reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Čínský "hyperloop" porazil dosavadní rekord maglevů, překonal 623 km/h

5.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Čínský "hyperloop" porazil dosavadní rekord maglevů, překonal 623 km/h
Čína neopustila myšlenku rychlovlaků jezdících v tunelech ve vakuu a podařilo se jí posunout laťku opět o něco výše. Překonala stále poměrně čerstvý rekord z konce loňského roku, který činil 623 km/h.
Hyperloop nevypadá, že by se měl dočkat brzké realizace, pokud vůbec. Nedávno totiž společnost Hyperloop One oznámila, že s vývojem končí. Konkurenční HyperloopTT na projektu sice stále pracuje, moc konkrétního toho ale nevíme. Čína naproti tomu sice z dokumentů Elona Muska (a zvoleného jména) nevychází, ale myšlenku rychlovlaků jezdících ve vakuových trubicích neopustila a zdárně je vyvíjí dál. Konkrétně jde o projekt maglevů od China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), který překonal nedávný rychlostní rekord.
 
Zde připomeňme krátkou historii rychlostních rekordů, kdy ho na ocelových kolejích drží francouzské TGV už od roku 2007 s rychlostí téměř 575 km/h. Tento vlak ale nedosáhl na v té době už 4 roky starý absolutní rekord z roku 2003 daný japonským maglevem s rychlostí 581 km/h. Ten se postupně dařilo vylepšovat a v roce 2015 se Japoncům povedlo dosáhnout 603 km/h. Čína nicméně v říjnu loňského roku oznámila dosažení rychlosti 623 km/h pomocí maglevu a nyní měla dosáhnout ještě vyšší rychlosti. Problémem je, že nevíme přesně, kolik to bylo. Jedinou informací tak z tohoto pohledu je to, že to překonalo rekord z října a že mělo jít o významný posun.
 
To zajímavé na tom je zde hlavně to, že technologie se na rozdíl od Hyperloopu nadále aktivně vyvíjí a jde kupředu. Trubice měla délku 2 km, byla v Datongu v provincii Šan-si dostavěna v loňském listopadu. Zde připomeňme, že plán Číny z roku 2017 je dosáhnout rychlosti cca 1000 km/h v případě první generace, která by měla spojovat Šanghaj a Chang-čou (175km trasa by mohla zabrat jen 15 minut). Počítá se s tím, že by se tak mohlo stát v roce 2035. Další generace by měly být ale ještě rychlejší, hovoří se o 2000 km/h u té druhé a dokonce 4000 km/h u té třetí. To jsou velmi ambiciózní plány.
 
Zdroj: interestingengineering.com, ilustrační foto (scmp.com)


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama