O brýle Apple Vision Pro je prý malý zájem, dodávky mají spadnout téměř o 50 %
24.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Brýle Vision Pro pro smíšenou realitu od Applu zaujaly svým technickými schopnostmi, přesný opak ale platí o ceně, která je opravdu vysoká. Nejspíš i ta se zasadila o to, že se předpokládají podstatně nižší dodávky než původně.
Apple představil počátkem roku svoje brýle pro rozšířenou realitu Vision Pro. Přináší zajímavé technologie, nicméně mají i nějaké ty nevýhody. I přes neforemný kabel sloužící k jejich napájení nejsou zrovna lehké (váží jako velký iPad, a to je dost) a především jsou velmi drahé. Mark Zuckerberg z Mety se jim tak opakovaně vysmívá a na své síti Threads zveřejnil videa, kde srovnává svá řešení Quest proti brýlím od Applu. Ty totiž stojí 3500 USD, zatímco Quest 3 začíná na 500 USD, Quest Pro pak na 1000 USD. Apple tak už od začátku pozicoval své brýle na jiný segment trhu. Zatímco Meta se soustředí na spotřebitelskou základnu, tedy především na konzumaci VR obsahu, Apple se marketingově snaží tlačit Vision Pro spíše do tvůrčí oblasti, tedy do vytváření obsahu, pracovního nasazení a podobně. Hrám a sledování obsahu se sice nevyhýbá, ale nejsou v propagaci těchto brýlí primární. Pracovní oblast měla ospravedlnit vysokou cenu, ale nezdá se, že by to příliš pomohlo.
Naznačuje tak alespoň analytik Ming-Chi Kuo. Prvních 200 tisíc kusů sice bylo objednáno během necelých dvou týdnů, nicméně Kuo se nechal slyšet, že další zájem zdaleka není takový, jak se původně předpokládal. Hovořilo se o tom, že by dodávky měly činit okolo 700-800 tisíc kusů, nicméně odhady se dle jeho slov měly snížit na 400-450 tisíc, což je téměř o polovinu. Mark Gurman z Bloombergu dále říká, že Apple Stores ještě nedávno prodávaly několik kusů denně, dnes jsou rády, když jich pár prodají za celý týden. Přidává i to, že samotní zaměstnanci Applu používají brýle méně než na počátku roku, kdy byly představeny. V podstatě tak má Apple podobný problém jako Meta s Zuckerbergem, kde zaměstnanci Mety také nechtějí používat brýle pro VR a jiné reality (tam je k tomu dokonce svým způsobem nutí). Současně se začíná předpokládat, že Apple odsune (nebo možná zruší) plánované uvedení levnějšího modelu, který se očekával v příštím roce.
Znovu se tak ukazuje, že tyto brýle (jak od Applu, tak i Mety, a VR obecně) v zásadě v dnešní podobě stále ještě dostatečně dobře neřeší nějaký výrazný problém, a proto se spíše násilím hledá způsob, k čemu je vlastně využívat. Každopádně se předpokládá, že Meta je na tom s prodeji o něco lépe a jen Questů 2 mělo být dosud prodáno přes 20 milionů (což je ve stejném desítkovém řádu jako herní konzole), nicméně i tak se mluví o tom, že prodeje headsetů za rok 2023 klesly o výrazných 40 %.
Zdroj: wccftech.com, theverge.com