reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

OpenAI uvádí Shap-E, umělou inteligenci pro generování 3D objektů

13.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
OpenAI uvádí Shap-E, umělou inteligenci pro generování 3D objektů
OpenAI má za sebou systém DALL-E, který má za úkol vytvářet 2D obrázky, tedy kresby a "fotografie". Nyní společnost přišla s novým systémem Shap-E, který má vytvářet 3D objekty na základě zadaných příkazů.
Ve 2D světě vytvořily generátory obrázků docela rozkol. Např. ve fotobankách některé jejich přijímání zakazují, ale takový Shutterstock je sice nepřijímá, ale pro zákazníky nabízí vlastní generátor postavený na systému DALL-E od OpenAI. Společnosti Adobe je to víceméně jedno, ta takové snímky umožní generovat svým vlastním AI systémem Firefly a AI výtvory i přijímá a Microsoft nedávno přidal generátor DALL-E do prohlížeče Edge. Nyní se nám OpenAI pustilo do třetího rozměru a máme tu nový systém Shap-E. Model si lze stáhnout z GitHubu a použít např. přes Microsoft Malování 3D.
 
OpenAI Shap-E
 
Výsledek si můžete nechat exportovat do formátu STL a rovnou si ho vytisknout i na 3D tiskárně. Uživatel ale musí počítat s tím, že jde o výpočetně náročnou záležitost. Nyní je podporována akcelerace pomocí GPU Nvidie a chce to i výkonný procesor. Pak se totiž vytváření může časově hodně lišit a výkonné PC s Nvidia GPU to může zvládnout v řádech minut, naopak slabší PC s grafickými čipy jiných výrobců na to může potřebovat i hodiny (jednoduché objekty ale zvládne systém i během sekund). Systém dokáže vytvářet i příslušné textury nebo Neural Radiance Fields (NeRF), které se používají např. pro rekonstrukci 3D scén v robotice, mapách měst, autonomním řízení, VR/AR a dalších.
 
Využití systému vidí OpenAI např. v generování objektů do 3D her, filmů nebo virtuální a rozšíření reality, může také sloužit k vědeckým a jiným simulacím. Osobně bych tu viděl nemalý potenciál pro designéry pro generování základních návrhů, od kterých se pak mohou odpíchnout.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama