reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Od Intelu odchází klíčoví pracovníci, co to znamená?

7.4.2016, Jan Vítek, aktualita
Od Intelu odchází klíčoví pracovníci, co to znamená?
Společnost Intel není zrovna známá pro to, že by se v ní měnili vysoce postavení pracovníci jako roční období, ovšem nyní to zrovna neplatí. Odešla prý Aicha Evans, ale nyní i veterání Kirk Skaugen a Doug Davis. Co za tím stojí?
Aicha Evans přišla do Intelu teprve minulý rok v červenci, kdy se stala šéfkou divize produkující mobilní čipy a nyní prý odchází, což ještě nebylo oficiálně potvrzeno. Společně s ní vyklízí svou kancelář ale i Kirk Skaugen a Doug Davis, tedy dlouhodobí pracovníci, kteří v poslední době pracovali jako Senior Viceprezident a General Manager v divizi Intel Client Group. Davis je také stále ještě Senior VP a General Manager v divizi Internet of Things, přičemž ten má ve své pozici vydržet do konce roku, zatímco Skaugen odchází ihned.




Dr. Venkata Renduchintala


Tito tři klíčoví zaměstnanci odchází jen několik měsíců poté, co Intel najal bývalého pracovníka firmy Qualcomm, kterým je Dr. Venkata “Murthy” Renduchintala. Ten se stal prezidentem divizí Client Group, Internet of Things (IoT) a také Systems Architecture Group. Intel je přitom považován za zdravou společnost, která má naprostou převahu na trhu s x86 procesory a také na serverovém trhu. Ovšem v mobilním světě a na trhu se zařízeními pro IoT je to zcela jiné, stejně jako s ohledem na snahy Intelu vydělávat na smluvní výrobě čipů.





Vidět tů můžeme z podílů jednotlivých divizí na celkových tržbách společnosti. Divize jako IOTG (IoT), SSG (Software and Services) a jiné se v podstatě nehnuly, a to i přes obecně značný růst na trhu s IoT a snahu Intelu vetřít se do světa s mobilní elektronikou. Rostla naopak divize DCG (Data Center Group), a to především na úkor CCG (Client Computing Group), která ale i tak stále bezpečně vede.

Dříve měl přitom Intel na mobilním trhu celkem jasnou pozici. Nemohl firmám spoléhajícím se na ARM konkurovat, neboť nedokázal vyrobit x86 ekvivalenty s podobnými vlastnostmi a především s dostatečně nízkou spotřebou. Nyní je ale tento problém už zažehnán a moderní 14nm x86 procesory se mohou s ARMovou konkurencí bez problémů měřit. Problém je prý čistě marketingový. V roce 2012 chtěl Intel s příchodem Windows 8 ovládnout trh s drahými tablety (700 až 900 USD) svými čipy Clover Trail a levnější tablety pro Windows RT hodlal přenechat ARMu. To se ale nikdy nestalo, neboť Windows 8 na tabletech nebyly zrovna hitem a Clover Trail také nebyl tak výkonný, aby obhájil svou cenu. Pak se Intel snažil všelijak dostat na trh s tablety, jejichž ceny měl subvencovat, začal spolupracovat se společnostmi jako Rockchip a představoval nové mobilní čipy včetně levných Atomů, ale úspěch nezaznamenal. Nyní je navíc trh s tablety na ústupu, takže tato snaha už nemá velký smysl.

V případě trhu s IoT, který by měl v příštích letech raketově růst, může mít Intel ještě složitější pozici. Tato zařízení typicky rozhodně nepotřebují výkonné x86 procesory, jako spíše specializované čipy s mizivou spotřebou, které budou dělat pouze to, co mají. Vedle toho tu máme výrobní kapacity Intelu, jež měly být v rámci statutu Integrated Device Manufacturer (IDM) nabídnuty jiným firmám. Intel je dnes bezesporu vedoucí firmou s disponující nejkvalitnějším výrobním procesem a továrnami, které jsou schopny vyrábět čipy se stejnými specifikacemi a možnostmi. Můžeme tak očekávat, že procesor z irské Fab 24 bude v podstatě stejný jako ten, který je vyroben v oregonské D1D. Výrobní kapacity Intelu jsou také pevně svázány s typem hardwaru, jaký firma produkuje, respektive jsou na něj vyladěny.

Ostatní smluvní výrobci čipů jako TSMC, GlobalFoundries a Samsung jsou možná za Intelem pozadu, ale zato mají své výrobní procesy vyladěny s ohledem na flexibilitu, nízkou cenu a vysoký objem výroby, což je nakonec pro zákazníky atraktivnější než čistá technologická vyspělost. To vše tak může stát za personálními změnami, jak se Intel snaží bojovat o zákazníky mající zájem o výrobu v jeho továrnách a chce se prosadit na nových trzích.

Zdroj: Extremetech, Intel, Bloomberg
reklama