NVIDIA: naše nové ovladače předčí AMD Mantle
25.3.2014, Jan Vítek, aktualita
Společnost AMD se svým novým API Mantle, které slibuje u podporovaných her podstatný nárůst výkonu, našla odezvu nejen u Microsoftu v podobě DirectX 12, ale také u firmy NVIDIA. Ta si ale nepřipravila své API, ale nové ovladače.
Dá se tedy říci, že firma AMD se svým Mantle zčeřila stojaté vody a donutila reagovat jednak Microsoft, který nedávno představil své DirectX 12, a nyní reaguje i NVIDIA. Ta se snaží najít odpověď ne ve svém vlastním API, což se od ní ani nečeká, ale v nové verzi ovladačů, jež mají v jistých hrách navýšit svůj výkon v Direct3D.
Je tedy jasné, že optimalizace nových ovladačů se týkají jen několika málo titulů, ovšem na druhou stranu je AMD Mantle dnes využíváno pouze u her Battlefield 4 a Thief. Nicméně nedávno ohlásil podporu Mantle i Crytek, dalších přibližně 15 titulů se připravuje, takže je jen otázkou času, než se Mantle rozšíří natolik, aby bylo pro hráče opravdu zajímavé. A co víc, možná se stane tak rozšířené, že NVIDIA bude donucena k jeho adopci. Jde totiž o otevřené API, i když AMD příslušné materiály ještě nezveřejnilo.
Je tedy jasné, že optimalizace nových ovladačů se týkají jen několika málo titulů, ovšem na druhou stranu je AMD Mantle dnes využíváno pouze u her Battlefield 4 a Thief. Nicméně nedávno ohlásil podporu Mantle i Crytek, dalších přibližně 15 titulů se připravuje, takže je jen otázkou času, než se Mantle rozšíří natolik, aby bylo pro hráče opravdu zajímavé. A co víc, možná se stane tak rozšířené, že NVIDIA bude donucena k jeho adopci. Jde totiž o otevřené API, i když AMD příslušné materiály ještě nezveřejnilo.
Co si tedy přichystala NVIDIA? Ta proti sobě postavila karty Radeon R9 290X a GeForce GTX 780 Ti, které se utkaly ve hře Thief a benchmarku Star Swarm v rozlišení Full HD na vysoké detaily. Dle zveřejněných grafů pak byla GeForce GTX 780 testována s ovladači R331, R334 a pak nejnovější verzí, která ještě nedostala své oficiální označení. A právě s ní má GeForce překonávat Radeon pracující s API Mantle. Všimněte si ale, že zatímco ve Star Swarm graf začíná nulou, v Thief až na 48 FPS, čili maximální rozdíl mezi jednotlivými výsledky je pouze cca 6 FPS.
NVIDIA ale přiznala, že ačkoliv ve Star Swarm dosáhla v porovnání s Mantle v průměru vyšší hodnoty FPS, bylo tu také více míst, kdy byl počet snímků za sekundu velmi nízký. Nicméně když se podíváme na rozdíl ve výkonu s ovladači R331 a novými, ten je zvláště u Star Swarm velmi velký.
Tyto dva grafy tedy mají posloužit jako důkaz toho, že NVIDIA nepotřebuje zvláštní API, aby dokázala navýšit výkon svých karet a stačí jí zaměřit se na optimalizaci existujících standardů. Připustila ale, že DirectX 11 nejsou ideální, a proto klade velké naděje v nové DirectX 12, ovšem pro ně mají první tituly dorazit až někdy za rok a půl a v té době už by Mantle mohl být vážným konkurentem.
Nově testované ovladače má NVIDIA vypustit do světa někdy v dubnu.
Zdroj: Tom's Hardware