Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NHTSA vyšetřuje Cruise i Teslu: stojí autonomní řízení za 3 úmrtími?

11.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
NHTSA vyšetřuje Cruise i Teslu: stojí autonomní řízení za 3 úmrtími?
NHTSA vyšetřovala už několik desítek nehod, kde bylo podezření na zavinění srážky v důsledku použití částečně autonomního řízení. Nyní se tento seznam rozšířil o několik dalších nehod, dvě pro Teslu, jednu pro Cruise.
Společnost Cruise (společný podnik GM a Hondy) to má v posledních týdnech asi trochu více vzrušující, než by chtěla. Před týdnem se jí shlukla a softwarově zamrzla autonomní auta na jedné křižovatce v San Franciscu, nyní se k tomu přidává vyšetřování nehody z 3. června, ve které také hrálo roli její autonomní auto. V tomto případě to ale zatím vypadá, že na vině byla lidská chyba druhého vozu a nikoli chyba toho autonomního.
 
Nehoda vozu Tesla
ilustrační foto, autor: Chris Yarzab, [CC BY 2.0], přes Flickr
 
Podle společnosti Cruise její vůz na zelenou odbočoval doleva. V protisměru jela Toyota Prius, která porušila hned několik dopravních předpisů. V zóně s maximální rychlostí 25 mph (40 km/h) jela cca 40 mph (64 km/h), byla v odbočovacím pruhu doprava (ze svého směru jízdy), ale neodbočila a šinula si to dál rovně. Prius to pak napálil do zadní pravé části autonomního vozu.
 
Zatímco zde to pro Cruise vypadá dobře a vše nasvědčuje chybě řidiče v Priusu, o něco hůře to vypadá pro Teslu. Tam zatím nebyla prokázána chyba asistenčních systémů, nicméně jsou ve vyšetřování s podezřením na použití "autopilota" hned dvě nové nehody se třemi úmrtími. Jednou z nich je nehoda ze 7. června, kdy řidič v Tesle Model 3 z roku 2018 usmrtil 39letou ženu. Je zde podezření, že řidič pod vlivem drog neschopný adekvátního řízení aktivoval autopilota, a nyní se zjišťují další okolnosti nehody, tedy např. i to, zda byl systém aktivní i v momentu srážky, zda mohl srážce zabránit nebo nikoli. Další nehoda se stala na Floridě, kdy to Tesla napálila zezadu do návěsu a při nehodě vyhasl život 66leté ženy a 67letého muže. I zde je podezření na využití jízdních asistentů vozů Tesla.
 
Pro zajímavost ještě připomeňme, že NHTSA od roku 2016 spustila vyšetřování celkem 45 nehod s podezřením na zapojení jízdních asistentů a systémů částečného autonomního řízení v rámci programu speciálních nehod SCI (celkově jich je mnohem více, jen za poslední rok přes 450). Z těchto 45 vyšetřovaných nehod se 36 týkalo Tesly. 11 z nich si pak vyžádalo i životy, konkrétně 15 úmrtí. Bylo by zajímavé vědět, jak moc je toto číslo dáno schopnostmi softwaru Tesly a nakolik rozdílem v počtu najetých mil s těmito systémy. Dá se předpokládat (ale nemusí to být pravdou), že vozy Tesla jsou v částečně autonomním režimu využívány mnohem častěji než vozy jiných značek, což by mohlo vysvětlovat tak velký náskok v počtu nehod, ale o kolik to je? Vyšla by Tesla po započítání najetých mil s "autopilotem" lépe nebo hůře než jiné automobilky? To se zatím neví. Sama NHTSA přiznává, že statistika toto nezohledňuje a nynější čísla tak vlastně nic moc neříkají.
 
 
Přidejme ještě to, že je to jen pár dní tomu (5. července), co byl jeden z vozů společnosti Waymo terčem útoku vandala. Ten skočil před vůz, záložní řidič rychle převzal kontrolu nad autem a zastavil ještě před tím, než chodec vyskočil na kapotu. V návalu agrese rozbil čelní sklo a řidiče zranil, naštěstí ne vážně.