reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Nejnovější komentáře
"z pravěku se to dostalo do stavu, že nebýt nových verzí OS, lidem mobil vydrží 6​­-7 let s výjimkou nehod­"

Tak to některé vydrží i dnes. U Applu tohle bylo v podstatě standardem ­(a začíná se to dostávat i na Android­), týkalo se to zejména iPhonu 6S­/SE, který dostal celkem 6 upgradů iOSu ­(iPhone 6 na tom byl o něco hůře­), a tohoto se to drží dodnes. A otázkou je to, nakolik je ta nepodpora nových verzí OS dána skutečnými potřebami aplikací a kdy ne.

Třeba nové Mapy.cz už na iOSu 15 nefungují, z nevysvětlitelného důvodu nejsou schopny nejenže aktualizovat mapy, ale dokonce ani online ukazovat ty aktuální. Co tak úžasného je na iOS 16, aby to nebylo schopno ukázat aktuální mapu staženou mapu a proč to online stahuje rok starou, je mi záhadou.
Odpovědět0  0
"Vubec nesdilim paniku, ze nV trh consumer GPU opusti­"

Tak k tomu není žádný důvod a ani si nejsem vědom, že by se o tom někdy mluvilo.

"Tady pro zmenu pomer 9:1 AI vs GPU neznamena, ze to pro firmu neni vysoce ziskova zalezitost. Je to jeden z piliru firmy, vyrostla na nem a slouzi k diverzifikaci portfolia.­"

Tak ono když se člověk podívá na podrobnější výsledky, tak i ty spotřebitelské GPU mají velmi vysoké marže ­(ne tak jako AI, ale pořád jsou to desítky procent­). Od příštího roku se dá očekávat ještě začátek nástupu do Windows PC se svými ARMy, takže další nemalý trh, a kdo ví, kam se dostanou autonomní auta a výpočetní HW pro ně ­(zatím je to jen velmi malá divize­).
Odpovědět0  0
High end grafika je xx80 řada. 4090 je kategorie sama o sobě. Tam už to vychází skoro stejně ­- blížíme se 27000.
Jo, je to pravda, jsem starší a tahám sem pravěk ­- ale ten kontext mi přijde dobrej k tomu, abychom zjistili, že dřív byla grafika co dva roky za nižší cenu prostě nutnost ­(jak psal iocz­). Dnes co 6 let za cenu, která se blíží těm 3 nákupům dříve. Psal jsem jinde ve vlákně, že výrobci si prostě delší použitelnost uvědomili a napálili ceny, aby pokryli výpadek příjmů co dva roky.

Bazarování komponent je vlastně eco­-friendly a teprve k nám dorazilo, venku to frčelo vcelku masivně už pěkných pár let.

Nakonec trochu OT úvaha:
Co se týče toho pomalejšího růstu výkonu ­- souhlasím s tím, že HW výkon už roste pomaleji. Spíš ho ale brzdí SW ­(ne­)optimalizace. Nebýt Microsoftu a neustálého HW pokroku, už dnes a na současném železe bychom možná měli reálně vypadající hry ­(myslím skutečně reálně­), protože by všichni museli optimalizovat o sto šest. Pokud by vývoj zamrzl ­- např. se nepovede výzkum grafenových tranzistorů a dál než na 1 nm se s křemíkem nedostanou ­- začnou a­) optimalizovat výrobci HW, ale hlavně b­) výrobci SW. To by byl řádnej veletoč. Viz MS office či Win 11 ­- neskutečný, jak dementně HW nenažraný to je ­- aby to nutilo k tej obměně ­(samozřejmě zabaleno v ekokrabičkách­).

Jenže kdyby skutečně nastoupily masivní optimalizace ­- pak by výrobci HW neměli co žrát, lidem by vše vydrželo 10 let, než by umřel křemík ­(takže by to muselo stát 2x 4090, aby co žrát měli­). Proto je tam status quo a ženou se další HW aktualizace, které brzdí neodladěný SW, který nemá nikdo motiv ladit, protože roste výkon HW ­- všem to takhle vyhovuje. Už aktuální 6­-7 letý cyklus obnovy u 80­-90 % sestav ­(spekulativní číslo­) mainstreamu musel výrobce naštvat, rozšiřování trhu to nestihlo pokrýt. Tak zvedli ceny.

Podobné věci se odehrály u mobilů ­(z pravěku se to dostalo do stavu, že nebýt nových verzí OS, lidem mobil vydrží 6­-7 let s výjimkou nehod­). Tak se několik let zpátky zvedly ceny vlajek o polovinu. Mobilní trh se ale rozšiřuje o řád rychleji, než PC, takže to výrobce tolik nebolí u průměrných modelů ­- hojí se na nových trzích a zákaznících. Dnešní neustále nové verze mobilních OS vnímám už vysloveně jako nástroj SW zastarávání, vše by šlo vyřešit jen aktualizacemi a bezpečnostními záplatami dejme tomu Android OS 10.0...
Odpovědět0  0
A kedy ze sa predavala 9800GTX za 5500,­-KC? Resp. kolko rokov po uvedeni na trh? GTX8800 sa predavala za nejakych 14k, to len pre obraz, a to ze si kupil vybehovy model po x rokoch od uvedenia na trh, neprezentuj ako realdeal.
Ja som za nu vysolil 18000k
Potom na to hned 280GTX za 28k +
Odpovědět1  0
nechápu, docela rozporujete své tvrzení.
"je potřeba ty ramky dát na druhou stranu desky a ještě víc tak zkrátit cestu k CPU­"
nyní jsou vedle cpu, když je dají na druhou stranu mobo budou dále od cpu.
"Případně dávat nějaký pidi ramky kolem socketu co by se chladily stejnym chladičem jako CPU­"
toto nevím, máte doporučení apple, x86 je právě velmi přívětivý k upgradum
"Současnej ATX standardje je už zombie­"
zase apple, ten nemá problém, zahodím veškerou kompatibilitu a jede se na novo. Už to tak udělal několikrát, zkuste jako já opravovat pc a přijít k člověku a říct mu, vaše pc má už pět let sice vám naprosto dostačuje ale aby jste tam dal ram za cca 1500Kč, musíte si koupit nové pc za 50000Kč, určitě ta osoba bude nadšená z toho co říkate
Odpovědět4  1
Prave že prva je RTX5090, len že prve karty idu pre AI a potom zmätky čo sa zvyšia pôjdu pre hračov :­) Pre AI idu plne odomknute cca 24 600SP 512 bit a pre hračov ostanu zmetky cca 18 000SP 384 bit
Presne takto to bolo aj s RTX4090 pre AI išli plne odomknute cca 18 100SP 2x viac pamate spotreba 300W za cca 20 000dolarov.
Odpovědět0  0
V pořádku, můžeš si koupit MAC
Odpovědět1  2
Je to neskutecnej vysledek. Dival jsem se na pomer dluhu vuci hotovosti, nV ho ma dokonce mensi nez apple. Hodnota akcii je jedna vec, spousta firem ji ma neumerne prefouknutou. Druha jsou penize v baraku.

Vubec nesdilim paniku, ze nV trh consumer GPU opusti ci ho bude sidit­/prepali ceny. Tady pro zmenu pomer 9:1 AI vs GPU neznamena, ze to pro firmu neni vysoce ziskova zalezitost. Je to jeden z piliru firmy, vyrostla na nem a slouzi k diverzifikaci portfolia. Huang je pragmatik a pojede dal oboje ­(a prida ARM a cpe se k firmam dodavajicim kvantove vypocetni systemy­). Vi, ze AI jede sinusoidou nahoru, ale ze se trh jednou nasyti a pak to zacne padat na obvykle generacni vymeny.

Dokonce bych si i zaspekuloval, ze dlouhe cekaci doby jsou tvoreny nedostatkem tsmc a pouzdricich kapacit jen castecne. Hlavni slovo ma Huang, kterej chce rust rozprostrit do nekolika let, aby zplostil tu krivku a mezitim portfolio rozsiril o dalsi pilire a obrat tak stabilizoval.

Smat se kozenakovi muze kde kdo, ale je to bez debaty technologickej a byznysovej genius ­(vzacny kombo­) minimalne srovnatelnej s Muskem, navic mi prijde, ze ma mene tech svihlejch stranek.
Odpovědět0  0
No tak se na to podíváme, highend grafika v roce 2008 ­- do 10 000 Kč, plat dejme tomu 15 čistýho, dneska plat 30 čistýho a highend grafika stojí 50. To pořád nevychází. Jasně, díky zpomalování vývoje ten hardware může vydržet dýl když člověk udělá nějaký ústupky, ale jde o to že dřív prostě ta nová generace přinášela třeba dvojnásobnej výkon za stejnou cenu, jak už jsem psal, když koupim grafiku za stejnou cenu jako před 5 lety, tak bude mít jenom nepatrně vyšší výkon, spíš skoro stejnej a to je fakt tragédie. Od roku cca 2016 každá moje nová grafika stojí 2x víc než ta předchozí a tenhle trend musí už přestat, protože už to dál násobit nejde, jako 30+ za grafiku fakt nedam, i když bych mohl, ale prostě odmítam to za to zaplatit.
Ty sem taháš devadesátky, ale to je PC pravěk, přece si musíš pamatovat kam se to vyvíjelo a kam se to dostalo tak mezi lety 2006­-2010, hardware byl tak levnej že lidi použitý komponenty házeli z okna a ani se to nesnažili prodat, dneska se vesele kšeftuje s 5­-7 let starejma grafikama a lidi za to chtěj tisíce a někdo to dokonce kupuje, to je fakt komedie.
Odpovědět0  0
To je ale jenom část pravdy, to bylo v době toho brutálního vývoje mezi lety 99 ­- 2004, pak se to na dlouhý roky ustálilo na DX9 a i první DX9 hry furt měli kompatibilitu s DX8 grafikama ­(FarCry a podobně­). DX10 většina lidí odignorovala a až tak do roku 2012 jelo skoro všechno pod DX9.
Myslim že současnej hardware je superiorní, problém jsou zprasený hry, kdy na stejnou grafiku jako by měl první FarCry bys dneska potřeboval RTX 4080 úplně bezdůvodně. Vem si na čem tenkrát jel Crysis, já to dohrál na Celeronu D a GeForce 7600GT do AGP slotu a jak ta hra furt vypadá po víc než 15 letech, je to fakt komedie kam se to vyvinulo. Od roku cca 2014 stejná grafika, ale nároky trojnásobný, nebejt funkcí jako DLSS tak si nikdo nic pořádně nezahraje. A je rok 2024, nebudu hrát v rozpixelovanym full hd jak před 15 lety. :­-D
Odpovědět0  1
Současnej systém s klasickejma slotama už doslohuju, i kvůli obludnejm CPU chladičům, je potřeba ty ramky dát na druhou stranu desky a ještě víc tak zkrátit cestu k CPU a zlepšit přístupnost. Případně dávat nějaký pidi ramky kolem socketu co by se chladily stejnym chladičem jako CPU. Současnej ATX standard je už zombie a nechápu proč to udržovat při životě, někdo by měl rozhodnout že od nějaký generace se to už hodí do koše a pojede se na novo, protože je to už fakt potřeba. Mam dost starýho hardwaru, nepotřebuju kompatibilitu se 20 let starejma skříněma a podobně.
Odpovědět0  4
27490,­- za Gainward 4080 Super, co ji nepiskaj civky podle infa na foru PCT i jinde. Je to highend ­(4090 je enthusiast level a do klasickyho trideni ji odmitam zarazovat­). A vydrzi celou 5.x a mozna i 6.x generaci unreal enginu, coz muze byt i celou pristi generaci konzoli.

Je to palka jednorazove, o tom zadna, ale kdyz si vezmete, ze s moji GTX 1080 ­(bez Ti, release 2016­) az posledni rok narazim na limity, neni to tak hrozne. Nekdy od rady 980 se zacala doba pouzitelnosti kazde generace brutalne prodluzovat.

To same CPU ­- napr. 6 a vice jadra s HT od 9.generace intelu proste porad utahnou nejnovejsi pecky na pohodu, driv ten procesor fyzicky umre, nez ze by nestihal hry... Jen se clovek nesmi honit za zbytecnymi 200+ fps ­(kdyz existuje vec jako celkovy system input lag, ktery do toho stejne hodi vidle vysokym cislum navzdory­).
Odpovědět0  0
Naprosty souhlas. Podle meho tyto pocity zpusobuje vyse castky na jednorazovy nakup plus tendence lidi ignorovat inflaci a rust mezd ­(medianu, prumer je objektivne mimo­).

Lide si bokem kazdy rok samozrejme neodlozi celkem smesnych 4800 ­(400 mesicne­), aby si jednou za 6 let koupili ekvivalent 4080. Leknou se castky 28000, ktera je ale blizko dobovych 10­-12000 za voodoo 2. Pricemz realne mzdy vrostly o dalsi 1,8 nasobek. I ja osobne porad vnimam ­"litr­" jako nejaky peniz pro kazdodenni nakup napriklad, ale pritom jsou to nejake tri stovky pred 25 lety.

Podle meho nazoru je pomale moralni zastaravani komponent jednim z hlavnich duvodu skokoveho zvyseni MSRP po splasknuti coin+covid bubliny. Proste vyrobcum doslo, ze cyklus se prodlouzil. Je to dost opomijene vsemi analytiky i novinari, Vy jste tu uderil hrebik na hlavicku.

Misto volby vyrabet zmetky s zivotnosti 25 mesicu si vyrobci zvolili zvyseni cen ­(ano, vstupy take podrazily, ale marze vzrostly vice­). I lide se 4k monitory mohou v pripade ztraty vykonu a nedostatku prostredku stale hrat naplno ve fullHD. Proste napr. po 4 letech jen prepnou na nizsi rozliseni, ­(nebo zapnou dlss­/fsr­) zabori se hloubeji do kresla a jedou dal, i kdyz si zanadavaj, jakej nesmysl stoji nova 80 rada od nV.

Sam jsem ukazkovej priklad ­- dojizdim GTX 1080 a teprve nyni narazim na problemy a premlouvam se, abych vydrzel jeste do 5080 ­(i kdyz me na 4080 super svrbi prsty uz nyni­).
Odpovědět0  0
Pokud nechapes rychlost procesoru­/radice pameti­/pameti je svazana.
Odpovědět1  0
Pindo Cina ma dnes vlastni vyvoj vlaknovych laseru a BBO , KDP a dalsich optickych prvku diky kterym se dosahuje 2,3,4 harmonicka, https:­/­/www.tsinghua.edu.cn­/ rada dalsich vysokych skol dnes stavi zaklady budoucnosti!
Odpovědět0  0
Tak ze top produkt prekonava produkt v cene 1­/10, hmmm.
Odpovědět0  0
Predpokladam ze zaklad se tyka vlnove delky , prozatim jsou pouze bezne dostupne lasery 266 nm. Z vlnove delky vyplyva nejmensi bod ­(kresba)
Odpovědět0  0
Ramky jsou rychlejsi, nez zvlada procesor? Kdyby to byla pravda, ta procesor nepotrebuje mezipameti ­(cache­).

Navic neni rychlost jako rychlost. podstane je hlavne zpozdeni ­(latency­) pristupu do pameti a to je zpusobem provedeni sbernice mezi ram a cpu ovlivnovano velmi silne. Proto jsou schopny blizko pajene pameti lpddr dosahovat s mensim prikonem stejnych, nebo lepsich rychlosti a zpozdeni nez sodimm ddr.
Odpovědět4  0
ale zapomínáte na jednu věc dřív sem si koupil GK za 6000kč a za dva roky už jsem si na ní nic nepustil protože nové hry chtěli direkt x 9 a né 8.1 tak že smůla nebo třeba nový shader model atd. nová karta byla zase 2x rychlejší a stará na vyhození po dvou letech. Dneska koupíte grafiku za 15 000 a po 5 ti letech na ní normálně můžete hrát všechno i nové hry a pokud už vám nebude stačit pořád jí mužete posunout někomu dalšímu kdo hraje full hd a nebo se spokojí se středními detaily. Dneska běžně servisuju PC kde je i 6 let stará GK a zahrajou si ty lidi i nové věci. Dřív absolutně nemyslitelné nové jste prostě ani nepustil nebylo direkt x atd. Dneska ty kraty mají až 3x delší životnost a pro FHD hráče stačí karta za pár korun pro 2K hraní stačí také výrazně levnější karta dokonce ani na 3K jako širokáče 34­" stačí pohodlně karta jako 7800XT 7800 GRE nebo 4070 ti super atd. 4080 využije opravdu až člověk pro 4K ale 4K jde i na 4070ti uplně v pohodě provozovat.
Odpovědět3  0
Ona je ta cena prakticky +­- pořád stejná jaksi před 10 lety člověk vydělával výrazně méně než dnes. před 20 lety jsem kupoval GK kolem 8000kč a levné to opravdu nebylo průměrná mzda byla kolem 17 200 kč dneska GK 20 000 kč ale mzda vyskočila na 44000 kč tedy mzdy jsou 2,55x vyšší a cena grafiky je 2,5x vyšší taky tak že vlastně karta za 20 dneska je stejně drahá jako karta za 8 před 20 lety. A neargumentujte prosím že průměrnou mzdu nemá každý před 20 roky si taky každý nemohl dovolit mít kartu za 8000.
Odpovědět3  0