorů, čili pro 8jádrové APU s 56 CU to je až 18 miliard tranzistorů, a to je třeba počítat ještě s I/O, takže reálně to může být cca 19 miliard tranzistorů na čipu o velikosti mezi 400 a 500 mm2, který asi nebude levný. Ale jde o velice hrubé počty, takže si počkejme na potvrzení či vyvrácení výše uvedených specifikací.  


reklama