reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mobilní GeForce RTX 4090 v testu: RTX 3080 Ti v DLSS překoná 2,4násobně

26.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Mobilní GeForce RTX 4090 v testu: RTX 3080 Ti v DLSS překoná 2,4násobně
Nové mobilní grafické karty GeForce RTX 4000 mají nabízet výrazně vyšší výkon než předchozí generace a první testy vypadají hodně slibně. RTX 4090 má v DLSS překonat předchozí vlajkovou loď RTX 3080 Ti 2,4násobně.
Mobilní grafické karty GeForce RTX 4000 byly představeny před zhruba třemi týdny a nyní se objevil i jeden z testů novinky. Test je potřeba brát trochu s rezervou, protože sestavy nebyly úplně identické, každopádně i tak o výkonu napoví mnohé. Konkrétně šlo o aktualizovanou verzi notebooku Razer Blade 16 (2023) s 24jádrovým procesorem Intel Core i9-13950HX s pamětí DDR5-5600, notebook byl vybaven kartou GeForce RTX 4090. Proti němu byl postaven Razer Blade 17 s Core i7-12800H, který je ale jen 14jádrovým procesorem, a běžel s pamětmi DDR4-4800. V obou případech byla TGP nastavena na 160-175 W.
 
 
Přesnější detaily můžete vidět ve videu výše, my se tu podíváme na souhrn. V pěti testovaných hrách s aktivovaným DLSS dosáhla RTX 4090 s DLSS 3 se zapnutou funkcí generování snímků (Frame Generation) v průměru 2,4krát vyšší snímkové frekvence než předchozí vlajková loď RTX 3080 Ti s DLSS 2, kde funkce generování snímků není k dispozici. Je dobře známo, že nová generace DLSS 3 dokáže výrazně zvýšit snímkovou frekvenci právě díky funkci generování snímků (pokud je ve hře zapnutá) na úkor zvýšení doby odezvy, takže její uplatnění není univerzální, protože někdy může zážitek ze hry zlepšit, zatímco jindy naopak. Obecně platí, že pokud je hrubý výkon na příliš nízké úrovni, funkce generování snímků udělá více škody než užitku, protože ještě více zhorší odezvu systému.

Pokud jde o rozdíl u RTX 4090 mezi vypnutým a zapnutým DLSS včetně generování snímků a Nvidia Reflex, po zapnutí zmíněných funkcí se snímkovací frekvence zvýšila o téměř 160 % (2,6krát), v jednom testu to byl dokonce 3,6násobek.
 
Youtuber vyzkoušel i Blender 3.4.0, kde si nové GPU proti tomu starému připsalo téměř přesně 2násobný výkon. Pokud jde o zpracování videa v ProRes 422 HQ do H.265, pak ve 4K i 8K bylo dosaženo více než 2,25krát vyššího výkonu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama