reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vyhozené peníze - testery zdrojů za pár stovek Kč.

Sieben (513)|27.5.2008 22:43
Tak tadyk sou fotky co sem slíbil, za kvalitu se omlouvám, dělal sem to teďka narychlo:
IMG_4064.JPG IMG_4067.JPG IMG_4069.JPG IMG_4070.JPG
MirekK (106)|28.5.2008 02:38
[QUOTE=Sieben;126820]Tak tadyk sou fotky co sem slíbil, za kvalitu se omlouvám, dělal sem to teďka narychlo:[/QUOTE]

Tak bohužel, asi budeme muset zůstat u konstatování, že je to docela pěkný jednoúčelový voltmetr se "současným" měřením několika napětí, který umí zatížit nějakou větev (1, 2, 3 postupně ?) odporem 33?, tj. maximálně 360 mA na 12V, ale zase lepší něco než vůbec nic ...
mech13 (5526)|28.5.2008 08:00
[QUOTE=MirekK;126859][SIZE="1"]Tak bohužel, asi budeme muset zůstat u konstatování, že je to docela pěkný jednoúčelový voltmetr se "současným" měřením několika napětí, který umí zatížit nějakou větev (1, 2, 3 postupně ?) odporem 33?, tj. maximálně 360 mA na 12V, ale zase lepší něco než vůbec nic ...[/SIZE][/QUOTE]

pocitam spravne cca 4W?
-HoNY- (557)|28.5.2008 11:46
[quote=mech13;126870]pocitam spravne cca 4W?[/quote]
ano něco málo přes 4W na 12V, pokud by šlo o ostatní větve, tak méně.
KEOSAN (958)|28.5.2008 14:49
33? ?

Co by urobil mensi tuning na 100 ?, pripadne viac ? :)

Nebolo by tam uz nutne pridavat zataz napr. dalsie HDD ? :)

Sieben
ako si ho rozobral ? Pozeram, ze to nema srobiky, bude to tam nejak zaklapnute.
Pavel Boček (4169)|28.5.2008 15:23
Se 100? rezistorem bys měl 1,44 W...pro větší zátěž je třeba menší odpor. Ale pak už bys pomalu potřeboval pasivní chladič :runaway
KEOSAN (958)|28.5.2008 17:19
Skusil som z ATX zdroja odpajkovat 5W odpor. Jednu nozisku mal kratsiu, tak som na nu napajkoval sponku.
Potom som pokusne na univerzalny 230V AC/DC 12V zdroj pripol kable na ktore som dal ten 5W odpor. Premeral som merakom, spotreba bola 44W. Len ten spoj s cinom zacal za 5 sekund dymit a cin sa roztopil :D

Mozno, keby sa urobili povedzme pre 4x molexy, ze by sa kupili na ne redukcie a prirobili na ne 5W odpory
/povedzme na nejaku nevodivu dosku, napr. keramicku/. Dosticka by boli oprete, ci prilepena/prisrobovana o kocku pasivneho chladica. Na jednom molexe by bola rozdvojka. Jedna by sla do toho zariadenia a na druhej by bol 8cm vetrak, ktory by chladil ten pasiv. Vyzeralo by to ako z kazdej strany napajany CPU chladic. Cize 4x 44W /ci podla zapojenia 1,2,3,4 - by sa dalo zapajat 44,88,132,176W/.

Testovat by to stacilo chvilku povedzme 5-10 sekund, za tu dobu by uz clovek videl, ci to kolise, ci nie.

Pre efekt mozno este prirobit pre kazdy port jednu zelenu diodku :D
Pavel Boček (4169)|28.5.2008 18:09
Já bych si nebyl úplně jistý, že se čtyřmi 5W rezistory bude spotřeba zdroje 176 W :eek:

Těch 44 W bylo hlavně kvůli mizerné účinnosti (o tom jsem mluvil několikrát, při zatížení jedné větve, a ještě málo, tyhle staré no-name zdroje absolutně neodpovídají specifikacím, protože jsi je také nezatížil dle specifikací)...IMHO budou lepší ty žárovky, pokud bys chtěl rezistory, tak budou muset být na to uzpůsobeny (viz. ty -HoNY-ho s chladičem). Tvůj nápad je sice hezký, ale normální válečky nemáš jak uchladit, tam prostě nezajistíš dostatečný styk s chladičem. U žárovky se ti to změní ve světlo a o chlazení se nemusíš starat.
IXOXI (145)|28.5.2008 18:30
Teda, že se v tom někdo ještě vyzná. :)

KEOSAN:
Pro jiné hodnoty odporů stačí nastudovat ohmův zákon.
Odpory jsou i 10 a více watové.

PB:
U žárovky se ti na světlo přemění 5% energie... :) Zbytek se ti přemění na teplo, wolframový drát uvnitř má teplotu kolem 2000K může být i více.

Pro oba:
Zátež se dá chladit pasivně + ventilátory. A třeba takový měděný chladič udělá s teplotou divy. Pro měření spínaných zdrojů se více hodí spínaná zátež, inspirujte se třeba na žive.cz (Hony už tu dával i odkaz). Navíc spínaná zátěž půjde lépe uzpůsobit pro různé zatížení.
Pavel Boček (4169)|28.5.2008 18:38
[QUOTE=IXOXI;127048]PB:
U žárovky se ti na světlo přemění 5% energie... :) Zbytek se ti přemění na teplo, wolframový drát uvnitř má teplotu kolem 2000K může být i více.[/QUOTE]

Pravdu díš, ale pořád se žárovky nemusí chladit :) (tedy neviděl jsem žárovku s ventilátorem, rozhodně ne 50W).

No aale vzhledem k tomu, že už 5W odpor už se za pět sekund odpájel, tak co takový 50W ? To prostě bez chladiče nejde a pokud tam není z výroby (jakože u této hodnoty už by zase být měl), tak ale nevím, jak zajistit, aby s z válečku přeneslo teplo do rovné plochy (chladič) ? Tam je styčná plocha 00 nic...
Sieben (513)|28.5.2008 18:54
2KEOSAN: řídím se pravidlem: šroubky hledej pod nálepkama :thumb

2oba: a co takhle výkonnový odpor pánové? co si myslíte, že je ten 33ohm odpor? ;)
du zas do postele
hl.hl (1387)|28.5.2008 20:54
Zarovky se sice chladit nemusi, ale nechtel bych ji drzet zaplou v ruce. Ani tu 50W ne.:D
MirekK (106)|30.5.2008 00:18
[QUOTE=KEOSAN;127024]Skusil som z ATX zdroja odpajkovat 5W odpor. Jednu nozisku mal kratsiu, tak som na nu napajkoval sponku.
Potom som pokusne na univerzalny 230V AC/DC 12V zdroj pripol kable na ktore som dal ten 5W odpor. Premeral som merakom, spotreba bola 44W. Len ten spoj s cinom zacal za 5 sekund dymit a cin sa roztopil :D
...[/QUOTE]

[QUOTE=Pavel Boček;127051]...
No aale vzhledem k tomu, že už 5W odpor už se za pět sekund odpájel, tak co takový 50W ? To prostě bez chladiče nejde a pokud tam není z výroby (jakože u této hodnoty už by zase být měl), tak ale nevím, jak zajistit, aby s z válečku přeneslo teplo do rovné plochy (chladič) ? Tam je styčná plocha 00 nic...[/QUOTE]

Teda pánové, co to tu vidím ?
KEOSAN je šílený praktik, který nejprve vyzkouší nějakou zběsilost a až následně o ní občas i přemýšlí a Pavel Boček ho v tom ještě podporuje. :thumbdown
Nepřekvapilo vás oba náhodou, že se na rezistoru již po pár vteřinách odletoval přívod ? A že spotřeba zdroje 44W při zátěži "5W" je trochu moc ? To nebude chybou výrobce a chlazení, že se ten rezistor přehřál, ale KEOSANa, že jej přetížil !!! :mistake
Oběma vám asi unikla nikoliv nepodstatná informace, že rezistor se vyznačuje především svým odporem a až následně max. ztrátovým výkonem. Takže na tomto jmenovaném 5W rezistoru (určitě ve tvaru kvádru z bílé keramiky), bych si troufal odhadnout, bylo napsáno 4R7 5W :notsure, přičemž 4R7 není označení nějaké výrobní série, ale hodnota odporu 4,7?. Po připojení na 12V tak byl jeho ztrátový výkon cca 30W, tedy 6x více než maximální. :eek: To proto měl zdroj příkon 44W ! Velmi povedený nápad bylo také prodloužení přívodu kancelářskou sponkou, která je vyrobena z pevného, ale špatně vodivého železa a nikoliv mědi. A tipnul bych i na pěkný "studeňák" při pájení železa, takže nic jiného než roztavení tohoto spoje nemohlo následovat. :runaway

Co se týče 50W nebo třeba i 100W rezistorů, jsou většinou konstruovány jako poměrně velké trubice (?30 x 200 mm) z keramiky ovinuté odporovým drátem, přičemž u těchto výkonů výrobce doporučuje, aby byl tento válec provozován na stojato a mohl tak jím i kolem něj přirozeně proudit vzduch. O tom, že je maximální povrchová teplota takového rezistoru někdy i 200°C ani nemluvě. Rezistor s integrovaným chladičem jsem tedy ještě opravdu neviděl (vzhledem k teplotní roztažnosti kovového chladiče by hrozilo poškození vinutí z odporového drátu a současně i izolace drátu oproti chladiči). Prostě keramika s minimální teplotní roztažností a dostatečnou plochou je osvědčené řešení ...
r34ktor (7477)|30.5.2008 01:56
[QUOTE=MirekK;127570]KEOSAN je šílený praktik, který nejprve vyzkouší nějakou zběsilost a až následně o ní občas i přemýšlí[/QUOTE]
No, pod pojmem "šílený praktik" si představuju úplně někoho jiného. Ne člověka, jenž se vrtá ve zdrojích, ale dělá mu problém i Ohmův zákon. :thumbdown :runaway

[QUOTE=MirekK;127570]Co se týče 50W nebo třeba i 100W rezistorů, jsou většinou konstruovány jako poměrně velké trubice (?30 x 200 mm) z keramiky ovinuté odporovým drátem, přičemž u těchto výkonů výrobce doporučuje, aby byl tento válec provozován na stojato a mohl tak jím i kolem něj přirozeně proudit vzduch. O tom, že je maximální povrchová teplota takového rezistoru někdy i 200°C ani nemluvě.[/QUOTE]
Tyhle macky jsme na škole používali v laboratoři k pokusům. Mají na sobě ochrannou mřížku, aby si ně nějakej "ynteligent" za chodu nesáhl. ;)



Co se takhle inspirovat přímo u výrobce: http://www.tesla-blatna.cz/cs/vyrobky-rezistory.php?
KEOSAN (958)|30.5.2008 09:34
[QUOTE=MirekK;127570]Teda pánové, co to tu vidím ?
KEOSAN je šílený praktik, který nejprve vyzkouší nějakou zběsilost a až následně o ní občas i přemýšlí a Pavel Boček ho v tom ještě podporuje. :thumbdown
[/QUOTE]

To bol nejaky 5W farebnym /tusim sivy/ povrchom a par farebnymi kruzkami,
ale v tvare diodky. Neobsahoval ziaden napis, len som ho premeral ohmmetrom.
Vypajkoval som ho zo stareho ATX zdroja. Hmm, mozno to nebol odpor, ale dioda...
Netajim sa tym, ze elektrika/elektronika neni moj obor.

Taketo pokusy vznikaju, ked sa clovek pyta v okoli skusenych ludi, ako urobit napr.
umelu zataz na zdroji jednosmerneho napajanie /napr. elektronikov, reviznych technikov atd./
a ti nevedeli poradit nejake rozumne riesenie. Takze medzi tym, nez si postavim nejaku
umelu zataz bud z 12V 50W ziaroviek, alebo rezistorov, hladalo sa este nejake lacne
riesenie, ako to urobit z nejakych odpadovych suciastok. Pritom vznikli rozne pokusy.

Napr. bol to taky pokus /zbytocne sa uz k nemu vracat/:

a/ to ze tam to pretazi a za chvilku tam bude vysoka teplota som vedel,
b/ to, ze sa ten spoj s najvacsou pravdepodobnostou roztavi, som vedel,
c/ to, ze to mozno vyhori s vysokou pravdepodobnostou, som vedel ;)
d/ ze je vacsia pravdepodobnost,moznost poskodenia zdroja /nejaky stary vyradeny, 200W EC som vedel a riskol/,


Otazkou pokusu bolo len, ze co ukaze za zataz merak, pri merani zdroja
a PLUS aky cas bude trvat, nez to dosiahne teplotu, ze sa cin roztopi, alebo
ten maly odpo vyhori.

Pripadne meranie teploty pyrometrom sa vzhladom na divanie sa na merak
v tak kratkej dobe nestihlo uskutocnit. Ale predpokladane zavery sa len potvrdili.
Odhadoval som to tak na 5 sekund. O sekundu som sa asi kopol... :D

Inac "dakujem" za ten cerveny bodik, za prejavenie maleho pochopenia pre badatelskeho ducha ;) :D

--------------------------
r34ktor
netajim sa tym, ze elektrika, elektronika neni moj obor. Kedysi som to prepocitaval jedna/dve.
Ale vrtat sa v tychto informaciach, uz ich mozog filtruje... :) Ked nieco neni dostupne, tak cloveku
casto neostava, len pustit sa do toho samemu. A casto potom z praktickeho pokusu vychadzaju zaujimave
vysledky, ktore vyvracaju rozne povery, predsudky a teorie :)

Ak ma, alebo mal niekto nejake dobre napady ako vylepsit, otestovat ten Delock III LCDP Power supply tester, tak sem s nimi. Uz davno to mohli mnohi urobit. Samozrejme okrem ludi, skeptikov, co ich predchadzajuce prispevky nepresvedcili, ze to neni iba vyhodenie penazi za nejaky smejd a ktori si myslia, ze to lepsie zvladnu otestovat spinkou a 100 korunovym voltmetrom... :) Nic v zlom, je to diskusia. Niekedy je dobre to trochu zamiesat, aby vznikli nejake nove, pouzitelne napady :)

Alebo kaslat na umelu zataz, postaci aj ozajstna. Postaci povedzme dvojnasobok redukcii s molex konektormi s rozdvojkou a zapoji sa na to povedzme 8-10,12 starych HDD :D
Pavel Boček (4169)|30.5.2008 14:18
[QUOTE=MirekK;127570]Co se týče 50W nebo třeba i 100W rezistorů...[/QUOTE]

Mno, já trochu pohledal a našel právě jen drátové...snažil jsem se najít výkonový rezistor klasicky válečkový (jaký -HoNY- postoval na první straně), mno, bohužel bezúspěšně, tak jsem to vzdal...rozměry nejsou zcela jasné, ale předpokládám, že bude poměrně malý, tj. dosáhne značné teploty ? Není pak problém s tím, že odpor s teplotou roste...?

Add odpor vs. ztrátový výkon...pravda, nenapadlo mne to a zpětným výpočtem mi vyšlo 30 ohmů, totální blbost :mistake

KEOSAN: klasický válečkový rezistor, proužky jsou označení parametrů, viz. Wikipedii. Nebo si můžeš změřit odpor ohmmemtrem, snad máš univerzální multimetr...?
r34ktor (7477)|30.5.2008 14:27
[QUOTE=Pavel Boček;127730]Mno, já trochu pohledal a našel právě jen drátové...snažil jsem se najít výkonový rezistor klasicky válečkový (jaký -HoNY- postoval na první straně), mno, bohužel bezúspěšně, tak jsem to vzdal...rozměry nejsou zcela jasné, ale předpokládám, že bude poměrně malý, tj. dosáhne značné teploty ?[/QUOTE]
V mém předchozím postu výše jsem na ně odkazoval...
Pavel Boček (4169)|30.5.2008 14:34
Nakonec, když se dívám na ty rozměry, tak ano, ten, kterýžto -HoNY- předváděl, by mohl být drátový, jen má na sobě prostě žebra....čekal jsem, že budou značně větší, ale 50W tmelené mají 80 x 24 mm, takže proč ne...
Sieben (513)|30.5.2008 14:38
[QUOTE=KEOSAN;127616]To bol nejaky 5W farebnym /tusim sivy/ povrchom a par farebnymi kruzkami,
ale v tvare diodky. Neobsahoval ziaden napis, len som ho premeral ohmmetrom.
Vypajkoval som ho zo stareho ATX zdroja. Hmm, mozno to nebol odpor, ale dioda...
Netajim sa tym, ze elektrika/elektronika neni moj obor.[/QUOTE]
já z tebe nemůžu, na jednu stranu se v tom hrabeš, jak kdybys to snad studoval a pak z tebe vypadne takováhle perla! :D
V příloze máš jednu z tabulek barevného značení odporů -> google
jednu dob sem to musel umět i nazpaměť :stupid

[QUOTE]
Alebo kaslat na umelu zataz, postaci aj ozajstna. Postaci povedzme dvojnasobok redukcii s molex konektormi s rozdvojkou a zapoji sa na to povedzme 8-10,12 starych HDD :D[/QUOTE]
- dobrej vtip, tahat v baťůžku 12ks starých HDD :D:D:D

myslím, že tu snad už většina lidí uznala to, co sem před pár příspěvky napsal (a doufal, že tím ta diskuze i skončí).

Líbí se mi an tobě, že se snažíš a vrtáš do toho, ale občas se už jen směju a nemám slov.


A správnej zátěžovej odpor tu nademnou taky napsotovali..to je správnej rezistor a ještě k tomu se mu může měnit jeho velikost! to je super věcička! jestli chceš odporovou zátěž, tak to by bylo ideální
barznacrez.gif
MirekK (106)|3.6.2008 00:40
[QUOTE=r34ktor;127582]...
Tyhle macky jsme na škole používali v laboratoři k pokusům. Mají na sobě ochrannou mřížku, aby si ně nějakej "ynteligent" za chodu nesáhl. ;)

Co se takhle inspirovat přímo u výrobce: http://www.tesla-blatna.cz/cs/vyrobky-rezistory.php?[/QUOTE]

Jo tyhle macky jsme opravdu používali ve školách, ale to už je opravdu síla. Ty jsou tak velké proto, aby se s nimi dalo dobře demonstrovat pokusy a stabilně manipulovat a přitom opravdu nehrozilo popálení nebo jejich destrukce. Výkonově bych je tipnul tak na 500 W, ale určitě ne přes ten běžec.

Jinak díky za odkaz na Teslu Blatná a musím uznat, že přestože jsem takové rezistory s Al chladičem už viděl v nejednom frekvenčním měniči nebo jiných průmyslových aplikacích :mistake, nějak jsem si to nespojil a při psaní toho postu se mi pořád vybavovaly jen ty keramické válce "Výkonové drátové rezistory tmelené" uvedené až na konci. Mám jich pár v šuplíku, a tak je mám před zraky asi častěji. Ty keramické rezistory zalité přímo od výrobce do hliníkového chladiče jsou samozřejmě modernější (a dražší) ...
KEOSAN (958)|3.6.2008 08:56
Tak som nasiel nieco take, co postoval -HoNY-.

Lenze, ktory z nich by bol na to vhodnejsi ? Ten prvy, ci ine ?
Cielom by bolo zatazit to povedzme na rovnych 50W /plus minus par percent/ pre 12V vetvu.

http://www.sos.sk/?str=371&artnum=67467
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=60860
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=67468

A ktory pre 5V vetvu ? Pri napajkovani na kontektor pouzit bezny cin, olovnaty, ci
skor nieco bezolovnate s vyssim stupnom tavenia ? Alebo by sa to tak az nezahrievalo, zeby
to neroztavilo spoje ?

-HoNY-mimochodom dobry tester, co ste si urobili na tie 200-300W EC zdroje. Mozes
ho blizsie popisat o trochu viac, nez v tom linku ?
r34ktor (7477)|3.6.2008 09:12
[QUOTE=KEOSAN;128874]Lenze, ktory z nich by bol na to vhodnejsi ? Ten prvy, ci ine ?
Cielom by bolo zatazit to povedzme na rovnych 50W /plus minus par percent/ pre 12V vetvu.
...
A ktory pre 5V vetvu ?[/QUOTE]
Použiješ Ohmův zákon. ;)

Pro maximální využití výkonového potenciálu daného rezistoru vychází následující:

12V (50W) -> 2,88? -> zvolíš nejbližší vyšší dostupný
5V (50W) -> 0,5? -> zvolíš nejbližší vyšší dostupný
Martin Šejnoha (255)|3.6.2008 17:42
Pokud by někdo chtěl ověřit přesnost téhle hračky tak může u mě... mám k dispozici přesný kalibrátor Fluke 5101B a multimetr Agilent 34401A 6,5digit. :idea
Sieben (513)|3.6.2008 20:18
[QUOTE=Martin Šejnoha;129006]Pokud by někdo chtěl ověřit přesnost téhle hračky tak může u mě... mám k dispozici přesný kalibrátor Fluke 5101B a multimetr Agilent 34401A 6,5digit. :idea[/QUOTE]

To je lákavější než pozvání na sbírku motýlu :inlove :D
možná že bych se s tím někdy stavil...ale dřív jak za měsíc ot nevidím:( ale zkus na to nalákat i nějakou kočku:D:thumb
KEOSAN (958)|13.6.2008 09:12
Tu je trosku podrobnejsi manual k tomu testeru, nachlp podobnemu Delocku s LCD displejom.
http://www.lindy.co.uk/lindyshop/manuals/43058v2.pdf

Pisu tam napr. o tolerancii Power Good od 100 do 900ms.

Vcera som si mal moznos vyskusat prave testovanie Power Good - skusil som zdroj
QMS-KYP 350W, len tak preventivne otestovat na jednom PC /kde to zatial
cca 18 mesiacov slapalo OK/. Zdroj bol vsak o nejaky ten rok dva starsi.

Otvoril som zdroj a tam 4 vydute vacsie z mensich kondikov. Otestoval som zdroj,
hadzal 530ms PG, lenze PG preblikavalo, ze tam je chyba. Ostatne hodnoty vyzerali stabilne.
Bolo to merane pod zatazou 4xHDD, takze zataz pri startovani mohla byt ta 70-80W a v klude
tak 40-45W. Myslel som, ze je to jasne - vymenil som pokusne tie kondiky za novsie.
Chcel som len skusit, ci to pojde opravit, pretoze k tejto znacke zdroja nemam doveru.
Vsade kde bola, boli vacsinou problemy, nestabilita, vyduvanie kondikov na doske...

Takze vymenil som kondiky, premeral a to iste. 530ms PG a preblikavalo. Tak som to uz
nechal tak, evidentne dost podivne urobeny navrh zdroja, asi aj setrili na dalsich suciastkach...
Potom som si povedal, ze aspon zrecyklujem ostavajuce kondiky. Odpajkoval som taky modry
mensi, Fuhjyyu a hnes som si spomenul na varovania :) Toho Fujtajblu som sa uz radsej
nechytil a na recyklaciu pouzijem nieco ine. Teraz musim este porozmyslat, kde by este tieto
zdroje mohli byt - bude sa to tykat asi celej znacky, modelov - podobne problemy.
IXOXI (145)|13.6.2008 09:27
[QUOTE=KEOSAN;131718]Tu je trosku podrobnejsi manual k tomu testeru, nachlp podobnemu Delocku s LCD displejom.
http://www.lindy.co.uk/lindyshop/manuals/43058v2.pdf

Pisu tam napr. o tolerancii Power Good od 100 do 900ms.


[/QUOTE]

permisible range znamená přípustný rozsah pro měření, od zobrazovených hodnot se liší, aby se zachovala "vysoká" přesnost resp. tolerance naměřených hodnot, bohužel pro P.G. tam tolerance není udávaná
KEOSAN (958)|13.6.2008 09:43
[QUOTE=IXOXI;131723]permisible range znamená přípustný rozsah pro měření, od zobrazovených hodnot se liší, aby se zachovala "vysoká" přesnost resp. tolerance naměřených hodnot, bohužel pro P.G. tam tolerance není udávaná[/QUOTE]

Aha, dobre vediet. Dik za upozornenie.

Skusal som hladat a nasiel som clanky ako:
http://www.mgpowerusa.com/product/MPD-815H.htm
ftp://ftp.aopen.ru/pub/report/power%20supply/atx-300gu.pdf
http://www.topmicro.com/PDF/Redundant/R6350E%202FRV.pdf

kde hovoria o rozsahu 100ms - 500ms pre PG - Power Good

Takze to by vysvetlovalo tych blikajucich 530ms + piskajuci tester ako chybu...
A zas je clovek mudrejsi :)
Martin Šejnoha (255)|14.6.2008 19:34
I v ofiko ATX specifikacích od Intelu je uvedeno po jaké době od plného náběhu a ustálení všech větví má zdroj vyslat PG signál zajišťující reset obvodů na základní desce, které mohou do té doby viset v nějakém hazardním stavu.
-HoNY- (557)|16.6.2008 00:09
Optimální hodnotu bych viděl kolem 200-500ms.
-HoNY- (557)|16.6.2008 23:01
Dnes jsem všechny tři testery vyzkoušel a musím konstatovat, že mě hluboce zklamaly. Žádný z nich nebyl schopen označit zdroj se zvlněním 500mV jako vadný.

[attach]5106[/attach]
3.3V větev EC 350X, 200mV/dílek

Podrobnější informace o tom, jakým způsobem testování probíhalo nápíšu po uveřejnění článku v následujícím dvojčísle Computeru.
DSC00015.JPG
KEOSAN (958)|17.6.2008 08:59
[QUOTE=-HoNY-;132887]Dnes jsem všechny tři testery vyzkoušel a musím konstatovat, že mě hluboce zklamaly. Žádný z nich nebyl schopen označit zdroj se zvlněním 500mV jako vadný.

[attach]5106[/attach]
3.3V větev EC 350X, 200mV/dílek

Podrobnější informace o tom, jakým způsobem testování probíhalo nápíšu po uveřejnění článku v následujícím dvojčísle Computeru.[/QUOTE]

U tych diodkovych chapem, tie nemozu oznacit nic.

Aj ten LCD Delock III to pravdepodobne tiez neoznaci, pretoze sa iba diva na toleranciu a i s 500mV zakolisanim to este nemusi klesnut pod hodnoty tolerancie +-5 percent. ALE rozdiel je v tom, ze aj ked to moze ukazovat OK, tak pod silnejsou zatazou uz to OK byt nemusi. ALEBO to ukaze OK, ale bude vidno
kolisanie hodnot. Cize clovek ak vie, co ma sledovat, tak si domysli, ze nieco tam neni v poriadku, ked ta hodnota neustale skace. Ved predsa len, za tie peniaze to neni pristroj, skor len taka pomocka :)
IXOXI (145)|17.6.2008 17:43
[QUOTE=KEOSAN;132953]... ALE rozdiel je v tom, ze aj ked to moze ukazovat OK, tak pod silnejsou zatazou uz to OK byt nemusi. ALEBO to ukaze OK, ale bude vidno
kolisanie hodnot. Cize clovek ak vie, co ma sledovat, tak si domysli, ze nieco tam neni v poriadku, ked ta hodnota neustale skace. Ved predsa len, za tie peniaze to neni pristroj, skor len taka pomocka :)[/QUOTE]

Pokud to zvlnění 0,5V nepovažuje za problém, pak je to jen dražší blikač...

PS: Ve specifikaci je i mezní hodnota pro přípustné zvlnění napětí.
-HoNY- (557)|17.6.2008 19:47
[quote=KEOSAN;132953]
Aj ten LCD Delock III to pravdepodobne tiez neoznaci[/quote]
Né pravděpodobně, ne možná, ale určitě. Čti prosímtě, co píšu.

[quote=KEOSAN;132953]pretoze sa iba diva na toleranciu a i s 500mV zakolisanim to este nemusi klesnut pod hodnoty tolerancie +-5 percent...[/quote]
To není kolísání, ale periodický průběh.
10% z 3.3V je 0,33V
5% z 3.3V je 0,16V
Ať chceš nebo ne, zdroj je mimo toleranci a odhalí ti v 90% nefunkční zrdoj až po spálení všech komponent :)

A buď rád, že jsem přestal nadělovat zápornou karmu, mám jí tolik, že se zamnou zhasínají lampy na ulici.
MirekK (106)|17.6.2008 23:47
[QUOTE=-HoNY-;133111]...
To není kolísání, ale periodický průběh.
10% z 3.3V je 0,33V
5% z 3.3V je 0,16V
...[/QUOTE]
Předpokládám, že ten měřák obsahuje klasicky měření metodou dvojí integrace (princip většiny dig. multimetrů = "styl ICL-ka"), tj. 2-3 převody/s. Takže nějaké kmity v kHz jsou mu úplně jedno.
2KEOSAN: Jestli to při něčem přeblikává, tak asi připojuje a odpojuje tu nepatrnou zátěž 33?.

Kdyby to ale bylo uděláno s nějakým rychlým převodníkem nebo alespoň detektorem min. a max. hodnoty, tak by to klidně mohlo neustále přeblikávat mezi nejmenší a největší hodnotou, a pak už by to odhalilo ledacos. Je to jen o software. Ale to by zase museli v návodu popsat, proč to pořád nějak divně přeblikává, a to už by bylo moc písmenek a to je i v Číně drahé, že ? :mistake
-HoNY- (557)|18.6.2008 01:33
[quote=MirekK;133229]Předpokládám, že ten měřák obsahuje klasicky měření metodou dvojí integrace...[/quote]
Jo jeden je na styl ICL-ka (oba poznáme už podle fotek, ale psst), další je plný desítek diod, odporů a dvou malých IO (hodně složitý schéma) a poslední je zcela pasivní. :mistake
KEOSAN (958)|18.6.2008 11:44
[QUOTE=MirekK;133229]Předpokládám, že ten měřák obsahuje klasicky měření metodou dvojí integrace (princip většiny dig. multimetrů = "styl ICL-ka"), tj. 2-3 převody/s. Takže nějaké kmity v kHz jsou mu úplně jedno.
2KEOSAN: Jestli to při něčem přeblikává, tak asi připojuje a odpojuje tu nepatrnou zátěž 33?.

Kdyby to ale bylo uděláno s nějakým rychlým převodníkem nebo alespoň detektorem min. a max. hodnoty, tak by to klidně mohlo neustále přeblikávat mezi nejmenší a největší hodnotou, a pak už by to odhalilo ledacos. Je to jen o software. Ale to by zase museli v návodu popsat, proč to pořád nějak divně přeblikává, a to už by bylo moc písmenek a to je i v Číně drahé, že ? :mistake[/QUOTE]

Zle som sa vyjadril v tomto pripade.
Preblikavanie hodnoty by znamenalo vadnu hodnotu. Mal som na mysli aj kolisanie. Ze napr. bude ukazovat, ako sa mi to stalo u jedneho - napr. 3.2V, 3.3V, 3.4V, 3.5V, 3.3V, 3.4V, 3.2V v kratkom intervale.
Takze clovek vidi, ze je nieco divneho, ked to pri rovnomernej zatazi takto kolise. U jedneho zdroja sa mi to stalo, ze to kolisalo a zdroj zahlasilo, ze je OK a zdroj bol vadny. Takze to chce neverit len tomu meraciku na signal, ale citat spravne aj hodnoty a podla toho si urobit zaver. Samozrejme uplne vsetko to neporiesi, ale za tu cenu lepsie, nez nic...
-HoNY- (557)|18.6.2008 17:16
[quote=KEOSAN;133310]napr. 3.2V, 3.3V, 3.4V, 3.5V, 3.3V, 3.4V, 3.2V[/quote]
To je efektivní hodnota (a její měření spočívá v principu dvojí integrace nebo ručkovým měřákem), já ale celou dobu mluvím o špičkové a na její měření se používá osciloskop nebo milivoltmetr.

Delock ti ukáže (a současně zpracuje) tuto efektivní hodnotu 3.3V. Porovná ji s vnitřní referencí, která tvrdí, že je vše OK.

Na druhou stranu na osciliskopu vidíš průběh 3.3V ± 250mV a také milivoltmetrem ti naměříš 250mV.
KEOSAN (958)|18.6.2008 17:59
[QUOTE=-HoNY-;133449]To je efektivní hodnota (a její měření spočívá v principu dvojí integrace nebo ručkovým měřákem), já ale celou dobu mluvím o špičkové a na její měření se používá osciloskop nebo milivoltmetr.

Delock ti ukáže (a současně zpracuje) tuto efektivní hodnotu 3.3V. Porovná ji s vnitřní referencí, která tvrdí, že je vše OK.

Na druhou stranu na osciliskopu vidíš průběh 3.3V ± 250mV a také milivoltmetrem ti naměříš 250mV.[/QUOTE]

Nechces napisat o tom merani milivoltmetrom ? Tiez by ma to zaujimalo, cim, ako to pomerat multimetrom s danom funkciou /pripadne akym multimetrom minimalne/. Doteraz som si myslel, ze multimeter nie je schopny tak rychlo reagovat. Pretoze v tom pripade by stacil ten Delock LCD power supply tester + citlivy multimeter. Co hladat - TrueRMS funkcie, ci nieco ine na multimetroch ?
-HoNY- (557)|19.6.2008 14:02
[quote=KEOSAN;133461]Tiez by ma to zaujimalo, cim, ako to pomerat multimetrom s danom funkciou /pripadne akym multimetrom minimalne/. [/quote]
Milivoltmetr a rozsah mV na multimetru jsou dvě zcela odlišná slova.

Milivoltmetr je měřák pro vysokofrekvenční použití.
MirekK (106)|23.6.2008 11:09
[QUOTE=-HoNY-;133748]Milivoltmetr a rozsah mV na multimetru jsou dvě zcela odlišná slova.

Milivoltmetr je měřák pro vysokofrekvenční použití.[/QUOTE]

To bych si dovolil oponovat. Milivoltmetr měří napětí v milivoltech a multimetr s rozsahem mV taky. Asi tím byl myšlen vysokofrekvenční milivoltmetr ...

Rozdíl těchto dvou "měřáků", je v měřicí metodě, a tím i rozsahu měřených frekvencí a tedy změřeném výsledku.
Prostě levný multimetr měří pomocí převodníku s dvojí integrací střední hodnotu a tu zobrazuje. Pro střídavý rozsah se většinou zařadí jen vrcholový detektor s přepočtovou konstantou 0,707 (poměr mezi vrcholovou a efektivní hodnotou pro čistě sinusový signál) a tak je měření na střídavém rozsahu spíše přibližné. Tento princip lze poznat jednoduše změřením baterie (1,2V; 1,5V; 3V apod.), která má čistě stejnosměrné napětí bez sebemenší střídavé složky, na střídavém rozsahu v obou polaritách. Kdy v jedné ukáže 0 a ve druhé nějaké nesmyslné číslo (pro popsanou měřicí metodu by to mohlo být 0,7*U).

Lepší multimetry by měly při měření na střídavém rozsahu nejprve oddělit stejnosměrnou složku a až následně zpracovat střídavou (ideálně TrueRMS). Ovšem většinou s frekvenčím rozsahem pouze do pár kHz, takže pro toto měření opět nepoužitelné.

Vysokofrekvenčí milivoltmetr používá většinou měření pomocí termoelektrického kříže, tj. jednou větví procházející proud (odpovídá měřenému napětí) zahřívá termočlánek ve druhé větvi a generované napětí odpovídá efektivní hodnotě energie/napětí/proudu a to prakticky bez frekvenčního omezení. Nebo se používají i různé důmyslné kompenzační metody, ale princip je vždy v přemeně energie, protože jedině ta odpovídá efektivní hodnotě měřené veličiny ... Na vstupu těchto milivoltmetrů bývá oddělení stejnosměrné složky, která by citlivý systém rychle zničila, takže jimi lze měřit pouze střídavou složku signálu, což se v tomto případě měření zvlnění na výstup spínaného zdroje zrovna hodí.
KEOSAN (958)|23.6.2008 11:43
A kolko koruniek zhruba tak kostuje taky univerzalny multimeter kombinovany s vysokofrevencnym milovoltmetrom ? :) Ci samostatne ten milivoltmeter ?
MirekK (106)|1.7.2008 10:17
VF milivoltmetr starší (Tesla do 1MHz) jsem viděl na nějakých aukcích kolem 600 Kč a v bazarech by se mohl pohybovat taky tak. Nový s rozsahem do 2GHz stojí kolem 5 tis. Kč. Ale našel jsem i "stavebnici" do 200kHz za 550 Kč ...
KEOSAN (958)|10.7.2008 12:09
Kedze sa to tyka aj toho Delock testera /s LCD panelom/, tak to hodim aj sem:


V ramci preventivnej prehliadky PC, kde neboli zatial nejake vazne problemy zistene, bola jedna z oprav ATX zdroj premier LC-B300ATX /ma uz 5 rokov/. Bol tam Jun Fu 10V/1000uF kondik a vymenil som ho za recyklovany stary DON 10V/1000uF :D

Merane Delock testerom na zdroje s LCD panelom.
Tester NEUKAZOVAL ziadnu chybu - t.j. nepipal, ze je vadny zdroj, aj ked bol vemi mierne vyduty kondik.
Co vsak ukazoval, bola 5VSB vetva, kde bolo mierne, obcasne kolisanie od 5,0V do 5,2V. Velmi mierne kolisanie, ktore je v ramci normy este OK, takze tester nemal preco ukazovat chybu. Ani by som si to asi nevsimol, keby som nevedel, ze tam je vyduty kondik

Pripajam fotky. Ako zataz zdroja boli pouzite 4ks stare HDD. Kolisanie ukazovalo /mierne/ hlavne pri startovani a roztacani HDD. Po vymene kondiku sa to ani nehlo...

Nakoniec som este opravil aj vetrak, pretoze velmi mizerne sa tocil a ked som predtym demontoval zdroj, tak bol zdroj trosku teplejsi. O trochu viac, nez tie zdroje byvaju obvykle.
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg
*alef* (10)|10.12.2008 06:20
Nedá mi to abych nezareagoval na tuto diskuzi. Pročítání mi trvalo snad víc jak hodinu.

Je to můj první příspěvek zde. Všechny Vás tímto zdravím.

Velmi pěkně a vystižně se o zařízení DeLock III (DLIII) vyjádřil Sieben.
KEOSAN má zase můj obdiv, že vydržel a drží boj z přesilou :-) a za konstruktivní snahu získávat a vyměňovat si informace.

Jelikož i já mám k dispozici tento tester, přispěji něco málo do diskuze.

Nevím na jakém principu pracuje toto zařízení ani levný digitální multimetr (DM), ale při používání vykazují rozdíly.
Při měření s DM jsem na 3,3V větvi naměřil konstantní napětí 3,24 V. Na 5V větvi také konstantní hodnotu 5,14 V.
Při měření s DLIII na 3,3V větvi docházelo ke kolísaní napětí v rozmezí 3-3,4 V v 5V větvi pak 5-5,3 V.
To pro mě bylo ukazatelem na nevyhlazené napětí. Po výměně odpovídajících kondenzátorů se hodnoty na DLIII stabilizovaly na 3,3 V a 5,2 V. Napětí na DM 3,36 V a 5,21 V

DeLock III narozdíl od levného DM kolísání napětí zachytil!


To -HoNY- to kolísání 500mV nezaregistroval DLIII ani pohybem hodnot na LCD?

Zkusil jste někdo už tu rozbočku?
KEOSAN (958)|12.12.2008 16:57
Podobne skusenosti s DLIII mam tiez. Najlepsie je to zatazit. Kedze som mal dostatok starych HDD, kupil som rozbocky na molex konektory. Tie som do seba napojil a tak na kazdu vetvu zavesim napr. jednu rozdvojku na ktorej su 4xHDD. Cize na dvoch vetvach 8 HDD. Pri starte tolkych HDD to vyleti v spicke na 80-120W /+-, ako u ktoreho zdroja. Zdroje mam v takej krabici. Neni to moc pekne, ale je to funkcne a nic to nestalo :) Rozmyslal som aj postavit si nieco na zataz - napr. nejake ziarovky na to - ale to by hrialo a skor by to ukazalo konstantnu zataz. Takto je to pod urcitou zatazou pri starte, s inou v klude, takze dost problemov to dokaze odhalit. Netreba sa vsak spoliehat na manual - ale citat hodnoty. Ak to piska, tak uz je to dost poskodene. Pri zatazi sa to moze ukazat. Ak je to nacate, tak moze clovek vidiet kolisanie. Samozrejme odtial-potial.... :)

Ostatne lacne testery zdrojov su nanic, pretoze su dost hrube. Ale tento je s ohladom na cenu, ako tak este uzitocny. Samozrejme, zdroje to neotestuje na doraz - to by som ich musel zatazi napr. 2x ci 3x 100W ziarovkami aspon.
Vacsinou sa mi teda osvedcilo, ze sa tym detekovala vetva, na nej sa vymenili kondiky za nove a bol klud. Neni to univerzalne pre vsetko, ale statisticka pouzitelnost pre detekciu poruch je dost vysoka. No a s tymi zlozitejsimi sa mi uz neoplatilo sa zaoberat. Stejne aj s tymto co robim, sa dost ludi pozera na to ako podivinstvo, opravovat vypoctovu techniku a este k tomu samotne komponenty...:)

Druha vec je, ze ako sa rozprava o hospodarskej krize, mozno pridu opravy este znovu do mody....:confused:
*alef* (10)|21.12.2008 22:48
Myslel jsem rozbočku k napájecímu konektoru základní desky. O které tu už byla řeč. Teoreticky by pak šlo měřit zdroj při provozním zatížení (za chodu) celé konkrétní sestavy.
Martin Šejnoha (255)|22.12.2008 02:06
Uniká mi účel:) V PC se většinou zdroj docela fláká oproti tomu, jak se mu dá zatopit pod kotlem na nějakém testovacím přípravku složeném ať už z obyčejných autožárovek či odporových zátěží. Naopak zajímavé by možná bylo vzít nějaký dejme tomu 500W zdroj, ověnčit ho o pár odporových bočníků a zkoumat například rozložení odběru z jednotlivých větví u různých počítačů.... Nakonec při troše snahy by se dal odměřit i odběr jednotlivých karet, popřípadě i procesoru atd.... Ještě jsem neviděl že by tohle někdo realizoval... sice to vypadá složitě ale ve skutečnosti to tak strašné není. Nehledě na to, že by taková měření pomohla odbourat různé míty a pověry ohledně odběru komponent...popřípadě celých sestav.
Sieben (513)|22.12.2008 13:09
Kdybych byl ještě na střední, tak bych to zrealizoval..pod vedením a dohledem mistra..a a spolupráce spolužáků..bohužel :( :thumbdown už na střední nejsem a na tohle nemám čas...a ani si to nepamatuju :(

/mýty ... ;)
*alef* (10)|22.12.2008 19:50
Zjistím tak, zda zdroj dané sestavě vyhovuje. Jak se chová při vyšší či maximální zátěži pro mé účely není tolik důležité.
Možná o 10-20% větší zatížení pro případný upgrade. Víc nepotřebuji ;-) Samozřejmě, experimentátorům meze nekladu :-))
Martin Šejnoha (255)|23.12.2008 00:55
Bohužel měřit napětí za účelem určení zda zdroj vyhovuje/nevyhovuje je zcestné... by pak stačilo vzít multimetr za Kč250 a během minuty si to obrnkat. Důležitý údaj je příkon sestavy a rozložení odběru mezi jednotlivé větve. Dneska se všechno samozřejmě tlačí na 12V a co nejblíž napájeného obvodu je DC/DC měnič... je to výhodné z hlediska ztrát vznikajících na odporu vodičů, konektorů při průchodu velkého proudu. Bohužel se ale stále prodávají zdroje zastaralých koncepcí, které nejsou tak úplně optimalizované pro odběry moderních počítačů, byť Wattáž mají dostatečnou, co je mi ale platné, že zdroj je schopen dát 300W na 5V větvi, kde PC skoro nic nebere a 12V větev je přitom přetížená a na hranici svých schopností. K tomu bych ještě dodal, že papír na krabici a štítek na zdroji snese kdeco, horší je to ale již se skutečností.