reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Microsoftu se přestává dařit: nahoru ho táhne cloud, k zemi zase Windows

30.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Microsoftu se přestává dařit: nahoru ho táhne cloud, k zemi zase Windows
Další společností, která v posledních dnech zveřejnila své finanční výsledky, je Microsoft. Firma už rostla jen mírně, zisky dokonce klesly. Zatímco se hodně daří cloudovým službám, opačně to platí např. pro Windows a hardware.
Své finanční výsledky zveřejnila i společnost Microsoft a zdaleka to není tak negativní čtení jako u Intelu. Na druhou stranu to není ale ani příliš pozitivní. Finančně nám už moc neroste a příjmy ve výši 52,7 mld. USD znamenají jen 2% nárůst. Čistý zisk klesl na 16,4 mld. USD dle GAAP, resp. 17,4 mld. USD dle non-GAAP, což máme pokles o 12 %, resp. 7 %, nicméně i tak má více než 31% čistou marži, což jsou vynikající čísla a firma je nadále velmi zisková. Čemu se však daří a čemu ne? Obecně je to špatné ve spotřebitelské oblasti.
 
Microsoft logo
 
Asi nikoho nepřekvapí pokles v oblasti Windows. Pokles prodejů počítačů se pochopitelně projevuje i v počtu prodejů OS pro ně a Windows OEM meziročně vykázal opravdu výrazný 39% pokles. Velmi špatně je na tom také hardware, který spadl rovněž o 39 %. Ani obsah a služby pro Xbox na tom nejsou moc pozitivně a máme tu 12 % dolů. Naopak vyhledávání a příjmy z reklam porostly o 10 % a jsou tak jednou z mála pozitivních výjimek. Celá spotřebitelská oblast More Personal Computing přinesla Microsoftu 14,2 mld. USD a jde o 19% meziroční pokles.
 
Mnoho lidí se sice hodně vymezuje proti cloudu a cloudovým službám, většinoví zákazníci to ale vidí jinak. Jsou to právě cloudové služby, které táhnou Microsoft nahoru. Především oblast Intelligent Cloud dělá radost a s 21,5 mld. USD (+18 %) je významným zdrojem příjmů, který navíc výrazně roste. O služby, jako je např. Microsoft Azure, je stále větší zájem.
 
Také oblast Productivity and Business Processes je na tom dobře. Celkově si polepšila o 7 % na 17 mld. USD a např. Office Commercial šlo nahoru o 7 %, zatímco spotřebitelská verze Office Consumer šla dolů o mírná 2 %, počet předplatitelů Microsoft 365 Consumer vzrostl na 63,2 mil. uživatelů. Nahoru šel také LinkedIn (+10 %) a Dynamics (+13 %).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama