reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Míří solární auta na propadliště dějin? Lightyear krachuje, Sono nemá peníze

31.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Míří solární auta na propadliště dějin? Lightyear krachuje, Sono nemá peníze
Jak se ukázalo už mnohokrát v historii, není až tak velký problém něco vymyslet a dokonce k tomu vyrobit i prototyp, nejzásadnějším problémem je rozjezd velkosériové výroby. Dvěma projektům solárních aut i kvůli tomuto hrozí zánik.
Jak je všeobecně známo (tvrdí to např. i Elon Musk, který s tím má velmi bohaté zkušenosti v podstatě u každého svého projektu), je relativně jednoduché vyvinout něco nového a předvést prototyp, obrovským problémem, na kterém však většina projektů ztroskotá, je dokončení vývoje na produkční verzi a spuštění velkosériové výroby. Tímto produkčním peklem si prochází nejen startupy, ale i mnohé velké firmy. Nejen toto ale sráží na kolena dva současné projekty solárních aut, které se možná nedostanou přes finanční problémy a nerozběhnou velkosériovou výrobu svých produktů. Velké otazníky visí nad holandským Lightyearem i německým Sono Motors.
 
Lightyear 0
 
Lightyear totiž před několika dny vyhlásil bankrot. Měl vyrobit necelých 1000 vozů Lightyear 0, produkce byla ale pozastavena a společnost se snaží vyvinout mnohem levnější a lidovější solární auto Lightyear 2. To se ale možná nepodaří. Firma se však snaží fungovat dále a najít cestu, jak by se v konceptu solárních aut mohlo pokračovat dále a přinést slíbené vozy na trh.
 
Sono Sion
 
Vleklé problémy má i Sono Motors. Jejich solární vůz Sion má být mnohem levnější a dnes je nabízen za 29.900 EUR, není o něj ale velký zájem. Kampaň na záchranu firmy byla prodloužena do 28. února 2023 a firma doufá, že nabere dalších 3500 objednávek. V prosinci měla 21 tisíc rezervací se zálohou od soukromých zájemců, 22 tisíc předobjednávek ze strany firem a od prosince se jí v rámci kampaně povedlo získat dalších 1500 rezervací od soukromníků, což celkový počet rezervací přehouplo přes 44 tisíc. Vůz se měl vyrábět od druhé poloviny letošního roku ve Finsku u Valmet Automotive (ve Finsku se vyráběl i Lightyear). Získat dalších 3500 objednávek nebude snadné, obzvlášť chce-li firma to, aby zájemci zaplatili za celý vůz. V takovém případě dostanou slevu 3000 EUR, ale i tak je to dost rizikové. Možná se tak ani jednoho solárního auta z výše zmíněných nedočkáme.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama