Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

NASA: Starliner letos už neodstartuje, Boeing však už asi zná příčinu problémů

, , aktualita
NASA: Starliner letos už neodstartuje, Boeing však už asi zná příčinu problémů
Nyní už máme černé na bílém potvrzeno to, co začalo být zřejmé už dříve, a sice že Boeing CST-100 Starliner se jen tak brzy nevydá splnit svou misi Orbital Flight Test-2 (OFT-2), která musí předcházet prvnímu zkušebnímu startu s astronauty. 
NASA: Starliner letos už neodstartuje, Boeing však už asi zná příčinu problémů
Boeing CST-100 Starliner už mohl mít dávno splněno a nyní se chystat na první krátkou misi se dvěma astronauty po vzoru Crew Dragonu firmy SpaceX. S tou ostatně Boeing soupeřil ve stejném programu americké NASA, ale tento souboj už je dávno u konce a přesvědčivě v něm zvítězila právě firma SpaceX. 
 
Starliner v misi OFT-2 neodstartoval kvůli řadě 13 vadných ventilů v servisním modulu, které jsou součástí palivového systému pro záchranný raketový pohon, který má za úkol dostat loď v případě potíží co nejdříve a nejdále od rakety a také šlo o ventily v RCS systému ovládajícího polohu a pohyb lodi ve stavu beztíže. Bez záchranného raketového pohonu by se tak mise splnit i dala, ale pokud by neměl správně fungovat RCS systém, těžko by se dokázala připojit k portu ISS, jak bylo v plánu. 
 
Boeing se tak už od srpna snaží ventily zprovoznit a zároveň zjistit, proč vůbec nefungují, což se stále protahuje. 
 
 
Nyní tu máme nové informace přímo od NASA, dle nichž Starliner v testu OFT-2 letos už neodstartuje, což bylo v podstatě jasné už tehdy, kdy NASA přeřadila astronauty z misí Starlineru ke SpaceX. Jejich výcvik totiž nepočká. 
 
 
NASA sice nyní píše, že už jen jediný ze třinácti vadných ventilů nefunguje, ale jak bylo už řečeno, nejde jen o jejich rozhýbání, ale o odhalení příčiny, aby mohl Boeing přijít s řešením. Právě proto se měl Boeing rozhodnout nechat poslední ventil zaseknutý, aby mohl později díky němu přijít na danou příčinu, což se tak bude pravděpodobně týkat již dříve uváděného rozhodnutí rozebrat loď a podívat se na ventily z "mokré strany" odkud do trubek proudí palivo. Nicméně Boeing dle vlastních slov už s největší pravděpodobností zná onu příčinu, čili s pomocí posledního ventilu se o ní chce ujistit, ale to mu nebrání zároveň s tím chystat postup řešení problému, který dle jeho přesvědčení způsobuje zasekávání ventilů. 
 
Boeing přitom tuto misi téměř splnil již v roce 2019, kdy ale Starliner skončil na špatné oběžné dráze kvůli chybě v softwaru. Později ale přiznal, že o svou loď málem přišel a NASA, která uvažovala o tom, že tento pokus uzná, se nakonec rozhodla žádat opakování, čili OFT-2. Nyní je zřejmé, že šlo o správné rozhodnutí a už také víme, že daná mise bude splněna více než dva roky po prvním pokusu. Kdy, toť otázka, neboť aktuálně ještě nebylo určeno datum startu spadající do první poloviny příštího roku.  


reklama