reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Facebook a Oculus VR: příliš brzy hodnotit?

27.3.2014, Jan Vítek, aktualita
Facebook a Oculus VR: příliš brzy hodnotit?
Včera oznámená akvizice společnosti Oculus VR, kterou si za dvě miliardy koupí Facebook, vzbuzuje emoce veřejnosti i vývojářů. Jak už to bývá, ty jsou často značně vyhraněné a není divu, že za to může právě Facebook.
Asi nejvíce patrnou reakcí na akvizici firmy Oculus VR bylo zrušení projektu Minecraft pro Oculus Rift, přičemž důvodem bylo i to, že tvůrce Minecraftu prostě nemá rád Facebook. Do toho se navíc přimíchal fakt, že Oculus začínal jako tzv. kickstarter, čili projekt financovaný širokou veřejností, která mezi sebou vybrala téměř 2,5 milionu dolarů, což činí přibližně 250 dolarů na jednoho přispěvatele. Když se to spojí s negativním vztahem k Facebooku, pak není divu, že takový přispěvatel je mírně řečeno zklamaný.





Nicméně každému musí být jasné, že takovýto ambiciózní projekt jednoduše musel vzbudit zájem u nějaké velké firmy, která větřila úspěch a chtěla brzy nastoupit do rozjíždícího se vláčku. Tou firmou se stal Facebook a prozatím je velmi brzy na to, abychom hodnotili, zda to je dobré či špatné pro Oculus a uživatele včetně původních přispěvatelů. Ti tak mohou zatím jen myslet na to, že někomu pomohli k velmi slušnému zisku.

Vedle autora Minecraftu je tu také dost jiných vývojářů, kteří naopak věří, že Oculus Rift pod křídly Facebooku bude lepší a tato firma se zasadí o to, aby se headset dostal k co největšímu počtu uživatelů. Však je logické, že o to musí jít Facebooku především, když o VR sadách mluví jako o budoucnosti komunikace a zábavy. Mezi nadšené vývojáře patří třeba Tim Sweeney, zakladatel Epic Games, který dodal, že pro dosáhnutí významného úspěchu by se z Oculus VR musela stát velká společnost, popřípadě se musela stát součástí nějaké jiné velké společnosti, což se právě stalo.

Markus "Notch" Persson stojící za Minecraftem je znepokojen tím, že ve hrách vyvíjených pro Facebook byl dříve nebo později prosazen sociální aspekt, což je změnilo k nepoznání. Nicméně jiní poukazují zase na aplikace Instagram a WhatsApp, do nichž jejich nový majitel, čili opět Facebook, téměř nijak nezasáhnul a ponechal jim vlastní směr vývoje.





O tom mluví také zakladatel Oculusu VR, Palmer Luckey, který uvedl, že jeho firma bude i nadále pracovat samostatně a zůstane v podstatě nezávislá. A krom toho můžeme vidět jako pozitivní i to, že pro Oculus VR pracuje i John Carmack, který na konci minulého roku opustil svou firmu id Software, jež přinesla hernímu světu mnoho herních hitů i velmi úspěšných a pokrokových enginů. To ale nic nemění na faktu, že Oculus VR a Facebook jsou přeci jen firmy s rozdílnými cíli. Začaly se tak objevovat nepotvrzené zprávy, že Facebook chce předělat design headsetu Oculus Rift, a to včetně jeho rozhraní, ovšem to bylo firmou ihned popřeno.

To jsou tedy spíše jen typické kachny, které mají za úkol jen pozvednout znepokojení. Celá věc může dopadnout nakonec tak, že lidé z Oculus VR budou dělat to, co doposud, akorát budou mít k dispozici více prostředků, jak podotkl E. McNeill, vývojář Darknet, jedné z nejočekávanějších her pro tento headset.

My, jako koncoví zákazníci, můžeme být rádi především za to, že se na trh konečně chystá VR headset, který vypadá kvalitně, použitelně a nabídne snad i přijatelnou cenu. A s podporou bohatého Facebooku je šance na úspěch ještě větší.

Zdroj: Toms hardware, The Verge
reklama