reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce

30.7.2019, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA aktivovala 30bit OpenGL na kartách TITAN i GeForce
NVIDIA dorazila na SIGGRAPH 2019 s vlastními novinkami pro profesionální grafiky. Jak se očekávalo, probíral se jednak program Studio, který jsme si dříve omylem spojili s kartami SUPER, ale i o další záležitosti. 
NVIDIA dříve vydala krátký teaser, že přichází něco SUPER a vzápětí nás pozvala na webcast, který probíhal těsně před letošním Computexem, aby se nakonec ukázalo, že ten s daným teaserem nemá nic společného. Týkal se programu Studio, který zahrnuje využití technologií RTX v grafické tvorbě a i s tím NVIDIA přicestovala na SIGGRAPH, tradiční akci pro profesionály v oboru počítačové grafiky. Ostatně minulý rok NVIDIA tuto akci využila pro jakési předběžné představení možností architektury Turing. Letos ale nic takového udělat nemůže, protože v rukávu ještě žádnou novou architekturu pro představení nemá. 
 
 
Jednou z novinek je to, že pro využití 30bitové barevné hloubky (10bpc) v aplikacích pod OpenGL už nebudeme potřebovat profesionální kartu řady Quadro, ale postačí i běžná GeForce, nebo ne zase tak běžný TITAN. V podstatě tak jde jen o odstranění dříve stanoveného omezení a privilegia profesionálních grafických karet. 
 
 
Tato věc se týká posledních ovladačů Studio Driver, které můžeme nainstalovat na desktopové i mobilní verze GeForce a na karty TITAN. Pod DirectX měly 30bitové barvy fungovat již dříve, ovšem pro grafické tvořivce je důležitějším API právě OpenGL. Je otázka, proč se NVIDIA rozhodla k tomuto kroku právě nyní. Nejde o věc reakce na nedávné změny u konkurence, se kterou by NVIDIA chtěla držet krok. Spíše jde o snahu spojenou s platformou Studio a s využitím HDR a technologií RTX, jak lze soudit z hardwarových požadavků (viz níže). 
 
Zatím není jasné, zda NVIDIA 30bitovou hloubku omezí na ovladače Studio, nebo se ta stane i součástí běžných herních ovladačů. Ostatně jde v podstatě o téměř stejný software, který se od sebe liší jen kadencí, v jaké jsou vydávány jeho nové verze a také ve způsobu testování a ladění. Nejnovější ovladače Studio také obsahují aktualizovanou podporu pro různé aplikace jako Cinema 4D nebo Blender. 
 
 
NVIDIA také představila desítku nových notebooků Studio, čili grafických pracovních stanic pro mobilní využití, které tak odpovídají stanoveným specifikacím. Znamená to, že musí využívat alespoň Core i7 s TDP 45 W a GeForce RTX 2060 a Quadro 3000 napojené na kalibrovatelný displej. Celkem už je k dispozici na 27 takových notebooků. 
 
Dále se NVIDIA pochlubila tím, že její technologie RTX už podporuje čtyřicet profesionálních grafických aplikací a další budou následovat. Jde například o aplikace od Adobe, Autodesk, Daz či Blender a typicky pak jde o podporu harwarového ray tracingu. 
 
Zdroj: Anandtech


reklama